כמה מבעלות הברית הקרובות ביותר של ארה"ב מקרב מדינות האיחוד האירופי מאיימות ללכת בעקבות שבדיה ולהכריז חד צדדית על הכרה במדינה פלסטינית אם לא יינקטו צעדים להחיות את תהליך השלום. כך אומרים בכירים בממשל האמריקאי ובאיחוד האירופי, על פי דיווח בווול סטריט ז'ורנל. 

 כזכור, ממשלת שבדיה, המורכבת ממפלגות שמאל-מרכז, הכירה לפני כשבוע וחצי באופן רשמי במדינה פלסטינית, והפכה למדינה האירופית הראשונה שעשתה כן. 

 האם ההכרה השוודית במדינה פלסטינית תסחוף את אירופה?

ראש הממשלה השוודי סטפן לופוון אמר לפרלמנט בנאום ההכתרה באוקטובר שההמשלה הסוציאל דמוקרטית שלו תעמוד בהטחה שכתבה במצעה, ותכיר במדינה פלסטינית, כשהוא גם מותח בנאום ביקורת נוקבת על ישראל ועל ארה"ב. 

"ההכרה היא תרומה לעתיד טוב יותר לאזור שיותר מידי יותר זמן היה מאופיין בהרס ובייאוש, ולווה במשא ומתן עקר", כך אמרה שרת החוץ של שוודיה וולסטרום לעיתונות השוודית. היא הוסיפה כי המהלך השוודי שואף להפוך את הסטטוס הפלסטיני ליותר שוויוני מול זה של ישראל במהלך המו"מ המדיני, ולתת תקווה לצעירים בשני הצדדים.  

הצעד גרר ביקורת נוקבת בישראל, בין השאר על ידי שר החוץ אביגדור ליברמן שזימן את שגריר שוודיה בישראל קרל מגנוס נסר לשיחת הבהרה, ויש האומרים נזיפה, שהתקיימה במשרד החוץ בירושלים בפני הסמנכ"ל לענייני אירופה אביב שיר און.

חכ אחמד טיבי הגיע היום שלשום (ה') לבריסל והופיע בפני חברי הפרלמנט האירופאי בישיבה שנקבעה במיוחד עבורו ודיבר על ״המצב במסגד אל-אקצא והנסיונות של גורמים בישראל לחלק את זמני התפילה״. 

טיבי אמר שהמצב בים נפיץ ועלול להתפוצץ בכל רגע, בעיקר בגלל סגירת מסגד אלאקצא בפני מוסלמים והכנסת קיצוניים יהודים שכל מטרתם היא להתפלל כהכנה למצב עתידי של בנית מה שקרוי בית המקדש במקום אלאקצה. 


הכרה סמלית במדינה פלסטינית. הפרלמנט הבריטי בהצבעה בחודש שעבר. צילום: רויטרס

ח"כ טיבי אמר כי: "נתניהו עצמו קיבל את ההחלטה לסגור את המסגד והמדורה שהבעיר היא שמאפשרת לקיצונים יהודים להכנס והלתסיס ולפגוע במוסלמים ובדתם".

כזכור, לפני כחודש העניקה גם בריטניה הכרה סמלית במדינת פלסטין. זאת לאחר שהפרלמנט הבריטי אישר את הצעתה של מפלגת הלייבור, מובילת האופוזיציה, להכיר במדינה פלסטינית - אך רק במסגרת הצבעה שלא תחייב את ראש הממשלה דיוויד קמרון וממשלתו השמרנית.

חוץ מהלייבור, כל המפלגות בפרלמנט העניקו לחבריהן חופש הצבעה. קמרון עצמו הודיע מראש כי יימנע מהצבעה בעד ההצעה, אך לא יתנגד לה. בסופו של דבר, רה"מ אפילו לא היה נוכח במהלך הדיון. "ההצבעה לא תשנה את מדיניות הממשלה", הוסיף דובר הממשלה.

למעלה מ-50 חברי פרלמנט היו באולם במהלך ארבע שעות בהן הציגו בזה אחר זה הנואמים את דעתם על המצב. גראהם מוריס, האחראי על ההצעה, טען כי לבריטניה יש אפשרות לכפר על טעויותיה ההיסטוריות, כשהוא רומז בהתייחסות ברורה להצהרת בלפור. אגב, במפלגת הלייבור זעמו על יו"ר המפלגה והמצליפים שלה, שהחליטו על משמעת סיעתית.

מוקדם יותר השבוע נודע כי ירדן החזירה את שגרירה בישראל להתיעצויות במחאה על מה שהממלכה האשמית מכנה "ההחרפה של הפעולות האלימות שמפעילה ישראל בירושלים".  במקביל, הגישה ירדן מחאה רשמית למועצת הביטחון של האו"ם בשל מה שכינתה "גישתה התוקפנית של ישראל במתחם הקדוש".

בהודעה שפרסם משרד החוץ נאמר כי "אנו מצטערים על החלטת ירדן שאינה תורמת להרגעת הרוחות אלא להפך ומצפים מירדן לגנות את האלימות היזומה והמכוונת מרמאללה ואת רצח החפים מפשע שנגרמה ממנה"