מתחתנים, נכנסים מתחת לחופה? אל תשלמו. מליאת הכנסת אישרה אמש בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק 2014 של ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) האוסרת על רבני ערים ורבנים העובדים במועצות הדתיות וברשויות המקומיות לקבל שכר על עריכת טקס נישואין, אלא אם קיבלו היתר לעבודה פרטית.

כיום רבנים העובדים במועצות דתיות וברשויות המקומיות ומקבלים על כך שכר, גובים תשלום נוסף מזוגות נישאים בעבור עריכת טקס הנישואין. החוק החדש קובע כי כי רב עיר לא יקבל תמורה או טובת הנאה אחרת, עבור עריכת נישואין לבני זוג.

לגבי רבנים עובדי הציבור, מוצע להסמיך את השר לשירותי דת בהתייעצות עם נשיא מועצת הרבנות הראשית ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, לקבוע הוראות בעניין מספר טקסי הנישואין שיחויבו לערוך והאזור הגיאוגרפי שבו יחויבו לעשות כן ללא קבלת תמורה, התשלום המרבי בעד עריכת טקסי נישואין מעבר למכסה שנקבעה להם וכן רישום ודיווח על טקסי הנישואין שערכו לפי המכסה שנקבעה להם ומעבר לה, ועל התמורה שקיבלו.

רב כאמור אינו רשאי לקבל כל תמורה אלא לאחר שקיבל היתר לעבודה פרטית, השלים את מכסת טקסי הנישואין שנקבעה לו ומילא את הוראות השר לשירותי דת הנוגעות לרישום ודיווח של טקסי הנישואין.


"החוק  עבור חילונים הרוצים להינשא כדת משה וישראל" ח"כ  מועלם. צילום: מרק ישראל סלם

רב שקיבל תמורה או טובת הנאה אחרת בעד טקס נישואין שערך בניגוד להוראות, יהווה הדבר עבירת משמעת לפי הדין המשמעתי החל עליו. בנוסף, מוצע לקבוע כי המידע בדבר זכויות בני זוג שנרשמו לנישואין, לרבות הזכות לקבל שירותים של עריכת טקס נישואין ללא תמורה, יוצג במקום בולט במשרדי הרישום.

ח"כ הרב ניסים זאב (ש"ס) אמר בתגובה לאישור החוק כי "המגמה שעומדת מאחורי החוק זה לומר תראו הרבנים לוקחים כסף. יש כאן מערכת של הכפשה. רבנים לא גובים ולא דורשים כסף.
יוזמת החוק ח"כ שולי מועלם רפאלי הסבירה: "החוק הזה הוא לא בשביל מי שקרוב לרבנים אלא למען ציבור חילוני שרוצה להינשא כדת משה וישראל.

ככל שאתם תתמכו ברבנים שלוקחים כסף, נמצא את עצמנו עם פחות נישואים הלכתיים. הזוגות כבר משלמים אגרה, אין שום סיבה לקחת מהם עוד כסף. כדאי שתהיה לכם טיפת צניעות וענווה כלפי תלמידי חכמים אחרים שיש במדינת ישראל, גם אם הם לא מרן".
החוק אושר ברוב של 29 ח"כיםמול 3 מתנגדים.