הרופאים והמטופלים שהגיעו הבוקר אל חדרי הניתוח בבית החולים "שיבא" בתל השומר התבשרו שיצטרכו להמתין עד השעה 9 וחצי כדי להתחיל בניתוחים, זאת בעקבות מחאת ועד הרופאים נגד נציבות שירות המדינה על צמצום ברופאי תאגידי הבריאות שהביא לפיטורי חלק מהם והשעייתו הצפויה של מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית פרופ' אייל וינקלר, לאחר שחקירה של אגף המשמעת בנציבות העלתה שהוא ערך לכאורה מאות ניתוחים פרטיים בזמן שדיווח שעבד במחלקה הציבורית של בית החולים וכך הרוויח שכר כפול.

מנהלי מחלקות עמדו ברחבת הכניסה לחדרי הניתוח מהשעה 7 וחצי בבוקר וביקשו מהרופאים שלא להיכנס אליהם בשעתיים הקרובות. מכיוון שההחלטה על ההשבתה התקבלה אתמול בחצות, לא כל הרופאים ידעו עם הגעתם לבית החולים שניתוחיהם ידחו, "הגעתי בבוקר כרגיל והחולים שלי היו אלו שעדכנו אותי שהם שמעו שיש שביתה", מספרת ד"ר גלית אבינועם-דר, מנהלת היחידה לניתוח מוהס במחלקה לכירורגיה פלסטית.

"יש לי ארבעה חולים עם סרטן בפנים שצריכים לעבור היום ניתוח, אחד מהם הגיע מקיבוץ עמיר שבצפון על הבוקר ועכשיו התבשר שייאלץ לחכות. נצטרך להתחיל את הניתוחים שלהם באיחור". עם זאת, היא סבורה שהמאבק מוצדק: "פרופ' וינקלר הוא מנהל המחקלה שלי, ואין הגינות בהשעייה או פיטורים בלי לתת לאדם להשמיע את עמדתו ולהגן על עצמו וזה מה שעושה לו הנציבות. זה לא דמוקרטי ולכן צריך לפעול נגד זה, נמתין בסבלנות שתיגמר ההשבתה".

החולים לעומתה התקשו להיות סבלניים. חנה בריקמן, שאמורה לעבור הבוקר את ניתוח המוהב נאלצה לחכות בחדר ההמתנה המלא למדי יחסית לשעה המוקדמת של הבוקר במשך שעתיים עד שתיגמר ההשבתה. "חודשיים אני מחכה לניתוח הזה ועכשיו כשהוא סוף סוף הגיע אומרים לי לחכות עוד.


"הגעתי בבוקר כרגיל והחולים שלי היו אלו שעדכנו אותי שיש שביתה". צילום: אבשלום ששוני

הגעתי לכאן ורק פה בבית חולים שמעתי בחדשות פתאום שיש שביתה, לא כל הרופאים בכלל ידעו עליה, בהתחלה עשו לי את ההכנה לניתוח כרגיל ואז הם עודכנו והחזירו אותי לחדר ההמתנה, הניתוח שלי אמור להתחיל ברגע שההשבתה תסתיים. זה מרגיז, אני חושבת שהדברים האלה לא צריכים להיעשות העל חשבון החולים. אני גם ככה בלחץ מהניתוח הזה וכבר יכולתי להיות אחרי כמה שלבים בו".

יושב ראש ועד הרופאים ומנהל המחלקה לרפואה דחופה, ד"ר ג'קי אור, הבהיר כי ניתוחים דחופים לא נדחו: "וידאנו עם כל המנתחים בבוקר שלא מתקיימים ניתוחי חירום שחייבים לבצע, בנוסף לא עיכבנו ילדים וחולים אונקולוגיים, הם נותחו בזמן".

עוד הסביר ד"ר אור מדוע מחאת הרופאים הכרחית: "התכנסנו פה כדי להביע מחאה על שני הליכים חמורים שמתרחשים לאחרונה בשיבא. קודם כל פוטרו עשרה רופאי תאגיד, בגלל שהנציבות לא מקצה מספיק רופאים לבתי החולים מחצית מהרופאים בשיבא בעצם מועסקים כעובדי קבלן על ידי תאגיד הבריאות הממומן מתרומות.

בגלל ירידה בתיירות המרפא נאלצו עכשיו לקצץ, עלולים לפטר רופאים נוספים וזה מצב שהוא לא הגיוני ופוגע במטופלים. אף אחד לא רוצה שיטפל בו רופא שיש מעליו כל הזמן איום פיטורים מעל הראש. הנציבות צריכה לקחת את כל הרופאים תחת חסותה או לחייב להשוות את תנאיהם של רופאי התאגיד.

גם ההשעיה של פרופ' וינקלר היא גזרה של הנציבות שיש למנוע. לא הוגן לנקוט צעד כזה לפני שניתנה לו הזדמנות להגן על עצמו בבית המשפט, הנציב משמש פה כתליין, שופט וחוקר. משעים רופא מחלקה מוביל, מחנך ומטפל והתחושה שהקו הלא מידתי והאלים הזה הוא התחלה של דרך שמטרתה לדכא את הרופאים".


וידאנו עם כל המנתחים  שלא מתקיימים ניתוחי חירום שחייבים לבצע". צילום: אבשלום ששוני

יושב ראש ארגון רופאי המדינה, המייצג את רופאי שיבא, ד"ר נמרוד רחמימוב אמר כי מדובר בצעד ראשון במאבק שימשך: "אנחנו כבר כמה שנים מנהלים משא ומתן מול הנציבות והוא לא מתקדם, זה
נוח להם ככה אבל לא עוד. אנחנו נחריף את המחאה בשיבא ואף נרחיב אותה לבתי חולים נוספים במידת הצורך. היחס של הנציבות עלול לפגוע במערכת הבריאות כולה".