מלחמת עולם בין צה"ל לשב"כ בעקבות שידור תחקיר "עובדה" שלשום בערוץ 2. בכירים בצה"ל מגדירים את המתרחש כעת בצמרת מערכת הביטחון כ"רעידת אדמה של ממש".

בצה"ל רותחת כל המערכת, מהרמטכ"ל דרומה, על כך ששירות הביטחון הכללי שיגר לשידור טלוויזיה שניים מאנשיו, ביניהם גורם בכיר מאוד המכהן בתפקיד בכיר בשב"כ, רק כדי "לתפור אליבי לשירות הביטחון", כדברי גורמים בכירים בצה"ל, ו"כדי להטיל רפש בצה"ל, באמ"ן ובכל השאר".

זאת ועוד: על פי מיטב צמרת צה"ל, הפרטים שסופרו על ידי אותם אנשי שב"כ באותו משדר היו "מצוצים מהאצבע", ועל פי הגדרת גורם בכיר אחר, "שקר וכזב שנועד רק לפגוע בארגונים האחרים ולתבוע קרדיט לא מוצדק".

אבל זה עוד לא נגמר. "בפעם הראשונה השב"כ מלבין ידיעות מודיעיניות רגישות בטלוויזיה, לצורך יחסי ציבור וקרדיטים", אמר גורם בכיר בצה"ל. "הארגון הזה הוא ארגון ביון חשאי, הוא לא אמור לעסוק בזה בכלל. קרדיטים ויחצ"נות אינם אמורים להיות התחום שלו, מה גם שמדובר בהכפשות ובשקרים".


"לא הייתה התרעה", כוחות צה"ל במהלך מבצע צוק איתן. צילום: מרק ישראל סלם


בצה"ל טוענים שסיפורי ההתראה למלחמה עם חמאס בקיץ שסופרו באותה תוכנית הם הזיה מוחלטת. לא היה, ולא נברא. "על כל רבע החלטה למגבלת גיל על מתפללים בהר הבית הם דורשים דיון אצל ראש הממשלה", אמר אתמול קצין בכיר, "ורק על התראה למלחמה הם לא הלכו לראש הממשלה?"

אבל זה לא נגמר כאן. "באותה ישיבת קבינט", אומרים בצה"ל, "אמרו רוב השרים וראש הממשלה לאנשי השב"כ שהם לא זוכרים שום התראה מפורשת למלחמה שניתנה בינואר. את הפרט הזה שכחו לספר אנשי השב"כ". על פי הגרסה הצה"לית, אם גרסת השב"כ נכונה, הרי זה אומר שראש הממשלה בעצמו, שגם הוא לא זוכר התראה למלחמה, משקר. "מישהו כאן משקר, או השב"כ או כל השאר, כולל ראש הממשלה", אומרים בצה"ל.

אולם הזעם אינו רק נחלת הצבא. גם בסביבתו של שר הביטחון, משה יעלון, טוענים כי "השב"כ הטעה את הציבור ולא הייתה התרעה". ואילו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוא הממונה העליון על הצבא, זועם אף הוא ומופעל עליו לחץ לקרוא לראש השירות לבירור נוקב. נתניהו, על פי גורמים בסביבתו, נפגע מהשידור שממנו עלה כי הוא לא התכונן למלחמה.

נכון לאתמול בערב, המתח בשיאו. אין כל יחסי אמון בין צה"ל לשב"כ. הביטויים שנשמעים באוויר בין הארגונים הללו קשים מנשוא. "אין לי מושג איך אפשר להמשיך לשבת איתם בחדר אחד", אמר גורם צה"לי בכיר. "הם חצו את כל הגבולות. דבר כזה עוד לא היה כאן".