ועדת המדע והטכנולוגיה דנה היום (ג') בהצעה לסדר בנושא "נתוני המועצה להשכלה גבוהה על קריסת לימודי מדעי הרוח במוסדות להשכלה גבוהה" שהגישו יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ח"כ רות קלדרון (יש עתיד) וח"כ גילה גמליאל (הליכוד).

ח"כ גמליאל טענה כי "המצוקות הכלכליות משפיעות על בחירת נושא הלימוד. הבעיה היא שכעם הספר אנחנו לא מספיק דואגים למשאבים ראויים על מנת לטפח את מדעי הרוח. הייתי ממליצה על לימודים חינם למי שבא ללמוד מדעי הרוח. אני מאמינה שפתאום נראה את האקדמיה פורחת בתחום הזה. צריך לצאת בקריאה לשר החינוך ויו"ר המל"ג לצאת למהלך שיעודד לימודי מדעי הרוח".

פרופ' מלכה רפפורט, יו"ר ועדת ההיגוי לעניין מדעי הרוח, אמרה: "הקמנו ועדת היגוי בעקבות ההבנה שיש בעיה בנושא. הירידה במספר הסטודנטים למדעי הרוח, שהיום עומדת על 17% סטודנטים שלומדים מדעי הרוח באוניברסיטאות, נובעת גם מהירידה בהתעניינות במקצוע אבל גם בגלל שהרבה סטודנטים הולכים ללמוד במכללות שם התחום של מדעי הרוח פחות מפותח.


בעד לימודים חינם. גמליאל. צילום: פלאש 90

"לנו ברור שהירידה נובעת מכך שרוב אלה שפונים להשכלה גבוהה חושבים שצריך ללמוד כדי להכשיר למקצוע ותחום מדעי הרוח לא יעזור להם. יש לנו קרן שממומנת על ידי ות"ת ו'יד הנגיד' ששמה לה למטרה לשפר את תוכניות הלימוד במדעי הרוח. אנחנו מתמרצים תוכניות למצטיינים שמשלבים מדעי הרוח ומקצוע אחר. חשוב לציין שלמרות שהיה קיצוץ של 170 מיליון שקל בהשכלה".

פרופ' גבריאל מוצקין, ראש מכון ואן ליר טען כי אי אפשר למקד את כל האשמה רק באוניברסיטאות אלא גם בלימודי התיכון ובחינוך הכללי. "צריך להתחיל את ההתעניינות בתחום כבר שם. מדעי הרוח תורמים לחשיבה ביקרותית וניסוח כתיבה. אני חושב שצריך לייחד ישיבה כזו כל שנה ולצאת עם תוכנית כדי לפתור את הבעיה", אמר.

בתום הישיבה הודיע ח"כ גפני כי הוא ממנה את פרופ' מוצקין ממכון ון ליר לעמוד בראש צוות שבו יהיו שותפים גם אנשי המועצה להשכלה גבוהה, משרד החינוך, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, נציגות המכללות ומשרד המדע, שמטרתו להגיש בתוך שלושה חודשים נייר עבודה.

"ממה ששמעתי בישיבה לא התרשמתי שהולך להיות יותר טוב. הנוער לא מעוניין בלימודי מדעי הרוח והמערכת לא משכילה לפתור את הבעיה" סיכם גפני "אני מבקש הצוות יגיש לוועדה 'תוכנית עסקית' לבעייה שנוצרה בתחום מדעי הרוח", אמר גפני.


לא התרשם שהולך להיות יותר טוב. גפני. צילום: מרק ישראל סלם