הפילוג בש"ס לא יורד מסדר היום, ואין רגע דל. הנה, בסוף השבוע האחרון התקיים בצפת אירוע מיוחד לחברי הכנסת של המפלגה ולנציגי הציבור במועצות הערים השונות. דווקא שם ועל רקע המתיחות הקשה בתוך הסיעה, החליט אריה דרעי לבצע מהלך פוליטי משמעותי.

"קחו נשימה, אני הולך להגיד דברים שלא תכננתי מראש", אמר דרעי שישב בשולחן הכבוד לצד אלי ישי, "מכל אלו שנמצאים כאן יש לי עם אלי את ההיכרות הארוכה מכולם. את רוב התפקידים עשינו בעבודה צמודה, יחד. כשהייתי יו"ר המפלגה השתמשתי בו הרבה מאוד. הוא היה איש השטח הכי טוב של ש"ס".

לתדהמת הנוכחים הוסיף דרעי, "חלק גדול מההצלחות של ש"ס זה בזכות ישי. במשך 13 שנה הוא החזיק את התנועה וזה לא פשוט בכלל. היום אני יודע את זה יותר מתמיד. רק מי שנושא בעול יכול להבין מה זה לא לישון בלילה, עם האחריות הציבורית מצד אחד והאחריות להנהגה הרוחנית מצד שני. 

"יש לי הערכה גדולה מאוד לתקופה שלו כיו"ר התנועה. בשנה האחרונה עברנו תקופה לא קלה ולא פשוטה", אמר ופנה לישי, "אנחנו רוצים להמשיך לעבוד איתך. אתה השותף הכי בכיר שלי, ויש לי אמון מלא בך. אני מבקש, תן לנו את הצ'אנס לעבוד איתך, ואתה תראה שתקבל את כל הסמכויות. אתה יודע שכך נוכל לצמוח ולגדול הרבה יותר". בהתייחס להצרחה בצמרת התנועה, הדגיש דרעי, "אין לי ספק שמרן בשמיים, ששומע ורואה אותנו, אומר 'שניכם חביבים לי, תעבדו ביחד'. קרה מה שקרה, מרן פסק מה שפסק, אבל זה לא משנה".

אריה דרעי ואלי ישי. תרגיל מבריק או החלטה אסטרטגית? צילום: מרק ישראל סלם

הדברים הללו חוללו סערה אדירה וגל ויכוחים בקבוצות הוואטסאפ של הש"סניקים שניסו להחליט אם מדובר בתרגיל מבריק שנועד להכניס את אלי ישי לנישה של סרבן השלום סטייל אבו מאזן, או שדרעי קיבל החלטה אסטרטגית לצאת למסע פיוס עולמי במוסדות התנועה, מתוך הבנה שפיצול התנועה הולך ומתקרב.

התגובה של ישי לא איחרה לבוא, וביום שלישי השבוע נועדו השניים לפגישה בארבע עיניים. באופן מפתיע, ההדלפות שיצאו משני הצדדים לאחר הפגישה לא היו שליליות בהכרח. למחרת התראיין ישי ברדיו "קול ברמה" וסיפק תובנות מפתיעות. 

"זה ברור שיש שוני גדול בדרך ובהתנהלות שלנו", אמר. "היו ניסיונות בעבר להנהגה משותפת, וזה לא צלח. אני לא אסתיר, ואני חושב שלא נכון להסתיר שנעשו כלפי מעשים חמורים ביותר בשנה וחצי האחרונות, בלי שהגבתי. הסיבה שלא הגבתי לא באה מחולשה, אלא מרצון לעשות הכל כדי להביא לאחדות בתנועה".

ישי הסביר כי חלק גדול מההתרחשויות בינו לבין דרעי נשארו מחוץ לרדאר התקשורתי. "אני מושיט יד לשלום", אמר. "אני מעריך שהבחירות הכלליות יתקיימו בשנה וחצי הקרובות, ולכן ש"ס צריכה להחזיר את מצביעיה הביתה. אני לא מחפש כיסא או ג'וב אלא להחזיר עטרה ליושנה. אנחנו מאבדים מנדטים בסקרים, ולכן צריך לעשות הכל כדי להחזיר אותם הביתה".

