"אמרו שבעלי היה מכשול לשלום. ראינו לאחר מותו מה קרה לשלום", כך פתחה סוהא ערפאת, אלמנתו של יו"ר אש"ף לשעבר ריאיון מרתק שהעניקה לעיתון האיטלקי "לה רפובליקה".

"ערפאת לא רצה לראות את אחיו הפלסטיניים נלחמים גם ביום ההנצחה העשירי לחייו. בעלי היה היחיד שהצליח לאחד בין הפלגים הפלסטיניים. מאז חמאס השתלט על רצועת עזה וראשי הפת"ח ומבנים הותקפו", אמרה סוהא, שחיה ביחד עם בתה זהווה, בת ה-19 במלטה כבר שנים רבות.

"אני עדיין אוהבת אותו, והוא אהב אותי מאוד, אבל אם היייתי עכשיו חוזרת אחורה, לא בטוח שהייתי עושה את זה", היא אומרת, "אני סובלת מעוולות בגלל זה וגם הרכילות סביבי לא פוסקת. הואשמתי בכך שלא הייתי איתו בבית החולים בזמן שהוא היה בתרדמת, אבל למרבה המזל, היו שם רופאים שעדים לכך. הוא נקבר במקום שהיה בית הכלא שלו בעבר.

סוהא המשיכה וסיפרה על הימים האחרונים שלו: "ניסיתי להעיר אותו מהתרדמת שלו. הקראתי לו פסוקים מהקוראן, שמתי לו שרשרת מרפאת. הוא חמק ממוות כל כך הרבה פעמים, היינו בטוחים שגם הפעם הוא ייצא מזה".


"המאבק המזוין היום לא יוביל לשום דבר יותר", סוהא עראפת. צילום: רויטרס

כאשר נשאלה האם בעלה הוא קורבן לרצח פוליטי, לא בחרה להאשים את ישראל ואמרה: "חוקר בלגי קבע כי נמצאו שאריות של חומר רעיל על בגדיו, בעוד שחוקר צרפתי החליט כי השאריות הגיעו מבחוץ ובעצם הושתל. אני מאמינה בבית המשפט הצרפתי שייקבע את האמת. הרבה רצו להרעיל אותו

"הרבה מאוד אנשים רצו להיפטר ממנו, גם בישראל אבל לא רק. גם אנשים שהיו קרובים אליו. את החשדות שלי שהוא הורעל פיתחתי בזכות כתב אל ג'זירה שחקר את הנושא לעומק".

סוהא ערפאת תקפה את תנועת החמאס בצורה חריפה וטענה כי הוא זה שמחזיק מאחור את העם הפלסטיני ומונע ממנו כל תקווה אפשרית.

"בעלי סבל כל הזמן מזה שראה את העולם הערבי כ"כ מחולק ומפולג. ערפאת הפך את פלסטין למדינה חילונית, אנשים הלכו לים ונהנו. הוא לא יכול היה לתאר לעצמו מה קרה שם מאז, עד כמה היא רצועת עזה הפכה להיות איסלאמית. לחמאס לא היתה את הזכות לאסור את התהלוכות לציון מותו כפי שעשו. שום דבר לא ימחוק את זכרונו. הוא נמצא בלב הפלסטינים.

"יש לנו מיליוני פליטים. אנחנו חייבים להגן על הילדים שלנו. זה קל לעשות מלחמה אבל קשה מאוד לעצור אותה. המאבק המזוין היום לא יוביל לשום דבר יותר. אנחנו רק מתרסקים. הכוחות אינם שווים. אנחנו צריכים להמשיך במשא ומתן, כדי להוכיח שישראל היא לא זאת שרוצה שלום ולא להפך".

ערפאת התייחסה למהלך של הרשות על מנת להכיר במדינה: "ההכרה בפלסטין ברחבי אירופה היא סימן מעודד. אני מקווה שאיטליה תלך בעקבות פדריקה מוג'ריני (שרת החוץ של האיחוד האירופי), שכבר התבטאה בנושא. צריך להביא לידי ביטוי בצורה ברורה את ההכרה במדינת ישראל, אף אחד לא יכול להטיל ספק בקיומה".

הביקורת החריפה על חמאס המשיכה: "חמאס השתלט על אנשים ברצועה כבני ערובה. כשאני רואה את מה שקורה בעזה, זה פשוט רצח עם. זה דור שגדל באלימות, ללא השכלה, עם תקווה רק להגר. אני מקווה שחמאס יבין סוף סוף שהוא צריך לפעול למשא ומתן לשלום.

"אני לא יכולה לדמיין מה חזרה לפלסטין, בעיקר לעזה. זה נראה כאילו אני אורחת שם. זה כאילו אני אורחת שם".

סוהא התייחסה לבתם המשותפה, זהווה, אשר כבר חוגגת 19 שנה: "מנקודת המבט הפוליטית היא יודעת יותר ממני, היא נרשמה לפקולטה למדעי הרוח, היא רוצה ללמוד את ספרי ההיסטוריה. היא לומדת הרבה על אביה. זה מנהיג בינלאומי שייזכר כמו פידל קסטרו וצ'ה גווארה".