עידכון אחרון: 13:45

השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' ביקר היום (ו') בעיר העתיקה וברחבת הכותל וקיים הערכת מצב במתחם המחכמה שבכותל המערבי. בהערכת המצב השתתפו חלק מסגל פיקוד של המשטרה וכן גורמי ביטחון נוספים. 

בנוגע לחשש מפני מהומות בבירה אמר השר כי: "ירושלים היא עיר מאוחדת ומעורבת וצריך להמשיך להשגיח עליה. סגירת המסגד ליום אחד זה צעד נכון, הייתי שותף לזה, ברגע שיש אפשרות להפרות סדר, גם מצד קיצונים היהודים וגם מצד ארגונים כמו התנועה האסלמית והחמאס".

"צריך לשמור על הר הבית מכל משמר, לא אתן שיפגעו בהר הבית. אני לא אשנה את הסטטוס קוו. עשינו את הצעד הזה גם כדי למנוע התפרעויות בהר הבית והיום אנחנו יכולים לפתוח אותו לתפילות של יום שישי" הוסיף השר אהרונוביץ'.

כשנשאל לגבי חיסלו של המחבל שירה ביהודה גליק אמר: "יש עובדות מוצקות המצביעות כי מדובר ביורה, לא רק מודיעניות, מוצקות של מעבדות המשטרה, של החוקרים של מערכת השב"כ. יש ממצאים גמורים וסגורים, הוא המחבל וטוב שהוא נהרג".

"אחרי שירו ביהודה גליק, שאני מקווה שיבריא ומאחל לו החלמה מהירה, השבכ וגם המשטרה מיד סגרו על הבית. איתרנו את הבית שלו. זיהינו אותו כמחבל וברגע שהוא הרים את האקדח הימ"מ חיסל אותו. מגיעה מילה של תודה והערכה לימ"מ על העבודה המקצועית והמצויינת כך אני מצפה מאנשי המשטרה לפעול. פעולה טובה מקצועית ונכונה" הוסיף השר.


"לא אתן שיפגעו בהר הבית" השר אהרונוביץ' מבקר בעיר העתיקה. צילום: המשרד לביטחון פנים


כשנשאל לגבי התכנותה של אינתיפאדה שלישית השיב אהרונוביץ': כרגע אני לא מאמין שפנינו לאינתיפאדה . אני הייתי בכמה אינתיפאדות , צריך להמשיך עם כוחות המשטרה שעושים עבודה מצויינת ועם כל האמצעים שהכנסנו לעיר אני חו
שב שנביא רגיעה. כל ההתקפות שהיו רק מלבות את היצרים אבל אנחנו צריכים לשמור על ירושלים. יש לנו עיר אחת, מקודשת לשלושת הדתות ואנחנו צריכים לשמור עליה. 

ניסיון ההתנקשות בחייו של פעיל הימין יהודה גליק והקרב המתמשך על הר הבית בין פעילי הימין לתושבים הערבים בירושלים, הציתו מחדש את הגזרה. בעקבות סגירת הר הבית למתפללים פלסטינים הכריז פת"ח על "יום זעם" שייערך היום בשטחי הגדה.

כתוצאה מכך, כוחות הביטחון נערכים בכוננות שיא מחשש לעימותים נרחבים. בשכונת אבו טור, במרחק קצר מביתו של המחבל שירה בגליק, התקיימו אתמול חילופי ירי ועימותים בין צעירים תושבי השכונה לכוחות הביטחון. 

מאות שוטרים הגיעו למקום בניסיון לפזר את הצעירים המשולהבים שיידו אבנים ובקבוקי תבערה. "אנחנו לא צופים שזה ייגמר בקרוב, זו כבר אינתיפאדה לכל דבר", אמר אתמול גורם במשטרה. "מי שחושב שאם נמתין ולא נעשה דבר זה יחלוף, פשוט טועה".

בעקבות האירועים האחרונים הוחלט בכנסת להגביר את האבטחה על ח"כ משה פייגלין (הליכוד), מחשש שגורמי טרור ינסו להתנקש בחייו. את ההחלטה קיבל יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין לאחר שהתעדכן בנושא.


שוטרים עוצרים פעיל ימין בהפגנה ברחבת הכותל. צילום: יונתן זינדל פלאש 90


מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו ביקר אף הוא בעיר העתיקה וקיים הערכת מצב. "משטרת י-ם תמשיך להיות מתוגברת עפ"י התכנית שנקבעה וועל שהמצב ידדרש. הכוחות ערוכים ופרוסים במוקדי החיכוך כאשר המטרה היא להחזיר את הסדר לעיר" אמר המפכ"ל.

המשטרה משלבת מאז יום ראשון אמצעים טכנולוגיים מגוונים המסייעים לכוחות הפועלים בשטח,
אך זה לא מנע מעשרות פעילי ימין להגיע לרחבת הכותל ולנסות להיכנס בכוח דרך גשר המוגרבים.

מנגד, כמה צעירים ערבים שניסו להפר את הסדר במג׳לס וליידות אבנים, נתקלו בכוח משטרה ומג״ב שפיזר אותם תוך שימוש בגז מדמיע. גם בג'בל מוכבר ניסו מספר צעירים ליידות אבנים לעבר כוח משטרה ומג"ב, שפיזר אותם והשיב את השקט למקום.

במקביל, בוצע יידוי אבנים לעבר אוטובוס בסולטן סולימן. נזק קלנגרם לאוטובוס ובאורח נס לא היו
נפגעים. בעקבות סגירת הר הבית אתמול, רבים מהמתקהלים הערבים, רובם בגיל העמידה, פרשו עיתון על הקרקע והתפללו ברחוב הסמוך למתחם.

בילאל (30) מבית חנינה אמר כי "הר הבית זה החיים שלנו וכולם יודעים שהוא שלנו. נעשה
משהו. אלימות, מה שצריך. הם חושבים שאם אין נשק אז אי אפשר? אפשר גם בלי נשק. אפשר עם אוטו, אפשר עם גז". בניסיון להרגיע את השטח החליטו שירותי הביטחון לפתוח היום את מסגד אל־אקצה למתפללים בני 50 ומעלה.

בתוך כך התקיימה הלילה, (בין חמישי לשישי) הלוויותו של המחבל שירה ופצע את יהודה גליק ביום רביעי. הלוויה עברה בשקט יחסי. מצבו של יהודה גליק מוסיף להיות קשה וסכנה נשקפת ליחייו. מבית החולים הדסה נמסר הבוקר כי חל שיפור קל במצבו של גליק וכי הוא מורדם ומונשם.


הלווית המחבל שירה ביהודה גליק. צילום: משה מזרחי