בזמן שמאות אלפי תלמידים בישראל סופרים את הימים עד לחופשת החנוכה שתחל בחודש הבא, שתי ילדות יושבות בבתיהן ומסתכלות בקנאה על חברותיהן שזוכות ללכת לבית הספר בכל יום. עבורן שנת הלימודים כלל לא נפתחה. הרשויות מגלגלות את האחריות אל עבר משפחותיהן, שמצדן מאשימות את גורמי החינוך השונים. כך או אחרת, בינתיים יש שתי ילדות שנופלות בין הכיסאות. 

ש' (8.5) למדה בשנה שעברה בבית ספר יסודי בצפון תל אביב, ומאז יוני האחרון היא לא מגיעה ללימודים. לדברי הוריה, הילדה סבלה מהתנכלויות חוזרות ונשנות מדי בוקר מצד תלמידים בהסעה לבית הספר. "אנחנו גרים בשכונת שפירא בדרום העיר", סיפרו אתמול הוריה בראיון מיוחד ל"מעריב-השבוע", "הבת שלנו היא הילדה הישראלית היחידה בין ילדי עובדים זרים שנוסעים בהסעה שמארגנת עיריית תל אביב לבית הספר בצפון העיר". 

לטענת ההורים, במשך שנתיים תמימות התנכלו בזמן הנסיעה כמה מהילדים לבתם, קיללו וגידפו אותה ואף הכו אותה. לדברי ההורים, שיאה של ההתעללות התרחשה בשנה שעברה. "כמה ימים לפני חג השבועות, בדרך חזרה מבית הספר, לאחד הילדים נפל משהו על הרצפה ובתי התכופפה להרים עבורו את החפץ. בזמן שהיא התכופפה, אחד הילדים, שנהג להציק לה, משך לה את המכנסיים למטה עם התחתונים וזרק לה את הסוכרייה לתוך התחתונים", סיפרה האם הנסערת. 


צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר, פלאש 90

לדבריה, הילד אף ניסה "לדחוף לבתי בכוח את הסוכרייה לפה. פניתי למשטרה, אבל כשהשוטר שמע שמדובר בילד בן 10, הוא אמר שאין מה לעשות בקשר לזה". 

"הילד 'צחק איתה'" 

האם טוענת כי עוד לפני שמקרה זה אירע, פנו ההורים פעמים רבות להנהלת בית הספר וביקשו כי בהסעה יהיה נוכח מבוגר, אולם בקשותיהם נדחו. "התקשרתי למנהלת והיא הבטיחה לטפל בילד שעשה זאת", הוסיפה האם וסיפרה כי הילד הושעה מהמוסד החינוכי, אולם לאחר יומיים חזר ללימודים. "כשהילדה ראתה אותו בבית הספר, היא סירבה לחזור לשם. המנהלת טענה כי מהבירור שעשתה עם יתר הילדים עולה כי הילד 'צחק' עם הבת שלי וזה היה בסך הכל משחק".

למרות זאת, הוריה של ש' החליטו שלא לשלוח אותה יותר לבית הספר ואף סירבו להצעה להחליף מוסד חינוכי עבורה. "לילדה טוב בבית הספר", הסבירו הוריה, "היא אוהבת את חבריה לכיתה ואת המורים, והיא לא צריכה להיענש בגלל המחדל של הבית הספר, של העירייה ושל משרד החינוך, שלא טיפלו במקרה בחומרה". 

"לרשויות ידועה הבעיה מזה זמן רב. אין ספק שיש לפנינו אוזלת יד חמורה של המערכת", אמר עו"ד יוסי כרמלי, המייצג את הילדה. "כל הורה מצפה כי בעניין האמור הגנה על הילדים הינה עניין מהותי בבית הספר ובדרך אליו. פנינו אין ספור פעמים לבכירים בבית הספר ולמחלקת החינוך בעיירית תל אביב, אך זו טומנת ראשה בחול ולא מעניקה פתרון אופטימלי שיעניק בטחון לילדה. כרגע הילדה נמצאת בביתה 4 חודשים עם חרדות קשות מכל מעשי האלימות שחוותה בהסעות לבית הספר וממנו. בימים הקרובים תבחן האפשרות להגיש תביעה נזיקית חמורה כנגד הנהלת בית הספר והעומדים בראשה וזאת עבור נזקיה הנפשיים של הילדה, כמו גם עבור נזקיהם המצטברים של הוריה מכל המתרחש".

עיריית תל אביב מסרה בתגובה כי "להורים היה ידוע היטב שההסעה היא של ילדי עובדים זרים בלבד. בבירור מקיף שנעשה בעקבות טענות ההורים, נמצא כי לא מדובר במקרה של הטרדה מינית. נוסף על כך, כל תלונה על אלימות נבדקת ומטופלת. הילדה לא מבקרת בבית הספר ברציפות מ-8.6.14, ועניינה הועבר לטיפול גורמי החינוך והרווחה". 

ממחוז תל אביב של משרד החינוך נמסר בתגובה: "כל האירועים שעליהם דיווחו ההורים שבגינם, כך נטען, הופסקו לימודיה של הילדה, טופלו בידי צוותים מקצועיים של מחוז תל אביב במשרד החינוך בשנת הלימודים שעברה. העירייה הציעה להורים מסגרות לימוד חלופיות ,שנדחו על ידם. בעוד כשבוע ייערך ניסיון אחרון להחזירה למסגרת לימודים סדירה". 

סירבו לקבלה לאולפנה 

גם י' (12) מירושלים יושבת בביתה מתחילת שנת הלימודים. לטענת הוריה, אולפנת חורב, שבה היא ביקשה ללמוד, סירבה לקבלה "מסיבות שאינן ענייניות". ההורים מסרבים לשלוח את בתם לבית ספר אחר "מדובר בילדה ממשפחה דתית-לאומית", הסביר אביה, "היא תלמידה טובה. כל חברותיה התקבלו לאולפנה ללא שום בעיה". 

לטענת האב, הילדה, ממוצא ספרדי, נשאלה בראיון בבית הספר למוצאם של סבה וסבתה וייתכן שההחלטה שלא לקבלה למוסד "נובעת ממניעים גזעניים". נוסף על כך, טען האב הכעוס כי בבית הספר החליטו לנקום בו מכיוון שהוא מעורב במאבק נגד יוקר שכר הלימוד במערכת החינוך הדתית-לאומית. 

מעיריית ירושלים נמסר כי "הטענות לאפליה אינן נכונות. אין כל קשר למוצאה של התלמידה". ממשרד החינוך נמסר כי "הנושא נמצא בבדיקת מנהל המחוז". 

ממשרד עוה"ד כבירי, נבו־קידר, המייצג את העמותה המפעילה את אולפנת חורב, נמסר כי "העמותה שבה ובדקה את המקרה ולא מצאה לנכון לשנות את החלטתה. כל טענה בדבר אפליה על בסיס מוצא עדתי נעדרת כל אחיזה במציאות".