החקירה הנגדית של עדת המדינה שולה זקן במסגרת פרשת טלנסקי נמשכה הבוקר (ד') בבית המשפט המחוזי בירושלים, בפני השופטים יעקב צבן, משה סובל ורבקה פרידמן פלדמן. זקן מעידה נגד מעסיקה לשעבר ופטרונה, ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

עורך דינו של אולמרט, אייל רוזובסקי, מנסה להראות לבית המשפט כי בניגוד לטענותיה של זקן, לפיהן לא העידה במסגרת ״הבנות״ בינה לבין אולמרט, שהיא מקבלת כסף ובתמורה לא עולה להעיד, המצב בפועל היה כי היא לא העידה משיקולים אחרים: עצות עורכי דינה וההבנה שהיא נתפסת כאדם לא אמין. זקן הודתה כי לא עדכנה את אולמרט על החלטתה שלא להעיד בתיק טלנסקי ונימקה: "יש לו פה גדול".

עו״ד רוזובסקי פתח את החקירה הנגדית בתזכורת לדיון הקודם, ״בשבוע שעבר העדת, שקיבלת כסף לטובת הייצוג שלך, גם מאחרים. בואי ננסה לברר את זה. במהלך התיק הזה, קיבלת כסף מאורי מנצור, שנשא בכל שכר טרחתו של עורך הדין מיכה פטמן, הוא נשא סכום של בערך מיליון שקל״, שאל עו״ד רוזובסקי, וזקן השיבה בחיוב, ״מכח הידידות״, הטעים רוזובסקי וזקן אישרה.


קיבלה את הכסף מ"כח הידידות". צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

רוזובסקי ניסה לברר האם זקן סיפרה לאחרים על כך שקיבלה למעשה מימון כפול לשכר טרחתו של פטמן:

רוזבסקי: את לא סיפרת לאהוד אולמרט?
זקן: אמרתי בחקירות המשטרה שלא אמרתי לאף אחד
רוזובסקי: למה לא?
זקן: שבע שנים שאני אני לא עובדת. בגלל המשפטים. שבע שנים אני יושבת בבית בגלל פרשות טלנסקי וראשון טורס. אם אני עושה חישוב, זה יוצא בערך 2 וחצי מיליון שקל. האם קיבלתי מאולמרט 2 וחצי מיליון שקל? אני צריכה גם לפרנס. מישהו חשב איך אני אמורה לתת אוכל לילדים שלי? הוא זרק אותי לכלבים, אני צריכה שמהשפחה שלי תקוים.
רוזובסקי: שאלתי על סכומים שנתן לך אולמרט או מטעמו, 175 או 200 אלף דולר, אני מבקש תשובה בכן ולא
זקן: אני לא זוכרת
רוזובסקי: ממי עוד קיבלת כסף?
זקן: הוקמה עמותה
רוזובסקי: עמותה לסיוע משפטי עבורך?
זקן: לא עבורי, הגשתי בקשה, והיה שם איזה סכום שהצטבר, והעמותה הזו הוציאה צ'ק לעורך דין פטמן, ויש סכום מסוים שהוא קיבל ממנה.
רוזובסקי: הייתה גם העברה בנקאית?
זקן: כן של בני אברמס
רוזובסקי: את חשבת שאהוד אולמרט, בגלל שמעמידים אותך לדין בפרשת טלנסקי, והוא מסיים את תפקידו כראש הממשלה, ואת לא עובדת, שהוא צריך לשאת בכל עלויות המחיה שלך? 2.5 מיליון שקל, זה מה שחשבת?
זקן: ככה הוא אמר לי. שהוא ידאג לי כל עוד הוא יוכל. אני צריכה להבין שאני צריכה לדאוג לו, כדי שהוא ידאג לי
רוזובסקי: בעצם כעסת עליו בגלל זה?
זקן: לא אני כעסתי רק על העורך דין שלו שצריך להחזיר אני חושבת את השגר טירחה, שקרא לי שקרנית בטלוויזיה
רוזובסקי: ועל אולמרט את לא כועסת
זקן: אני לא כועסת, אני מאוכזבת ועוד משהו שאני לא אגיד כאן

לאחר החקירה הראשונית ניסה רוזובסקי להצביע, כאמור, על כך שהטענה של זקן, לפיה לא העידה לבקשתו של אולמרט אינה נכונה: ״את אמרת לנו, שהוא קנה את שתיקתך. לא עלית להעיד בגלל שקיבלת ממנו תמורה. כדי לא לעלות להעיד״, שאל וזקן השיבה: "אני לא עליתי כי הוא אמר לי שאורי קורב ירצח אותי. ואני שמחה שזה לא המצב״.

