לא הייתה עין שנותרה יבשה כאשר עדי אלטשולר, מייסדת התנועה "כנפיים של קרמבו", סיפרה באו"ם על כפיר, ילד עם שיתוק מוחין קשה וההשראה להקמת התנועה, אשר נפטר כשהיה רק בן 11 וחצי

סיפורה של אלטשולר, יזמית ישראלית ומקימת תנועת הנוער לילדים עם צרכים מיוחדים, הוצג במסגרת אירוע בנושא יזמות שקידמה המשלחת הישראלית לאו"ם כחלק מקמפיין להעברת החלטה בפעם השנייה בנושא יזמות, ואשר תשפיע על פעילות האו"ם ל-15 השנים הבאות.

באירוע, התכנסו נציגים מכ-40 מדינות ולקחו בו חלק יזמים מישראל, ארה"ב ורואנדה, שהינה שותפתה של ישראל לאירוע להעברת ההחלטה. סטיבן קולטאי, יועצה של מזכירת המדינה לשעבר הילארי קלינטון לנושא יזמות בין-לאומית, נרגש היה לדבר לראשונה באו"ם על יזמות, בזכות היוזמה הישראלית.


עדי אלטשולר, מייסדת "כנפיים של קרמבו", נואמת באו"ם. צילום: דוברות

על רקע ההצלחה המוכחת בתחום היזמות, ישראל פועלת במסגרת האו"ם לשיתוף הידע והכלים שצברה, בכדי לעודד יזמים לפרוץ קדימה ברחבי העולם - ממדינות OECD ועד למדינות מתפתחות. במהלך האירוע קרא השגריר רון פרושאור לקהילה הבין-לאומית "לפעול בדומה למדינת ישראל לקידום נושא היזמות, ולא לחשוש מכישלון. מי שלא נכשל - לא מצליח".

זוהי הפעם השנייה בה ישראל ניצבת בחזית הבין-לאומית במטרה לקדם את החלטת היזמות. זאת, לאחר שבשנת 2012, אומצה ההחלטה הישראלית בנושא, לאחר קרב בו ישראל ניצבה אל מול ארצות ערב שבחרו להתנגד ליוזמה זו. החלטה זו, הינה ראשונית וייחודית מסוגה באו"ם ומבקשת לעודד צמיחה, להילחם בקשיים בירוקרטיים, בחסמים חברתיים ובהיעדר מימון ליוזמות.

להחלטת היזמות הישראלית פוטנציאל השפעה על פעילות האו"ם וסוכנויותיו בשלל תחומים לרבות טכנולוגיות מים, חקלאות, סחר עולמי, אי-שוויון בין מדינות, מאבק ברעב ובעוני, אקלים, שוויון מגדרי בכלכלה ובחברה, מוגבלויות ועוד.

ראש משרד International Labor Organization ג'יין סטוארט, שהשתתפה באירוע, אמרה כי "העבודה על החלטת היזמות בפיתוח במסגרת העצרת הכללית, מביאה להבנה עולמית על כוחה של היזמות בפיתוח בר-קיימא. יזמות יכולה להיות מקודמת ע"י המדיניות הנכונה, והעבודה האחרונה
בנושא באו"ם מדגימה את ההכרה העולמית בכך שמשהו צריך להיעשות".

הדיפלומטית הדס מיצד, נציגת ישראל בועדת הפיתוח של האו"ם: "באירוע היום זכינו לראות כיצד יזמות משנה חיים - מייצרת מקומות תעסוקה, מסייעת לקבוצות השונות באוכלוסיה ופועלת כקטר כלכלי. מטרתנו כאן היא שיתוף הקהב בתחומים בהם לישראל ערך מוסף וניסיון עשיר".