הטיימס הלונדוני מדווח הבוקר (ב') כי נציגים של איראן וארה"ב דנו לאחרונה בחשאי בחידוש היחסים הדיפלומטים בין שתי המדינות לאחר 35 שנה של נתק, בעקבות המהפכה ב-79'.

לפי הדיווח בטיימס, שתי המדינות פתחו בערוץ חשאי כדי לדון בפתיחת משרד סחר אמריקאי בטהרן, אם יושג הסכם על נושא הגרעין ויוסרו הסנקציות שהוטלו על איראן בעקבות תוכנית הגרעין שלה.
יועצים לממשלת איראן אמרו גם לעיתון כי שיחות נוספות ייערכו באזרבייג'ן בשבוע הקרוב, כאשר מי שמוביל את השיחות מהצד האיראני הוא מוחמד רזה סבזליפור, ראש לשכת הסחר העולמי של איראן.

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי ועמיתו האיראני מוחמד ג'וואד זריף, נועדו אתמול בעומאן, בניסיון למצוא דרכים להתקדם לקראת הסכם על תוכנית הגרעין האיראנית, שבועיים בלבד לפני המועד לסיום השיחות בין טהרן לבין המעצמות.

קרי, זריף ושרת החוץ לשעבר של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, שממשיכה לשמש כנציגה הרשמית של שש המעצמות בשיחות עם איראן, נפגשו לשני סבבים של שיחות בארמון אל-בוסתן שבבירה מוסקאט. הם הצטלמו יחדיו בפתח המפגש, אולם לא מסרו הודעות לעיתונאים.


שרי החוץ של ארה"ב ואיראן, קרי וזריף, שוב ידיעות על התחממות ביחסים. צילום: רויטרס

לפי גורמים דיפלומטיים, השלושה היו אמורים לחפש דרכים להתגבר על חילוקי הדעות בין הצדדים לקראת 24 בנובמבר, תאריך היעד להשגתו של הסכם קבע על תוכנית הגרעין השנויה במחלוקת של איראן. שתי הסוגיות העקרוניות שמעכבות את ההתקדמות נותרו דרישתן של המעצמות כי איראן תצמצם משמעותית את העשרת האורניום ודרישתה של טהרן להסרה של הסנקציות נגדה.

"אנחנו צריכים למצוא פתרון שמבוסס על כבוד הדדי ושיתוף פעולה", אמר זריף בעת הגעתו לעומאן בשבת בלילה, "אם המערב מעוניין להשיג פתרון כזה, ישאפשרות למצוא פתרון ולהגיע להבנה לפני 24 בנובמבר".

אתמול, בראיון לתוכנית "פני האומה", התראיין נשיא ארה"ב ברק אובמה והתייחס גם לסוגייה האיראנית.  "עדיין קיים פער רציני בין הצדדים במו"מ עם איראן", אמר והוסיף כי "יתכן ולא יושג הסכם עד לתאריך היעד".

אובמה אמר כי מטרת השיחות עם איראן היא להגיע למצב בו לא תהיה מסוגלת הרפוליקה האיסלאמית לייצר נשק גרעיני. עם זאת, ציין הנשיא, איראן מהווה גורם בעייתי גם מעבר לתוכנית הגרעין שלה, שכן היא מעורבת בתמיכה בטרור ובסיוע לגורמים קיצוניים באיזור, וכן נוקטת ברטוריקה אנטי-ישראלית, ולכן, לדבריו של אובמה, "איראן לא תהיה בת ברית שלנו". אובמה אף הדגיש כי אין שיתוף פעולה בין ארה"ב לאיראן בנוגע למלחמה בדאעש.