בחירות אמצע הקדנציה בארצות הברית מסמנות את תחילת סופה של הקריירה הפוליטית של ברק אובמה.

הנשיא נכנס לשנתיים האחרונות לכהונתו מיד לאחר שפתח במבצע צבאי ארגון הטרור הגדול בהיסטוריה ללא מטרה נראית לעין. הוא מקווה להשיג עסקה עם איראן והמעצמות על תכנית הגרעין, שתהיה מקובלת על הממשל בישראל, וכמו שני קודמיו במשרד הסגלגל, הוא מנסה להביא לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים - או לפחות למנוע את סופו המוחלט.

הבית הלבן היה שקט יחסית לאחר היוודע התוצאות, שהביאו לשליטה רפובליקנית בשני בתי הקונגרס. הנשיא עסק בתגובת ארה"ב לנגיף האבולה ובהתמודדות עם ארגון "המדינה האסלאמית". הוא אף סרב לפעול למען מועמדים דמוקרטים לסנאט במרוצים צמודים.


לא התעסק בבחירות. אובמה. צילום: רויטרס

השאלה החשובה ביחס להמשך כהונתו של הנשיא אובמה היא האם יוכל להגיע לפשרות עם הקונגרס הרפובליקני בנושאים הבאים: תיקונים ברפורמת הבריאות, חוק הגירה חדש וכולל, ומה שמעניין את ישראל - שאלת ההתמודדות עם איראן.

המנהיג החדש של הרוב סנאט, מיטש מקונל כבר הבטיח שינוי מגבעת הקפיטול. חוקים שנחסמו על ידי הדמוקרטים צפויים להגיע עתה לשולחנו של הנשיא.

פרודוקטיביות תהיה הכרחית למפלגה הרפובליקנית, שתרצה להביא את המומנטום מהבחירות האלה לבחירות הבאות - והחשובות הרבה יותר - על מנת להכניס את המועמד שלה לבית הלבן.

המרוץ למועמדות של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות יחל מיד לאחר שיסיימו לספור את הקולות. שרת החוץ לשעבר הילארי קלינטון, הנחשבת למועמדת המובילה של מפלגתה, אמרה שהיא מצפה להודיע בינואר על החלטתה אם לרוץ.


מחכה לינואר. קלינטון. צילום: רויטרס