רפאל עמר  (22) הוא ההרוג הראשון ממוצא יהודי בשורות ארגון המדינה האסלאמית בסוריה. עמר, שנחשב לאיש מחשבים מבריק, התאסלם לפני ארבע שנים והגיע למזרח התיכון לפני כארבעה חודשים ממולדתו צרפת. הוא הקפיד לשוחח בטלפון מדי יום עם הוריו, שהתנגדו לנסיעתו.

בחודש שעבר, לאחר כמה ימים שלא יצר קשר, הם קיבלו את ההודעה על מותו ב-17 באוקטובר. הוריו של רפאל - לורן, מהנדס מחשבים, ליליאן, פסיכולוגית ילדים - חיים בעיר לונל שבדרום צרפת. הם קיבלו את הבשורה הקשה באמצעות אנשי קשר מוסלמים, שסיפרו כי רפאל נהרג יחד עם שניים מחבריו בהפגזה של צבא סוריה בעיירה דרזור, שנמצאת בשליטת דאע"ש.

המקורות מסרו להם כי שניים מהצעירים נהרגו מהפגז ואחד מירי כדורים. עוד נמסר כי רפאל נקבר בסוריה ולא יהיה אפשר להביא את גופתו לקבורה בצרפת.לנסיבות מותו של עמר כמה גרסאות. לפי אחת מהן, אף שלא היה לוחם, הוא נשלח לעצור את מתקפת צבא סוריה על העיירה ונהרג מפגיעת פגז. לפי גרסה אחרת, מפקדיו החליטו להקריב אותו לאחר שביקש מהם, לפי עצת הוריו, לעבור לשירות מחוץ לסוריה.


אמונה עמוקה בדרך האיסלאם. צילום: חשבון הפייסבוק של רפאל

רפאל התאסלם בגיל 18 בגלל "פגישה רעה", כדברי אביו, עם חבר נעורים שהפך לעבריין ושיצא לסוריה עם אשתו ההרה. "אני עצמי אינני קרוב לדת. אבל כשרפאל היה נער צעיר הוא השתתף בסדרי פסח ובחגיגות בר מצווה", סיפר.האם ליליאן, שהייתה אז בשלבי גיור מתקדמים, החליטה לשנות כיוון כדי לעזור לבנה ולהבין מה עובר עליו, והחלה להתעניין באסלאם, אך"התאסלמה" רק למראית עין לפי דרישתו.

בדף הפייסבוק של עמר אכן אפשר למצוא אתרי גיוס לאסלאם המסבירים על ה"הארה" ועל המרת הדת, לצד משחקי וידאו ואתרים טכנייםמקצועיים וגם התכתבויות עם קרובת משפחה בארץ על בר מצווה של חברים שבה השתתף. למשפחת עמר קרובי משפחה רבים בארץ. לחלקם נודע מה קרה ולחלקם סיפרו עד כה כי רפאל נהרג בתאונת דרכים.

בפייסבוק של רפאל מופיע גם לינק לאתר האנטישמי והאנטי ציוני של הפעיל הבלגי מישל קולון, אך לדברי אביו, רפאל לא הושפע מן ההסתה האנטי ישראלית. "האירועים בעזה היו נושא לוויכוח בבית. הם הפעילו עליו תעמולה אנטי ישראלית והאשימו אותה בברבריות. אבל נראה לי שזה לא השפיע ושהוא הבין שישראל מגינה על עצמה".

האב לורן אמר: "רפאל יצא לסוריה ממניעים הומניטריים ובגלל אמונה עמוקה בדרך האסלאם". עוד סיפר כי בהתקשרויותיו עמו סיפר רפאל על אכזריות החיילים הסורים, אך הוא מניח שמדובר בתעמולה בלבד.

רפאל נחשב לאיש מחשבים מבריק ועמד להתחיל את השנה החמישית והאחרונה בלימודים לתואר מהנדס בבית הספר הגבוה בעיר מונפלייה. אבל הכרזת ה"חליפת" של דאע"ש במזרח התיכון בסוף יוני מילאה אותו ואת חבריו התרגשות משונה. "הוא בכה כמו ילד, נשמע כהוזה, כמסומם. היה לנו ויכוח קשה", סיפר אביו.

ההורים ניסו את כל הדרכים האפשריות לשכנע אותו לוותר על ההתגייסות לאסלאם הקיצוני. מול הסרטים שהוא ראה והראה, הם ניסו לדבר עמו על דמוקרטיה, חילוניות וסובלנות ולהראות לו את הצד השני של המטבע - אבל ללא הצלחה. "המגייסים האסלאמיסטים מפעילים שיטות משוכללות. הם ממש מזריקים את התורה שלהם לווריד של האומללים, כמו בכת דתית פנטית", אמר האב.

עמר יצא לסוריה ב-21 ביולי, דרך ברצלונה וטורקיה. הוא לא עבר אימוני לוחמה, אך קיבל שם ערבי והוטל עליו למלא תפקידים בתחום שבו היה מומחה - המחשוב. הוא הכין, למשל, את מפקד האוכלוסין שערכה ההנהגה המקומית של ארגון הטרור. כמו כן, תיקן מטוסים זעירים ללא טייס תוצרת איראן שמופעלים על ידי הטלפון. הוא גר עם חבריו במסגרת הסדר מוסלמי של "דאווא", ועזר גם בחלוקת כרוזים ותעמולה בקרב התושבים.

כוחות הביטחון בעיר לונל חוקרים כעת את הסתעפויותיה של רשת גיוס רחבה לארגון הצבא האסלאמי, ומעריכים כי כעשרים מצעירי העיר, מוסלמים ומתאסלמים, יצאו לסוריה, ארבעה מהם נהרגו בחודש שעבר.

בקרוב יפתחו ההורים במערכה משפטית כדי שבנם יוכר רשמית כקורבן, והם הצטרפו לקבוצות תמיכה של הורים שילדיהם גוייסו לשורות האיסלם הקיצוני.  בקרב הגורמים המטפלים בביטחון הקהילה היהודית בצרפת שוררת דאגה רבה מהנושא. "התאסלמות יהודים ובעקר נשים הופכת לתופעה נפוצה", אומר סמי גוזלן, איש משטרה בעבר ונשיא הועד נגד אנטישמיות.

רק באזור ליון נמסר, לדבריו, על עשרות בנות יהודיות שהתאסלמו משום שהתאהבו במוסלמי ואחר-כך נגררו אל האסלאם הקיצוני. חלק גדול מהם, כמו רפאל עמר, באים מן המעמד הבינוני-גבוה. בספר עדויות של הורים שפורסם לאחרונה סופר על תלמידת תיכון יהודיה שהתאסלמה ותכננה להניח פצצה בחנות של הוריה בשדרת שנז אליזה. עם זאת, מקורות משטרתיים מסרו, כי כרגע אין מידע על צעירים יהודים שנמצאים על סף יציאה לסוריה.