"סיפוח דה פקטו של השטחים", כך מכנים בשמאל את הצעת החוק של חברי הכנסת אורית סטרוק ויריב לוין, ראשי שדולת א"י בכנסת, שתעלה מחר (א') על שולחן ועדת השרים לחקיקה. על פי ההצעה, כל החוקים שהכנסת תחוקק יחולו גם על השטחים באמצעות צווי אלוף הפיקוד.

סטרוק ולוין מכנים את הצעת החוק שלהם "חוק הנורמות". בדברי ההסבר להצעה הם אומרים כי על פי המצב כיום חלים 16 חוקים של מדינת ישראל בשטחי יהודה ושומרון. מודבר בין היתר בחוק העונשין, חוק שירות ביטחון, חוק הביטוח הלאומי, חוק מס ערך מוסף ופקודת מס הכנסה. כעת הם מציעים כי כל יתר החוקים שיעבר בכנסת ישראל יחולו באמצעות צווי אלוף גם על 350 אלף האזרחים הישראלים החיים מעבר לקו הירוק.

על ההצעה חתומים גם יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין (הליכוד), יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ איילת שקד, יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ אברהם מיכאלי, וח"כ מנחם מוזס (יהדות התורה).

כל החוקים יחולו גם על 350 אלף האזרחים הישראלים מעבר לקו הירוק? צילום: פלאש 90

מרגע שיאושר חוק בכנסת יהיה על אלוף פיקוד המרכז להוציא בתוך 45 יום צו המחיל אותו גם על האזרחים הישראלים ביהודה ושומרון. אם לאלוף הפיקוד יהיו הסתייגויות על חוק שיעבור בכנסת,עליו יהיה לפנות לוועדת הכנסת שטיפלה בנושא ולהציע לה נוסח חלופי.

הצעת החוק של סטרוק ולוין באה למעשה להשלים עבודת מטה שנעשית בממשלה ושנועדה להחיל את דיני העבודה הנהוגים בישראל גם על עובדים באזור יהודה ושומרון. בין היתר נעשית התאמה של חוק פיצויי פיטורים, חוק הודעה מוקדמת לעובד לפיטורים והתפטרות, חוק הודעה על תנאי עבודה לעובד, חוק הגנת השכר, חוק דמי מחלה ועוד. כעת באמצעות "חוק הנורמות" מקווים ראשי השדולה למען א"י בכנסת להחיל חבילה גדולה של חוקים אחרים הנהוגים בישראל על שטחי יהודה ושומרון.

בתגובה אמר מנכ"ל שלום עכשיו יריב אופנהיימר כי "שדולת א"י ונציגי המתנחלים בכנסת מובילים את ישראל לשלטון אפרטהייד בשטחים. באמצעות חקיקה 'טכנית' כביכולים מנסים סטרוק ולוין לספח בפועל את השטחים לישראל מבלי לספח את אוכלוסית הפלסטינים ובכך להוביל את כולנו למדינה דו לאומית וגזענית".

שרת המשפטים ציפי לבני מתנגדת להצעת החוק ואם תאושר היום היא תגיש על כך ערר בממשלה. שר הביטחון משה (בוגי) יעלון אמר בראיון ששודר הערב בתכנית "המטה" כי בעת הזאת יש לנהוג באחריות ואין מקום כעת להצעת חוק כזו.