בהתייחס לסיטואציה שנוצרה בינו לבין דרעי הסביר ישי, "התנועה נמצאת במצב קשה מאוד וזה לא סוד. נשארנו עם חלל ענק לאחר פטירתו של מרן. אמרתי לאריה 'מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחיקוך'. מרגע שהוא נבחר זזתי הצדה ואפשרתי לו להנהיג את המפלגה. אני לא חתרן ולא מנסה להיכנס לתפקיד שאינו שלי ושהוטל עליו".

בתגובה לדברי המראיין, מרדכי לביא, על תחושתו שהשניים "עובדים" על הציבור, ענה ישי: "בשקט שלי ובעובדה שלא עניתי למה שנעשה כלפי, הוכחתי שאני רוצה לבנות את המפלגה ולמנוע התרסקות. מעולם לא דיברתי על פיצול התנועה".

למרות הכל צריך להתייחס בספקנות מרובה לקולות השלום שעולים מתוך ש"ס. עוד מהדהדים באוזני דבריו של ישי במהלך מסיבת העיתונאים ההיסטורית, בלילה שבו חזר דרעי לזרועות ש"ס, שבה הוצגה "השלישייה": אריאל אטיאס-דרעי-ישי.

"איך תצליחו להתמודד עם משקעי העבר?", שאלתי את ישי וזה השיב בביטחון מופרז, "תהיה לכם עכשיו הרבה פחות פרנסה מאיתנו". בדקתי את הנתונים והתברר שבכל הקשור לפרנסה שלנו, כתבי הדתות, הרי שהמאבק שמתחולל בשנה וחצי האחרונות בינו לבין דרעי רק הזניק את התמלוגים.  לכן אני מציע להמתין עם החגיגות ולחכות כמה חודשים לפחות עד שנדע אם מדובר בתהליך אמיתי או שמנסים שוב למכור לנו אשליית שלום, אף על פי שאין פרטנר. 

בשבוע שעבר סיפרנו על המתיחות בתחנת הרדיו "קול ברמה", שנחשבת למזוהה עם ש"ס, ועל מאבקי שליטה בין הנהלת התחנה להנהגת המפלגה. בעקבות הדברים פנה מנכ"ל הרשות השנייה, שי באב"ד, למנכ"ל התחנה אריאל דרעי ודרש ממנו לדווח על המתרחש.

"בימים האחרונים נחשפנו לדיווחים בתקשורת על ניסיונות להתערבות בהתנהלות התחנה ובתכנים המשודרים על ידה", כתב באב"ד והוסיף: "חוק הרשות השנייה אוסר באופן מפורש על שידור תעמולה מפלגתית בתחנות הרדיו האזוריות. לאור האמור אבקשך לעדכן אותי באופן מיידי על כל ניסיון להתערבות פסולה מסוג זה, אשר ככל שהיא קיימת תטופל על ידינו בחומרה, בהיותה, בין היתר, עבירה פלילית".

לפני שבועות אחדים פרסמנו את ההתפתחויות האחרונות בתביעת הדיבה שהגיש איש התקשורת החרדי דודי זילברשלג, נגד אתר "בחדרי חרדים" ומנכ"ל האתר לשעבר, סביב כתבה שפורסמה על אודותיו.

ביום ראשון השבוע התקיים דיון בעניין בבית המשפט השלום, באולמה של השופטת ריבה ניב, ובמהלכו נשמעה עדות מעניינת שיכולה לשפוך אור על הפרשה, אולם היא נמצאת תחת הסיווג "בדלתיים סגורות". לבקשת "מעריב-סופהשבוע" יידון בית המשפט בהצעה לבטל את הסיווג, או אז נוכל להביא בפניכם את עיקרי הדברים.

בכל הקשור להתנהלות האתר בימים אלו, הרי שבשנה האחרונה המעורבים בפרשה לא לוקחים חלק בניהולו. איש הפרסום מאיר גל, מחזיק השליטה הנוכחי של האתר, מבהיר כי מבחינתו "נפתח דף חדש ונקי".