מי היה מאמין שדווקא הצד העדין והרגיש של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, יכניס אותו לצרות? הנשיא, הידוע בקשיחותו הרבה, נכח שלשום בערב בפסגת מנהיגי אזור אסיה והפסיפיק שנערכת בבייג'ינג בשהתתפות נשיא ארה"ב, ברק אובמה.

בשלב מסוים, הבחין הנשיא כי לרעייתו של נשיא סין, שי ג'ינפינג, שהגיעה לפסגה בשמלה ללא שרוולים, מעט קר ולכן במחווה ג'נטלמני, מיהר לעטות על כתפיה את מעילו. אקט סמלי זה עורר אתמול סערה גדולה בסין, שם לא מתייחסים בקלות ראש למחוות מהסוג הזה. הגדילו לעשות הצנזורים הסינים, שמיהרו למחוק כל זכר לאירוע.

האירוע כולו תועד על ידי המצלמות שלשום כאשר 21 ממנהיגי העולם השתתפו בארוחת הערב החגיגית, לפתיחת הפסגה הבינלאומית שנערכה באצטדיון שבו התקיימה האולימפיאדה ב-2008.

פוטין ישב לצדה של רעייתו של שי, פנג ליואן, וניהל עמה שיחה בנוכחות מתורגמן. לפתע, בעוד הנשיא הסיני היה עסוק בשיחה עם עמיתו האמריקאי, אובמה, נראה פוטין כשהוא שולף את מעילו האפור שהונח לצדו, ומניח אותו על כתפיה של פנג, ככל הנראה בשל הרוח הקרירה ששררה במקום.

פנג הגיבה בחיוך גדול וביישני ובקידת ראש לעבר פוטין שהתיישב לידה, גם הוא עם חיוך מבויש קמעה. למרות זאת, שניות ספורות לאחר מכן, מיהרה הגברת הראשונה של סין להוריד מעליה את המעיל והעבירה אותו לאחד העוזרים, שנתן לה במקומה מעיל חלופי. לאורך כל האירוע יוצא הדופן, המשיכו שי ואובמה בשיחתם הערה, מבלי להפנות את מבטם לצד השני.

המחווה של פוטין צולמה על ידי הטלוויזיה הסינית הממלכתית CCTV שהעבירה את ארוחת הערב בשידור חי, והשדר אף ציין כי "פוטין בדיוק הניח את המעיל שלו על גופה של פנג ליואן". בתוך זמן קצר, הופצו קטע הווידיאו והצילומים של פוטין ופנג באתרי חדשות ובאתרי השיתוף החברתיים של סין וזכו לשיתופים רבים. "אי אפשר לעמוד בפני הכריזמה של הגברת הראשונה של סין, והיא כבשה גם את פוטין",נאמר באחת התגובות.


נכבש בקסמה? פוטין והמחווה האבירית. צילום: רויטרס

האירוע הוביל גם ללא מעט בדיחות בנוגע למניעיו האמיתיים של הנשיא הרוסי, ונאמר בהן כי פוטין, שרק לאחרונה התגרש, גורם "לפעימות לב בקרב נשים סיניות רבות בשל התדמית המאצ'ואיסטית, של איש פעולה". באתר המגזין פוריין פוליסי אף צוין כי "הכלל הראשון של דיפלומטיה שלא מדברים עליו עשוי להיות 'אל תתעסק עם רעייתו של הנשיא', אבל נראה שהנשיא הרוסי פספס את המזכר".

מול הבדיחות וחוסר הנוחות מהצילומים, נכנסו אתמול בבוקר לפעולה הצנזורים הסינים שידועים כמי שאינם מוכנים להתיר פרסומים שמערערים את העקרונות של המדינה הקומוניסטית, ובתוך שעות הם מיהרו להעלים כל זכר למחווה של פוטין שהופיעה באתרי האינטרנט.

"סין היא מדינה שמרנית באופן מסורתי בנוגע למגע פומבי בין גברים ונשים שאין ביניהם יחסים, וההתחשבות הפומבית מצד פוטין עשויה לספק בסיס לבדיחות, והבוס הגדול כנראה לא אוהב את זה", הסביר הפרשן וההיסטוריון הסיני, ז'אנג ליפאן.

בניגוד לנשותיהם של מנהיגים סינים קודמים, פנג ליואן, זמרת לשעבר שנחשבת לדמות פופולרית ביותר בסין, נוהגת להצטרף לבעלה לאירועים בסין ובחו"ל. התקשורת הסינית מדגישה את הקשר הקרוב בין בני הזוג ונהגה להבליט צילומים שבהם נראה פנג מגן על רעייתו מהגשם,קוטף לה פרחים או מחזיק את ידה.