במלחמה הבאה נתב"ג ונמלי הים יהוו מטרות לארגוני הטרור, כך אמר היום (ה') גורם בכיר במטכ"ל. לדבריו, ארגוני הטרור מגברים את היכולות הימיות שלהם, דבר המהווה איום גם על אסדות הגז של ישראל.

לגבי מלחמה עתידית עם חיזבאללה, אמר הגורם כי המערכה לא תוכרע רק בהפעלת אש: "לא נוכל להכריע את החיזבאללה אלא אם כן נפעיל את צה"ל במלוא כוחו". לגבי איום כיבוש יישובים על ידי אנשיו של נסראללה, אמר: "לכבוש יישוב זה תרחיש לא הגיוני. להגן על ישוב בגליל זו משימה של מ"מ מתחיל מיחידה לא מובחרת".

לברי הגורם, הלחימה בסוריה משפיעה באופן דרמטי על מצבה של לבנון. "דבר אחד ברור: אם בתחילת המרד הסורי נסראללה חשב שהדבר הטוב ביותר זה להביט מן הצד, היום, תחת לחץ איראני, הוא נשאב עמוק לתוך הציר הזה. חיזבאללה מעורב עמוק בלחימה, וישראל רואה מהצד קרבות מאוד מעניינים, כולל מקרים בהם חיזבאללה תופס את המוצב ודאעש וגב'הת תוקפים את המוצב".


"בהתחלה נסראללה העדיף להביט מהצד". העיר ארסל. צילום: רויטרס

ההערכה בישראל היא שלחיזבאללה יש מאות הרוגים ועוד מאות רבות של פצועים. "למרות זאת, הוא לא במצוקה והוא בהחלט מתמודד. באופן מסוים הוא מתחיל להיראות כמו צה"ל, במובן שנסראללה הפך למנהיג רציני עם שיעור קומה והוא מוציא את חיזבאללה למלחמה על הבית מבחינתו".

הגורם הדגיש כי חיזבאללה תופס את המלחמה נגד דאעש כמלחמה על הבית, שלא כמו המלחמה נגד ישראל. למרות שהגבול בין סוריה ללבנון היטשטש בישראל לא רואים העברת אמל"ח, זה לא אומר שזה לא יקרה בעתיד, מה שכן רואים זה שאיראן ממשיכה לחמש משמעותית את החיזבאללה".

הגורם התייחס גם למצב בסוריה ואמר כי בשנה האחרונה פעלו ארגוני טרור בגבול סוריה נגד הציר השיעי, כולל ירי תלול מסלול ושטוח מסלול והנחת מטענים. לדבריו, מאז פרוץ הלחימה בין אסד לגורמים ישראל ביצעה לא מעט פעולות נגד הצבא הסורי.

הגורם מעריך כי הצד השני עוד יראה עליות ומורדות והמלחמה הזו תימשך לאורך שנים. "צה"ל צריך להיות קשוב ולפתח מקורות מודיעיניים. אנו יודעים לומר שהנשק הכימי המשמעותי לא נמצא בסוריה. לעומת זאת נשאר בידם נשק כימי שהוא בעיקרו כלור".

הבשורה הטובה היא שאזרחי ישראל יכולים להיות רגועים, אבל חיילי צה"ל לא (זה נשק שלא יכולים לשגר אותו על אזרחים). ולכן כרגע בפיקוד הצפון קיימת פקודה שבאזור זה הלוחמים נושאים ערכות מגן, בין היתר כדי לשמר את הכשירות, כשהכלי הכי טוב לזה הוא מסיכת אב"כ.

הגורם הבכיר ניסה להרגיע: "על פי המודיעין שלנו, לאסד אין כרגע אינטרס לפתוח במלחמה מול ישראל.גם לחיזבאללה ולאיראן אין אינטרס כזה". יחד עם זאת, הוא מוסיף כי היום לא צריך אינטרסים. "השאלה היא שאלה של ניצוץ, תגובה וסף הכאב ובזה אנחנו (ישראל) והאויב דומים".


"אסד לא רוצה מלחמה עם ישראל". קונייטרה. צילום: רויטרס

על פי הגורם בכיר, איראן חוששת מאוד שמדינות ציר הרשע כגון, סוריה יפלו בידי ארגוני טרור מחשש שתאבד כוחה במדינות אלה. "בניגוד לחשיבה הרווחת אצלנו, ישראל אינה חלק מהסכסוך במזרח התיכון שפוקד את העולם האסלאמי. אנחנו לא צריכים להתערב ולדעתי המערב עושה טעות חמורה כשהוא תומך תמיכה רדיקאלית בשיעים".

הקצין התייחס גם לסוגיית תקציב הביטחון והשפעתו של האימונים בצבא: "רמת האימונים בצה"ל בשנה האחרונה נמצאת בתחום האדום והמסוכן". לדבריו, הנכס החשוב ביותר ללוחם זה הביטחון המבצעי, האימונים, וכמה הוא פוגש את מפקדו. "אנחנו לא במקום טוב בעניין הזה. כל מי שאימן גייסות בחייו, מבין היטב את חומרת המצב. לצערי, אנחנו לא מצליחים זאת להסביר זאת גם לאוצר וגם לחברה הישראלית", אמר.

הגורם הוסיף כי מדובר בבעיה גם בסדיר וגם במילואים: "עד שנת 2012 היינו ברמה טובה. שמרנו על כשירות. במאי 2013 התדרדרנו אל מתחת לרף האימונים המינימלי. אי אפשר לשמור על כשירות ככה. לטענתו הדבר השפיע קשות ב"צוק איתן", כשלקח זמן להכין גייסות לקרב. "היו מצבים לא טובים שעיכבו הפעלה מהירה של כוחות. בזמן הזה ירו על העורף, וזה מצב בלתי נסבל".


"רמת האימונים מצאת בתחום האדום". צילום: דובר צה"ל