בשלב זה רוזובסקי המשיך להקשות על זקן: "עשיתם עסקה כזו? שהוא ייתן לך כסף ואת לא תעלי להעיד״, וזקן השיבה מבלי להתבלבל: ״נכון אתה צודק, הוא עשה איתי עסקה ואני הסכמתי,.

בהמשך עו״ד רוזובסקי ניסה לסכם את דבריה של זקן תוך שהוא נותן את פרשנותו ושאל את זקן האם נכון שהיא המציאה למעשה את הגרסה, לפיה אולמרט שילם לה על מנת שלא תעיד, רק שהחליטה להיות עדת מדינה. זקן כמובן שללה את זה, וכשרוזובסקי ניסה לברר עם זקן איפה זה מופיע, היא השיבה לו, ״הלקוח שלך הוא יותר חכם מהדברים האלה. הוא לא משתמש במילים האלה. הוא משתמש באת לא תעמדי בזה. הוא יהרוג אותך. וכדאי לך. רוצים אותי. ואם אהיה בחוץ אוכל לדאוג לך. התנהגתי כמו שהוא ציפה ממני, ויותר מזה״.

עם זאת, שולה זקן הודתה כי קודם למועד עדותה בתיק טלנסקי לא יידעה את אולמרט על כך שאין בכוונתה להעיד ונימקה: ״יש לו פה גדול. הוא סיבך את העניינים בגלל שהוא דיבר עליהם. אני לא אמרתי לו באותו יום. הרבה דברים שסיפרתי לו (אולמרט) הוא היה מספר לאחרים".


זקן על אולמרט: "יש לו פה גדול". צילום: טל שחר, פלאש 90

לאחר מכן פנה רוזובסקי להראות שפעילותה של זקן עבור אולמרט היתה גם פעילות פוליטית. אומר לזקן: "את ליווית אותו בתפקידים פוליטים (מפרט אותם). כשאהוד אולמרט החליט להתמודד על ראשות עיריית ירושלים, הוא הימר על זה הימור פוליטי". היא עונה: "בוודאי, הוא מהמר גם בקזינו. הוא לימד אותי להמר".

רוזובסקי: הוא התפטר מתפקיד כשר, ואת מתפקידתך כעובדת מדינה, ולכן את הימרת על עתידו הפוליטי?
זקן: לא. הוא עזב את משרד הבריאות. מי שהחליף אותו היה חיים רמון. אני עברתי מכרז כי רציתי להיות עובדת מדינה. וכשנפלה הממשלה, חיים רמון אמר לי: 'שולה תשארי כאן'. כבודכם. מי שחיכה לי באוטו ואמר לי נו, תרדי כבר, היה אולמרט שלא נתן לי ללכת.
רוזובסקי: שעזב את תפקידו כשר והלך להתמודד מול טדי קולק, מה שנחשב כהתאבדות פוליטית אז. את בחלק שלך, הלכת איתו. ואז באותה תקופה, נאלצת, להיות עוזרת פרלמנטרית?
זקן: כן. אבל עשיתי אותה עבודה. לא היה משנה מה היה כתוב למעלה. אז הייתי אמורה להשתכר איכשהו, והוא החליט שאיהיה העוזרת הפרלמנטרית בכנסת, ואת השאר הוא ישלים.
רוזובסקי: השתתפת בהתייעצויות פוליטיות והיית מביעה את דעתך?
זקן: כן
רוזובסקי: את גם היית מעורבת בכל הנושא של גיוס כספים. פונה לתורמים בשמו.
זקן: כן
רוזובסקי: אמרת שם שייעצת לו בנושאים פוליטיים?
זקן: יעצתי לו, אמרתי מה שאני שומעת, ייעוץ ממני הוא לא קיבל, לא עניין אותו מה יש לי להגיד. הייתי עובדת שחורה עם הגדרת תפקיד מאוד גדולה.
רוזובסקי: שהייתם מעורבים בקמפיינים פוליטיים, בקריירה שלכם, אז המלאכה היא תמיד יום ולילה. מלחמה.
זקן: הוא נלחם בדן מרגלית. זאת פוליטיקה.