כפר כנא בוערת מאז מותו הטרגי בשבת האחרונה של ח'יר חמדאן, בן הכפר, שנורה למוות על ידי שוטרים. לאור ההתחממות הביטחונית בימים האחרונים, לא קשה למתוח קו בין הירי הזה לבין פיגועי הדריסה, אבל ראש מועצת כפר כנא מוג'אהד עואודה מבקש לא לחבר בין האירועים. "אין שום קשר בין מה שקורה כאן לבין מה שמתרחש בירושלים", הוא אומר, "פה היה סכסוך משפחתי. הגיעה ניידת לעצור את אחד התושבים וקרה המקרה המצער. זה לא שייך לבעיות במזרח התיכון, לא להיסטוריה ולא לבטיח".

עואודה בן ה-66 מכהן כבר שנה בתפקיד. עיניו אדומות מעייפות, סיגריה מונחת בין אצבעותיו. "לא רוצה לדבר על פוליטיקה, אבל אני חלק מהותי ממדינת ישראל", הוא אומר כשהוא יושב בלשכתו ומאחורי כסאו תלויות שתי תמונות - של נשיא המדינה ושל ראש הממשלה. "נכון, אני ערבי ופלסטיני וגאה בכך, אבל אני עדיין חלק ממדינת חוק, שיש בה נוהל ברור לשימוש בנשק חם. אומרים שכשמשוגע זורק אבן לבאר, כל החכמים לא יצליחו להוציא אותה. אני מכבד את ראש הממשלה, הוא המנהיג, אבל מנהיג צריך להנהיג. תפסיקו להתסיס את הרחובות. אנחנו לא מחבלים. בנתניה ובתל אביב יש פושעים, אבל להם לא קוראים מחבלים".

"אישור להרוג"

אבל נראה שגורמי אכיפת החוק לא משתכנעים. השבוע עמדו בכניסה לכפר, הסמוך לנצרת עילית, אנשי משטרה. כשהגענו הם הזהירו אותנו שלא ניכנס אל הכפר אם חיינו יקרים לנו. אחרי שיחת טלפון עם הקצין האחראי, נתנו לנו את ברכת הדרך אבל הזהירו שזה "על אחריותכם". בתחנת הדלק המקומית עובד איש השיווק חלמי אבו-ליל מהכפר עין מאהל הסמוך. "אתמול לקח לי שעתיים וחצי עד שיצאתי מהכפר", סיפר, "עכשיו אני נכנס ולא יודע איך אצא. כל בתי הספר בצהריים יורדים לכביש כדי להפגין, אין שליטה. זה דם חם, ובמקום להרגיע רק מוסיפים שמן למדורה. מקווה שלא מדובר באינתיפאדה. בסך הכל אנשים רוצים להתפרנס ולחיות בכבוד".

כפר כנא הוא מזמן כבר לא כפר קטן על אם הדרך. מתגוררים בו 22 אלף תושבים, 80% מהם מוסלמים, 20% נוצרים. בקרוב הם מקווים שיוכרזו כעיר. אותות המהומות נראות היטב על הכביש הראשי. סימני שריפה, זריקת אבנים. כרגע שקט אבל אנשי יס"מ ברובים שלופים מזהירים שבכל רגע יכול השקט להתחלף בהתלקחות. בכניסה ליישוב עובדים הגננים בגינה, שנפגעה בעקבות המהומות.

ליד הפועלים עומד מריו עואודה ומפקח על הנעשה. מבחינתו, אין שום סיבה לפחד להיכנס ליישוב. "אתם רואים את האוטובוסים כאן?", הצביע על שורה ארוכה של אוטובוסים. "אלה תיירים. 100 אוטובוסים כאלה מגיעים ביום כדי לבקר בכנסיות של היישוב. הנביא עיסא מגיע מכאן". מכונית השברולט של מריו מנווטת ברחובות השקטים. מריו היה פעם שחקן כדורגל, היום הוא האחראי על הספורט בכפר.

"אין לנו בעיה עם אף אחד באזור", הוא אומר, "יש לנו חברים יהודים בבית רימון ובנצרת עילית. הבעיה היא שהסרטון המזעזע הדליק את המקום בשניות. כל ילד בן 5 שיש לו עמוד בפייסבוק ראה את השוטר יורה בח'יר מטווח אפס וכאן כולם מכירים את כולם. לצערי, ההסתה של מנהיגים גדולים במדינה היא שנתנה את האישור לכל מי שיש לו נשק להרוג".

