(עדכון: 12:02)

השר עמיר פרץ הודיע הבוקר (ראשון) ליושבת ראש התנועה השרה ציפי לבני כי בכוונתו להתפטר עוד היום מחברותו בממשלה. השרה לבני אמרה כי היא מכבדת את החלטתו וכי הם משיכו לשתף פעולה במסגרת התנועה. שרת המשפטים ושאר חברי "התנועה" לא תנקוט בצעד דומה.

התפטרותו של השר פרץ באה בהמשך להודעתו אתמול כי אין בכוונתו לשבת בממשלה שפוגעת בשכבות החלשות ואינה מנהלת משא ומתן מדיני. פרץ גם הודיע כי לא יתמוך בתקציב המדינה שיובא מחר לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה.

כפי שנחשף היום ב"מעריב השבוע", את ההחלטה קיבל פרץ לאחר נאומו של נתניהו בטקס האזכרה ליצחק רבין ז"ל. 

העימות בין השניים לא איחר לבוא כשבישיבה אמר פרץ לנתניהו: "בשנה הראשונה של כהונת הממשלה ציפי לבני לפחות ניהלה משא ומתן והמעמד של ישראל התחזק", אמר פרץ. "אבל עכשיו אין משא ומתן וראש הממשלה צריך להרגיע את הרוחות ולראות ראייה רחבה.

"בחודשים האחרונים מתחוללת רעידת אדמה בכל התחומים, וראש הממשלה - במקום לנווט ולמצוא פתרונות - מחפש אשמים. תפקידך הוא להתעלות מעל ההתלהמות והצרכים הפוליטיים ולגלות אחריות כלפי אזרחי ישראל. אני ניהלתי מלחמה בנחישות מול הטרור לא פחות ממך, גם מול חיזבאללה וגם מול חמאס, והאמנתי וקידמתי תהליך מדיני כחלק מתפיסת ביטחון כוללת".


עימות חריף עם ראש הממשלה. עמיר פרץ. צילום: מרק ישראל סלם

ראש הממשלה לא נותר חייב ואמר: "אצלכם אם לא פיניתי לא עשיתי. אצלכם היוזמה היחידה היא לקפוץ מהצוק ולהתקפל. אנו בעיצומו של מסע הסתה איסלמיסטי ברמה הבינלאומית ששולל את עצם זכות קיומנו ומי שמוביל זה אבו מאזן.

"מי שעומד מאחורי ההסתה הזאת זה קודם כל התנועות האסלאמיות למיניהן: החמאס, התנועה האסלאמית בישראל. בראש החץ, לפחות בהתססות בהר הבית, עומדיםהמורביטון והמורביטאת - תנועות הסתה ממומנות על ידי כסף של האסלאם הקיצוני - אני הנחתי לפעול להוציא אותן אל מחוץ לחוק; אבל מי שעוד עומד מאחוריה הסתה הזאת זה הרשות הפלסטינית והעומד בראשה אבו מאזן. האתר של הגוף הרשמי שלהם, הפת"ח, הסביר שעם ישראל בעצם אף פעם לא היה כאן, בית המקדשאף פעם לא היה כאן ושלמה, דוד , ישעיהו, ירמיהו, מלכי ישראל, נביאי ישראל - כל זה זה פיקציה.

"בעצם יש פה ניסיון ברור לעוות לא רק את האמת העכשווית אלאגם את האמת ההיסטורית. מול העיוותים הללו, מול השקרים הבוטים הללו אנחנו חייבים לומר את האמת מול עמנו ומול העולם, ואנחנו חייבים לומר את האמת גם אלמול הגורם העליון ששואף להשמדתנו, אני מתכוון לאיראן.

נשיא איראן או שליט איראן חמינאי היה בחדשות בימים האחרונים. רק אתמול הוא קרא להשמדתנו. האמירות שאיראן התמתנה נסתרות על ידי המדיניות המעשית שלאיראן. הקריאה להשמדתנו, שלילת זכויות האדם, שהיא בשיא באיראן בשנה האחרונה, וכמובן הדיווחים שאנחנו מקבלים מסוכנות האנרגיה הבינלאומית שאיראןממשיכה לשקר ולהוליך שולל את העולם ביחס לתוכניות והפעולות שלה להשיג נשק גרעיני.

מול איראן כזאת שנשלטת על ידי משטר כזה עלינו לעשות הכל כדי שהיא לא תתחמש בנשק גרעיני או ביכולת לייצר נשק גרעיני תוך זמן קצר, והקהילה הבינלאומיתעכשיו עומדת בפני ברירה פשוטה, להיכנע לתביעות של איראן בהסכם כניעה מסוכן לא רק לישראל, לעולם כולו, או לעמוד על הדרישות שאיראן תתפרק מהיכולתשלה לייצר נשק גרעיני. ישראל לא תסכים עם הסכם שמשאיר את איראן כמדינת סף גרעינית, זה מסוכן לכולנו". לסיכום אמר: "אני מודה לך שהבנת שמקומך לא ליד שולחן הממשלה".

במפלגת התנועה צפויה כעת לעלות דרישה מיושבת ראש המפלגה ציפי לבני למנות שר אחר מטעם התנועה במקומו של עמיר פרץ.

גורם בכיר בתנועה אמר למעריב השבוע: "על פי ההסכם הקואליציוני מגיע לתנועה שני שרים ויו"ר ועדה. ציפי לבני הבטיחה בשעתו את התיק השני בממשלה לעמרם מצנע אך לבסוף החליטה לתת אותו לעמיר פרץ. מצנע מתנגד בכלל להשארות התנועה בקואליציה כך שהשרים המועמדים עם מאיר שטרית, דוד צור ואלעזר שטרן".


להוריד את הלהבות. ישיבת ממשלה. צילום: פלאש 90

בפתיחת ישיבת הממשלה התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לאירועים האחרונים ואמר: "ישראל היא מדינת חוק. כל מי שיפר את החוק ייענש בחומרה. אנחנו לא נסבול הפרות סדר, והתפרעויות. אנחנו נפעל בנחישות נגד זורקי אבנים, זורקי בקבוקי תבערה, זורקי זיקוקים, חוסמי צירים וגם נגד הפגנות שקוראות להשמדתנו.

"איננו מוכנים לסבול יותר הפגנות בלב ערינו, שמניפים דגלים של החמאס או של דאעש שקוראים לפדות את פלסטין בדם ואש - בעצם קוראים להשמדתה של מדינת ישראל. אני הנחתי את שר הפנים לפעול בכל האמצעים, כולל לבחון את האפשרות שלשלילת אזרחות לאלה שקוראים להשמדתה של מדינת ישראל".

יאיר לפיד מתח ביקורת לפני פתיחת הישיבה על שרים ואמר: "יש גבול לחוסר האחריות. אדם נהרג, המשטרה במצוקה וצריך לחקור מה קרה שם. המגזר הערבי במצוקה, שרים, חברי ממשלה וחברי כנסת צריכים לעסוק בהורדת הלהבות, לא בהגברת הלהבות.

"אנחנו צריכים להמשיך לחיות פה ביחד. משטרת ישראל צריכה להמשיך לפעול גם בתוך המגזר הערבי. העובדה שאנשים משתמשים בסיטואציה הזאת בשביל להרוויח הון פוליטי היא חוסר אחריות לאומי. תפקידנו להוריד את הלהבות ולא להעלות אותן".

שר המדע יעקב פרי אמר לפני פתיחת הישיבה: "הצהרות שניתנו ע"י שרים בממשלה גורמות לכך שהרוחות לא תירגענה אלא תסלמנה, אני מבקש להירגע".