"ירושלים היא הבירה הנצחית של ישראל"  - זו צפויה להיות תשובת ישראל לתלונה על תוכנית הבנייה במזרח ירושלים, שתידון הערב (ד') במועצת הבטחון של האו"ם. שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, מתכונן לסקור בפני שגרירי חברות המועצה את הקשר ההיסטורי הבלתי ניתן לערעור בין עם ישראל לירושלים - קשר המפריך מלכתחילה כל קובלנה על בנייה במזרח ירושלים. כמו כן, יציין השגריר את חופש הדת והפולחן שפורח בירושלים ומשגשג תחת שלטון ישראל.

מקורות במטה האו"ם אמרו כי בדיון החרום המתקיים לפי בקשת ירדן, אחת החברות הבלתי קבועות במועצה צפויה להכין מתקפה דיפלומטית חריפה מול ישראל.

בעקבות מבצע צוק איתן ודיווחי האו"ם על היקף ההרס והאבידות בקרב האוכלוסיה הפלסטינית, האווירה במטה הראשי של האו"ם בניו יורק רוויה בתחושות קשות כלפי ישראל. תחושות שגלשו באחרונה לביטויי עוינות מצד דיפלומטים בכירים,  נציגי ארצות חברות מרכזיות. אלו יקבלו ביטוי ככל הנראה בדיון החירום על הבנייה הנרחבת במזרח ירושלים.

מועצת הביטחון. פרושאור צפוי לסקור את הקשר ההיסטורי הבלתי ניתן לערעור לירושלים. צילום: רויטרס

ארה"ב מתנגדת באופן רשמי ומוצהר למדיניות ההתנחלויות של ישראל, כולל במזרח ירושלים. גם עמיתותיה מעצמות המערב במועצת הבטחון מלוכדות בהתנגדותן להתנחלויות. אולם עד כה סיכלה ארה"ב כל יוזמה להצעת החלטה רשמית נגד ישראל בנושא ההתנחלויות. הסיבה לכך היא, שארה"ב מסתייגת ממעורבות פעילה של האו"ם בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

ההערכה היא שהדיון יסתיים בהודעה לעיתונות מטעם נשיא המועצה, שתביע ביקורת על כוונת ישראל לבנות במזרח ירושלים. הודעה לעיתונות היא התגובה הנמוכה בסולם התגובות של המועצה - ומשמעותה הצהרתית בלבד.