הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה ביום שישי, על "הקמת 'צבא עם' במטרה לסייע בשחרור מסגד אל-אקצא".
על פי הודעת הארגון, הגוף החדש יכלול תחילה 2,500 לוחמים שאמורים לשמש כח עתודה ללחימה בישראל. דובר גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של הארגון, אמר במחנה הפליטים ג'בליה, כי הקמת "צבא העם" - אליו יגוייסו כל הצעירים בני 20 ומעלה - באה על רקע "הפרות ישראליות במסגד אל-אקצא". הוא הוסיף עוד, כי "מטרת הצבא החדש היא להוות מעין כוח עתודה לפעילים הרגילים של חמאס שישתתף בלחימה נגד ישראל בעת הצורך". לדבריו, "מצב המנהרות והתחמושת של הארגון טוב".
בתוך כך, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אומר כי הוא יודע מי עומד מאחורי פיצוץ המטענים ליד בתי אנשי פתח ברצועה ביום חמישי בלילה, ומה מטרתו.
מוקדם יותר, ביטל רה"מ הפלסטיני ראמי חמדללה, ובכירים בפתח, את ביקורם ברצועה, שתוכנן לשבת, בעקבות הפיצוצים ליד בתי אנשי פתח בכירים בעזה ביום חמישי בלילה.
אצבע מאשימה הופנתה מצד ראשי פתח בגדה המרבית לכיוון חמאס, אולם בארגון מיהרו להכחיש את האשמה, ורמזו כי הפיצוצים קשורים לאנשיו של מוחמד דחלאן ברצועה. גם הסלפים הכחישו כל קשר לפיצוצים.
בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק, קרא לפתח שלא למהר ולהאשים את ארגונו בפיצוץ המטענים, וטען כי ארגונו הוא ראשון הניזוקים מהתקרית הזאת. בחמאס מתחו ביקורת על שחמדאללה ביטל את ביקורו ברצועה בעקבות התקרית, ואמרו כי הדבר מלמד כי "הוא מתנהל כבכיר בארגון פתח ולא כראש ממשלה של כולם".