דירות המיועדות לאנשי הסגל הרפואי במרכז הרפואי שיבא בתל השומר שימשו למגורי אורחים ובהם כאלו המגיעים מחו"ל במסגרת תיירות מרפא וזאת בניגוד לנהלים. כך חושף מבקר המדינה בדו"ח הביקורת שפורסם היום (ד').

במרכז הרפואי שיבא מצויות 560 יחידות דיור, מהן 337 השייכות למשרד הבינוי והשיכון. המשרד העביר בזמנו לאחריות החברה הממשלתית עמידר את הטיפול באותן דירות. עמידר משכירה את הדירות למרכז הרפואי, שמשכיר אותן לסגל הרפואי.

במהלך הביקורת נמצאו באחד מהבניינים דירות המשמשות למגורי אורחים ותיירות מרפא. "ממצאי הביקורת מצביעים על פיקוח לקוי של משרד הבריאות על השימוש שהמרכז הרפואי עושה בדירות", טוען מבקר המדינה ומתריע עוד מפני השכרתן של עשרות מיחידות הדיור לתקופות ממושכות וזאת, בניגוד לנהלים.

שיבא. "חלקם התגוררו יותר מ-20 שנה ללא אישורו של משרד הבריאות". צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90

"אף שנוהל משרד הבריאות ונוהל המרכז הרפואי קובעים, כי תקופת השכירות המרבית היא שבע שנים, במרץ 2012 נמצאו 26 דיירים, שהתגוררו בדירות השירות יותר משבע שנים, חלקם אף יותר מ-20 שנה וזאת ללא אישורו של משרד הבריאות", נכתב בדו"ח, "המרכז הרפואי התחייב בפני משרד הבריאו לפנות חלק מהדיירים הוותיקים אך פינה רק חלק מהם. עם זאת, יש לציין בחיוב את העובדה שבמהלך הביקורת פינה המרכז הרפואי עוד כמה דיירים ותיקים".

מתן אפשרות לדיירים להתגורר בדירות השירות תקופות ממושכות, יותר משבע שנים, מעורר חשש שהדירות האמורות לתת פתרון מגורים זמני לעובדים חיוניים ולסייע לעובד להיקלט בעבודה לה הוא נדרש, ייהפכו למגורים של קבע והמרכז הרפואי יתקשה להשיבן למאגר דירות השירות העומדות לצרכיו. נוסף על כך, מדובר בהעדפה של עובדים מסוימים הנהנים מהטבה כלכלית מהותית ומתמשכת העלולה לבוא על חשבון עובדים זכאים אחרים".

מבקר המדינה עוד קובע כי וועדת האכלוס של המרכז הרפואי, המקצה את דירות השירות לסגל הרפואי אינה מפרטת את הנימוקים להחלטותיה. "ייעודן של דירות השירות הנמצאות במתחם המרכז הרפואי הוא לתת מענה למגורי צוות המרכז הרפואי, שזמינותו הכרחית וחיונית לצורכי המרכז", מודגש בדו"ח.