מאבקם של חולי הצליאק על מחירי המוצרים ללא גלוטן עבר היום מהרשתות החברתיות לרחוב. כ-500 חולי צליאק ובני משפחתם קיימו הבוקר הפגנה מול משרד ראש הממשלה בירושלים.

המפגינים הגיעו מצוידים בשלטים עליהם נכתב בין היתר: "חולי הצליאק קהל שבוי - לא נוותר עד השינוי", "רוצים לקנות מזון ללא גולטן מבלי שחשבון הבנק יתרוקן", "לחם? זה יקר לנו", "לחם ללא גלוטן זו התרופה שלנו" ו-"צליאק זה לא מילקי, החיים שלנו הם לא בחירה". המפגינים גם העמידו שולחן עליו הונחו מוצרים המכילים גולטן, ולצידם התחליפים ללא, ועליהם מחירי המוצרים כך שניתן יהיה לראות את הפערים הגדולים. 

"זו הפעם הראשונה שבה חולי צליאק יוצאים להפגנה" - מספר דן סולומון, יוזם קבוצת הפייסבוק "מאבק הצליאק", שהציתה את המחאה. "ההפגנה של מחאת המילקי בברלין, שבעקבותיה כתבתי את הפוסט הזועם שהתחיל את המחאה שלנו, התקיימה במוצאי שבת וכללה כמאה אנשים בלבד. אצלנו 500 אנשים התייצבו ביום ראשון בבוקר, כולם לקחו חופש במיוחד מהעבודה, זה פשוט מדהים ומרגש".  

אורח מפתיע שהגיע אל ההפגנה היה שר הכלכלה נפתלי בנט, שביקש להיפגש עם המוחים בעוד שבוע. "מבין כל שרי הממשלה רק בנט טרח להגיע אלינו", מוסיף סולומון, "הוא הסתכל על המוצרים וראה את הפערים האדירים - 32 פיתות רגילות ב-20 ש"ח לעומת 5 פיתות ללא גלוטן באותו הסכום, למשל - ואמר שהוא מעוניין לבחון את הנושא".

מלבד הפגישה הזו פועלים המוחים גם במישורים נוספים. שרת הבריאות יעל גרמן כבר הודיעה על הקמת צוות שיבחן את הנושא, וביום חמישי האחרון נפגשה עם נציגי המחאה. "היא אמרה לנו שבתוך 90 יום צריך הצוות שהקימה להגיש לה מסקנות", אומר סולומון, שהשתתף בפגישה עם השרה.

"הצגנו בפניה את הבעיות והדרישות שלנו. בשורה התחתונה המלחמה שלנו היא על זה שיכירו בצליאק כמחלה כרונית, וברמה העקרונית הסכימו איתנו על זה. עכשיו השאלה היא איך מסבסדים את הטיפול בה. זו המחלה היחידה כמעט שהטיפול בה הוא לא ע"י תרופות אלא באכילת מזון ללא גלוטן. אני לא יודע אם אפשר להכניס את זה לסל התרופות בעילה הזו, אבל ברור שזה צריך להיות מסובסד. צריך להיות שילוב מערכות של משרדי הכלכלה, הבריאות, הרווחה והאוצר שיחד ימצאו פתרון למצב הזה".