"אין להשלים עם תופעה של היווצרות משפחות מורחבות של קרובים ומקורבים שעלולות לפגוע בניהול התקין של גופים אלה ולעשות ברכוש הציבורי כבתוך שלהן", כך קבע היום (ד') מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדו"ח מעקב אחר העדפת מינויים בגופים ציבוריים בשל קרבת משפחה, פעילות פוליטית, או קרבה אישית אחרת.

המבקר בדק את שיעורי העסקת הקרובים ברשויות הציבוריות והגיע למסקנה ששיעור הקרובים המועסקים נמצא בשיאו בנמל אשדוד עם 36%, אחריו רשות שדות התעופה עם 25%, חברת החשמל עם 24%, נמל חיפה עם 22%, רכבת ישראל עם 11% ובחברת מקורות 8.7% מקורבים הועסקו.

"גיוס והעסקה של קרובים ומקורבים בגופים הציבוריים עלולה לפגוע בחובת הנאמנות שלהם כלפי הציבור, וכן במתן שוויון הזדמנויות ובייצוג הולם לכל קבוצות האוכלוסייה", מתריע שפירא.

שפירא. "למגר את התופעות הקשות ולהתמודד בנחישות עם גורמיהן". צילום: פלאש 90

"על הנהלות התאגידים הציבוריים שנבדקו להמשיך לפעול למיגור התופעות הקשות שהועלו בביקורת ולהתמודד בנחישות עם גורמיהן כדי לעקרן מן השורש", דורש מבקר המדינה, "על היועץ המשפטי לממשלה, רשות החברות הממשלתיות והנהלות המשרדים הנוגעים בדבר להירתם למשימה של הפסקת התופעות האמורות ללא דיחוי ובכל דרך, לרבות שינויי חקיקה לפי הצורך, כדי לאפשר להנהלות התאגידים להתמודד עימן ביתר יעילות".

בתוך כך, היום פורסם כי המשטרה טוענת שישנה תשתית ראייתית נגד יו"ר ועד נמל אשדוד לשעבר, אלון חסן, בחשד לביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד, סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה, קבלת נכסים שהושגו בפשע ועבירות על חוק איסור הלבנת הון, כך נמסר מיחידת להב 433.

היחידה לפשעים כלכליים בשיתוף רשות המסים, סיימה חקירה, חלקה סמויה, שנמשכה כשנה, בנמל אשדוד. במהלך החקירה הגלויה נחקרו עשרות מעורבים, ונתפס רכוש בשווי 13 מיליון שקלים.

על פי ממצאי החקירה, חסן הקים בנמל מנגנון שליטה תוך ביצוע עבירות פליליות, לכאורה, מרביתן באמצעות ניצול קשריו עם חברת "דנה" וחברות נוספות בבעלותו הפרטית ובתוך כך גרף רווחים כספיים עצומים לעצמו ולמקורביו.


נמל אשדוד. קירבה משפחתית עוזרת. צילום: אלוני מור