המנהיג הסובייטי לשעבר, מיכאיל גורבצ'וב, דיבר אמש (ש') בברלין בטקס לציון 25 שנים לנפילת חומת ברלין והזהיר בנאומו את ממנהיגי העולם כי המתחים בין מזרח ומערב בעקבות הסכסוך באוקראינה עלולים להביא  מלחמה קרה נוספת, 25 שנים לאחר נפילת חומת ברלין.

גורבצ'וב, שנודע בעקבות פתיחותו כלפי המערב ושהביא לפירוק הקומוניזם והגוש המזרחי ללא אלימות, האשים את המערב ואת ארצות הברית במיוחד שלא הגשימו את הבטחתם לאחר 1989.

"העולם נמצא על סיפה של מלחמה קרה חדשה, יש שיגידו שהיא אפילו החלה" אמר גורבצ'וב, שנודע בגרמניה בזכות תפקידו המכריע בעיצוב התנאים והמשא ומתן שהביא לנפילת החומה בברלין ללא גיוליי אלימות מצד המשטר הקומוניסטי בשנת 1989, צעד שבישר על סיומה של המלחמה הקרה.

"וגם כעת, בזמן שהמצב באוקראינה נעשה דרמטי, אנו לא רואים כל פעולה מהגוף הבינלאומי הראשי, מועצת הביטחון של האו"ם, שאיינה משחקת כל תפקיד ולא מבצעת אף צעד. העימותים במזרח אוקראינה הביאו למותם של למעלה מ-4,000 בני אדם מאז תחילת המרד של הבדלנים הפרו רוסים באמצע אפריל.


"אירופה עשויה בהדרגה להפוך ללא רלוונטית" מיכאיל גורבצ'וב. צילום: רויטרס

רוסיה מאשימה את קייב בגרימת המשבר בעוד שנאט"ו טוענת כי יש ראיות למכביר על פלישת כוחות רוסיים לשטחי אוקראינה במאמץ לסייע לבדלנים הפרו רוסים במזרח המדינה.

גורבצ'וב בן השמונים ושלוש האשים את אירופה וטען כי היא בסכנה להפוך ללא רלוונטי בתורת מעצמה בין לאומית.

"התוצאות הבלתי נמנעות הן החלשות אירופה בשעה שמרכזי כוח אחרים ברחבי הגלובוס  משיגים השפעה וצוברים מומנטום. אם המצב ימשך, אירופה עלולה למצוא את עצמה מאבדת את קולה החשוב בניהול העניינים בעולם ועלולה בהדרגה להפוך לבלתי רלוונטית" אמר גורבצ'וב.