משבר חמור ביחסי ישראל - שבדיה. שר החוץ, אביגדור ליברמן, הורה לשגריר ישראל במדינה, יצחק בחמן, לחזור ארצה להתייעצויות בעקבות הודעת ממשלת שבדיה הבוקר (חמישי) על הכרה מדינה פלסטינית. מדובר באקט דיפלומטי חריג וחריף, שכמותו נוקטים במשרד החוץ רק לעיתים נדירות.

כזכור, בעקבות הודעת ראש הממשלה השבדי הנבחר על כוונתו להכיר בממשלה פלסטינית, צעד שהתבצע היום.

לפני כחודש נקרא שגריר שבדיה בישראל לשיחת נזיפה, אולם כעת מחריפה ישראל את הצעדים ומחזירה את השגריר להתייעצויות, מהלך הנחשב בארסנל הכלים הדיפלומטי לצעד חריף ביותר שמוביל למשבר של ממש במשבר בין שתי המדינות.

גורמים מדינים בירושלים מסרו כי השגריר בחמן יוחזר לישראל עד להודעה חדשה וכי בפועל מדובר בהורדת דרג היחסים עם שבדיה. עוד אמרו כי ייתכן ושר החוץ יורה לשגריר שלא לחזור כלל למקום כהונתו.

ממשרד החוץ נמסר כי ההחלטה על החזרת שגריר היא בסמכותו המלאה של שר החוץ ואינה טעונה אישור מוקדם של רה"מ. יצוין כי לאחרונה נקטו מספר מדינות בצעד דומה כלפי ישראל בעקבות מבצע "צוק איתן" וכי גם השגריר המצרי שהוחזר להתייעצויות, לא שב לישראל.

כזכור, ממשלת שבדיה, המורכבת ממפלגות שמאל-מרכז, הכירה באופן רשמי במדינה פלסטינית, והפכה למדינה האירופית הראשונה שעשתה זאת. כך דיווחה שרת החוץ השבדי מרגוט וולסטרום.


זעם בישראל בעקבות הפרשה. אביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90

ראש הממשלה, סטפן לופוון, אמר לפרלמנט בנאום ההכתרה באוקטובר שההמשלה הסוציאל דמוקרטית שלו תעמוד בהבטחה שכתבה במצעה, ותכיר במדינה פלסטינית, כשהוא גם מותח בנאום ביקורת נוקבת על ישראל ועל ארה"ב.

"ההכרה היום היא תרומה לעתיד טוב יותר לאזור שיותר מידי יותר זמן היה מאופיין בהרס ובייאוש, ולווה במשא ומתן עקר", כך אמרה וולסטרום לעיתונות השוודית. היא הוסיפה כי המהלך השוודי שואף להפוך את הסטטוס הפלסטיני ליותר שוויוני מול זה של ישראל במהלך המו"מ המדיני, ולתת תקווה לצעירים בשני הצדדים.

בתגובה מתח שר החוץ אביגדור ליברמן ביקורת על ההחלטה ואומר כי "על השבדים להבין שהיחסים במזרת התיכון מורכבים יותר מרהיטים להרכבה באיקיאה. זוהי החלטה אומללה שמחזקת את הגורמים הקיצוניים ואת הסרבנות הפלסטינית".

הוא הוסיף כי "הסיכוי היחיד להגעה להסדר הוא בניהול מו״מ כנה בין ישראל לפלסטינים ואילו צעדים כאלו רק מחזקים את הדרישות הלא-ריאליות של הפלסטינים ומרחיקים את ההסדר".

שר החוץ הוסיף כי "חבל שממשלת שבדיה בחרה לנקוט בצעד הצהרתי שיש בו הרבה נזק ואין בו כל תועלת. על ממשלת שבדיה להבין שהיחסים במזה״ת מורכבים יותר מרהיט להרכבה עצמית של איקאה ויש לנהוג בענין באחריות וברגישות".