"האלימות לא נעלמה, היא נמצאת בתוכנו", התריע נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בנאומו בעצרת לציון 19 שנים לרצח יצחק רבין, שהתקיימה בכיכר רבין בתל אביב תחת הכותרת "זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה".

כ-40 אלף חניכים ומדריכים מתנועות הנוער מכל הקשת הפוליטית הגיעו לעצרת מכל הארץ. בין הנוכחים נראו גם ח"כים מימין ומשמאל, בהם יו"ר מפלגת העבודה, יצחק הרצוג ויו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי). "חייבים לקיים בכל שנה עצרת זיכרון שתמחיש את האחדות בעם", ציין סלומיאנסקי. כוחות גדולים של משטרה, בפיקודו של מפקד משטרת מחוז תל אביב, בנצי סאו, איבטחו את העצרת, במהלכה נסגרו כל הרחובות הסמוכים לכיכר רבין ונוצרו שיבושי תנועה.

ריבלין שהיה ראשון הדוברים, דרש להוקיע את האלימות. "זו לא דרכה של מדינת ישראל, זו לא דרכנו", הוא ציין, "יש להפסיק לסמן אוייבים מבית. שתקנו אז, בימים הקשים שלפני רצח רבין. חטאנו, יצחק. אסור לנו לשתוק היום, שתיקה שפירושה שוויתרנו על החלום, ששכחנו לשם מה ובשם מה שבנו למולדתנו".

ריבלין התייחס בנאומו בעקיפין לאירועים האלימים של התקופה האחרונה: "האלימות מרימה ראש וזוקפת קומה. מבססת את מקומה. יותר משהיא בבית הספר, ברשתות החברתיות, בהפגנות ובמגרשי הכדורגל - היא נמצאת בתוכנו, בשפה שאנו מדברים, במילים בהן אנו בוחרים, באופן שבו אנו מתווכחים, בחוסר היכולת שלנו להקשיב", הוא ציין עוד והזכיר במרומז על המציאות האזורית: "אנו חיים בשכונה אלימה וקשה, אכזרית ורצחנית המקיפה אותנו מכל עבר. הסביבה רחוקה מלהיות הגיונית והיא לעיתים אכזרית וחסרת חמלה. אנו לא מוכנים לנצח במלחמה בטרור ולהפסיד במאבק בתוכנו. אסור לשתוק היום, שתיקה שפירושה שוויתרנו על החלום".

רחל פרנקל, אמו של נפתלי פרנקל ז"ל, שנרצח ונחטף בחודש יוני ביחד עם גיל עד שער ואייל יפרח מטרמפיאדה בגוש עציון, הדגישה בנאומה: "אם ביקורת הופכת להשתלחות ומחלוקת להתרת דם, בין אם דמם של הנער מוחמד אבו חדיר, או של יהודה גליק - אסור שלמישהו יהיה רושם שדמם הפקר".

"בימי אוסלו רבים חשו בקרע ומחלוקת חריפה. מתוך דאגה עמוקה לשלומה של מדינת ישראל יצאנו למחות, התווכחנו, חלקנו בכל תוקף. עד היום רבים ואני בתוכם, אינם מזדהים עם הרבה ממה שמכונה מורשת רבין. אבל כל אחד שהיה בוגר דיו זוכר היכן היה בשעת הרצח", אמרה פרנקל והוסיפה, "בשולי המחאה היו צלילים צורמים, שצרמו לנו כבר אז".

אורנה בנאי הזהירה בנאומה: "אנו חיים בתחושה שהרצח הבא קרוב מתמיד". בתנועות הנוער סיכמו בסיפוק את העצרת. "הצלחנו להפגין אחדות", ציינו בתנועת הנוער העובד והלומד. מזכ"ל הצופים, גל בין שימול, סיכם ואמר כי: "תנועות הנוער הוכיחו הערב שיש להן את הכוח להביא לשינוי אזרחי אמיתי בישראל".

סטיב ברגרט, חניך בתנועת הצופים, הסביר את תחושת המשתתפים הצעירים בעצרת: "נולדתי לישראל של אחרי הרצח. לא היכרתי את רבין וכל מה שאני יודע זה מסיפורים, משיעורי היסטוריה והטקסים בתנועה. לאור מקרי האלימות להם היינו עדים לאחרונה, היה חשוב לי להגיע לכיכר ולקרוא למציאות ישראלית אחרת. ללא גזענות, ללא אלימות, מציאות שמכבדת את כולם".