אלפים הגיעו ללוות את דליה למקוס (26) בדרכה האחרונה, כשהובאה היום (ג') למנוחות, לאחר שנרצחה אתמול בפיגוע דקירה בצומת אלון שבות שבגוש עציון. ההספדים נישאו בפארק המרכזי של תקוע, היישוב בו התגוררה. אחותה מיכל, סיפרה על השיחה שהיתה להן לאחר הפיגוע הראשון שממנו ניצלה דליה, והיא שאלה אותה איך היא לא חוששת לנסוע בטרמפים ודליה ענתה לה - "נראה לך שאני אתן להם לנצח אותי?"

"אחרי שדקרו אותך ולא הצלחת להנצל אני רוצה לצרוח. לצרוח לאבא, לצרוח לאמא, לשושנה, לאליעזר, לצרוח למרים, לצרוח לחגי, לצרוח לאומה שלי, לאומה כולה ובעיקר לעצמי: אל תפסיקו לנסוע בטרמפים. אל תתנו להם את התענוג הזה. אל תעצרו את החיים שלכם", אמרה האחות.

אביה של דליה, נחום אמר כי "הוא רצח אותך מכיוון שהיית יהודיה שחיה בארץ ישראל, בהרי יהודה, וממשיכה את דרכה של שרה אימנו. הוא רצח אותך כי הוא ידע את האמת: כי המקום בו הוא גר שייך לנו. דבר אחד הוא לא הבין: הוא לא יצליח לשבור אותנו".

הלווית דליה למקוס. "הוא רצח אותך מכיוון שהיית יהודיה שחיה בארץ ישראל". צילום: מרק ישראל סלם

עוד הוסיף האב: "דליה, בקבורתך פה באדמת הרי יהודה את מחברת את כולנו לאדמת הקודש הזאת. זכית למות על קידוש ה' ועל קידוש הארץ. את עולה למעלה להצטרף לאימותינו הקדושות ולבקש מהקדוש ברוך הוא שימגר את אויבינו מהארץ ויבנה במהרה את בית מקדשנו. זאת תהיה נחמתנו".

הרב אבי וולפיש ספד לה גם הוא ואמר: "אנחנו קוברים צדיקה שלמה, והרשע עודנו חי. איך נשלים עם העקדה האכזרית הזאת? בחייך הקצרים מדי נגעת בחייהם של כל כך הרבה אנשים. היית שקטה, מרגיעה, חייכנית, אחראית ומקרינה אהבה. האובדן הוא של כולנו, אבל בעיקר של הילדים. הילדים ששמרת עליהם ביישוב, הילדים שעבדת איתם בריפוי בעיסוק שאהבו אותך כל כך".

הטרמפיאדה שבה נרצחה אתמול דליה למקוס, היום מתוגברת באבטחת צה"ל. צילום: נועם אמיר

גם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, המתגורר בסמוך למקום הרצח, ספד לדליה ואמר: "את קורבנו של עם המתעקש לשום אל מולדתו למרות הכל. אדלשטיין התייחס לעובדה שדליה ניצלה בעבר מפיגוע דקירה לא רחוק מהמקום בו סיימה את חייה ואמר כי "השטן לא הצליח בפעם הראשונה, והופיע שוב אתמול, במלוא כיעורו והמאכלת בידו". 

עוד הוסיף יו"ר הכנסת לגבי הרוצח, כי "חבל שהשומר שירה בו - פיספס בכמה סנטימטרים. גם למשלחיו אין לי מה לומר. אבל מול השיח הזה, הריק והמנוכר, המאשים את הנוסעים בטרמפים, כאילו הרוצח עצר בתחנה ושאל את העומדים בה אם הם מחכים להסעה מסודרת או לטרמפים - יש לי מה לומר. אני עמדתי בתחנה הזאת, וגם ילדי. גם נכדי וניני יעמדו בה, והסיבה היחידה שיזיזו אותה היא בגלל שהיישוב אלון שבות יגדל, ותקוע תגדל. זו התשובה שלנו לטרור", כך אדלשטיין.