ביום ראשון הקרוב יסיים את תפקידו אלוף פיקוד הצפון יאיר גולן. בדרך להתמודדות על תפקיד הרמטכ״ל מסכם האלוף תקופה חשובה בפיקוד על גזרה שללא ספק תתמודד בשנים הבאות עם אתגרים לא פשוטים.

״אני לא מזהה אצל החיזבאללה שינוי מגמה״ אמר האלוף בראיון לגלי צה"ל. ״בגישתו הוא רוצה לשמור על הגבול שקט. אם זאת מעת לעת הוא סבור שהוא צריך לבצע פעילות יזומה מסיבותיו שלו. זה אתגר מאוד מאוד משמעותי שפוטנציאל ההסלמה שלו עצום וזו פעילות מאוד מסוכנת. ולכן אנחנו צריכים לשמור על רמת מוכנות מאוד גבוהה ובצידה על פעילות ביטחון שוטף מאוד ייחודית״.

על התקריות באחרונה בגבול הצפון מספר האלוף כי לא מדובר בארגונים קטנים שלקחו את החוק לידיים וירו לעבר ישראל, אלה על שליטה מוחלטת של מזכ״ל החיזבאללה חסן נסראלה בארגון שלו. ״אין בפעילות החזבאללה בגבול שום דבר שהוא יוזמה מקומית".

"אנחנו והחיזבאללה מנהלים איזשהו מאזן הרתעה הדדי. בהרתעה אין הרתעה מוחלטת. לכל צד יש את סף הכאב, את סף ההבלגה, שמעבר לו הוא נוקט בפעולה. השיח השחור או לבן שיש הרתעה או אין הרתעה הוא לא נכון״. 

לגבי ההתמודדות על תפקיד הרמטכ"ל אומר האלוף: ״יש שר ביטחון, יש רמטכ״ל והם יקבלו את ההחלטות בהמשך הדרך. לי אין זמן להלין. שירותי הצבאי היה מעניין מרתק ומאתגר. אין לי אלה להמתין בסבלנות כמו מספר אנשים נוספים״.

על האפשרות כי יפרוש מהצבא במידה ולא ימונה לרמטכ"ל בסבב הזה, אומר האלוף: ״אני אהיה בצבא כל עוד יבקשו ממני. כל עוד אני רצוי. ואם לא אני אדע להפרד בחיוך על השפתיים וברון בלב. אין לי שום בעיה עם זה״.