מריו מוזג כוס קפה ועורך לנו היכרות עם מנכ"ל המועצה אסלאם אמארה, שהוא גם בן דודו של חמדאן המנוח. "יש הרבה זעם וכעס במיוחד אצל הצעירים", אומר אמארה, "אנחנו עושים מאמצים אדירים על מנת שהחיים יחזרו לשגרה. עם זאת, אנחנו מקווים שייעשה צדק ומי שביצע את הפשע, ישלם את המחיר. אם זו לא הוצאה להורג, אז מה כן? זה רצח בדם קר. יגאל עמיר רצח את ראש ממשלת ישראל, היה לו אקדח ביד והשתלטו עליו, לא הרגו. ונגיד שהיה לח'יר סכין - צוות מיומן לא יכול היה לסיים את האירוע בלי נפגעים? אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, אנחנו אזרחים בדיוק כמו כולם וצריך להגן עלינו. אי אפשר להתעלם מהאווירה שמסביב וממה שקורה בירושלים. הכל מחמם את האזור".

איך אפשר למנוע את המשך התחממות האווירה?

"כשהחייל הירדני הרג את הבנות מבית שמש, מלך ירדן בכבודו ובעצמו הגיע כדי לנחם את המשפחות, הוא ירד על הברכיים וביקש סליחה. אנחנו כבר מספר ימים אחרי האירוע ושום נציג של ממשלת ישראל לא הגיע, לא לוקחים אחריות. שראש הממשלה ונשיא המדינה יבואו להתנצל. זה יוריד מכבודם? אתה יודע כמה זה היה מרגיע את הרוחות? אבל מאז מאורעות 2000 קרוב ל-50 איש נהרגו בגלל היד קלה של המשטרה על ההדק. לא זוכר שיהודי אחד נהרג".

"זה מריח לאומני"

בשש בבוקר כבר הגיע ראש המועצה ללשכתו. הציר המחבר בין נצרת עילית לצומת גולני שעובר בכפר נסגר, והוא ניסה לעשות כל מה שאפשר כדי לפצוח אותו. אחר כך ביקר בבתי הספר ודיבר עם תלמידים, שחלקם השתתפו בהפרות הסדר. 20 פסיכולוגים נרתמו למשימה החשובה של נטרול זעם הצעירים.

"רציתי לשאול את השר לביטחון פנים אם יחידת משטרה מיומנת שהייתה נכנסת לעצור את משה בטבריה גם הייתה משתמשת באקדח", אומר ראש המועצה עואודה. במקרה כזה הוא היה מתפטר מיד. זה מריח כלאומני. יהודי הורג ערבי, זה זול. אבל זה לא זול. אנחנו בני אדם שצריכים להיות שווים. בחרנו את חברי הכנסת כדי שישרתו את התושבים. אומנם לא בחרתי בנפתלי בנט, אבל הוא מייצג גם אותי. זו בושה שקוראים לי מחבל".

המצב לא נראה טוב, זה נראה כמו אינתיפאדה.

"מובן שזה תלוי בהנהגה. בסמכות ראש הממשלה לעצור את הקיצוניים הדתיים שנכנסים להר הבית, לאל אקצה. זה כמו שאני לא נכנס לבית הכנסת לעשות דווקא. אנחנו עם אחד שמתפלל לאל אחד".

ראש המועצה מראה לנו מצגת שהוכנה בעבורו ועוסקת במיזם חדש בכפר, שנמצא בתהליכי הקמה - מסגד וכנסייה באותו מבנה. "הפרויקט מוצא חן בעיני 99% מתושבי הכפר", הוא מתגאה, "זה מסר לכל העולם שאפשר לחיות יחד. נצרת עילית היא עיר יהודית, ומתגוררים בה 40% ערבים ולא שומעים שיש בעיות. תאמין לי שזה לא קשה. זה הגורל שלנו, ומי שלא מוצא חן בעיניו - יכול לנסוע לנתב"ג ולעלות על מטוס".

אף שבימים האחרונים עואודה עוסק בפיזור הפגנות וכיבוי אש, הוא שומר על קו מתון. מריו מציין שלדעתו הסערה חלפה וחוזרים לשגרה. אבל למרות האופטימיות שהם משדרים, כשיוצאים מהכפר שוב פוגשים בכוחות המשטרה המתוגברים: שוטרים חמושים, סוסים ורכבים לפיזור הפגנות. על כל צרה שלא תהיה.