בעקבות המשבר החמור ביחסי צה"ל ושב"כ לאחר הדברים שפורסמו בתכנית "עובדה", ולפיהם התריע השירות כבר בחודש ינואר מפני מלחמה בין ישראל לחמאס בחודש יולי, הוציא היום (ה') השב"כ הודעת הבהרה.

בהודעה נאמר כי ידיעות שהופצו על ידי השב"כ החל מחודש ינואר "הצביעו על תחילת הערכות ואימונים של חמאס לקראת עימות אפשרי עם ישראל". בשב"כ מתעקשים כי בשום שלב לא טענו אנשיו, ובכלל זה המרואיינים לכתבה בתוכנית של אילנה דיין, כי הועברה התרעה למלחמה מול חמאס ביולי.

עוד נמסר כי החל מסוף אפריל 14' בעקבות מידע חדש, הופצה על ידי שב"כ התרעה על כוונות חמאס להוציא לפועל פיגוע גדול, אשר עלול להוביל למערכה. "מרגע שהגיע המודיעין על הפיגוע, דרכו צה"ל והשב"כ את כלל המערכים המודיעיניים והמבצעיים לסיכולו. ההכנות נעשו בשיתוף פעולה מלא בין צה"ל לשב"כ".

בנוגע לסוגיית המנהרות, הבהירו בשב"כ כי המידע שהיה בידי מערכת הביטחון טרם המבצע נגע למספר מנהרות ומיקום פירי הכניסה בתוך רצועת עזה. עם זאת, לא היה בידי גורמי הביטחון מידע מדויק בדבר תוואי חדירת המנהרות לשטח ישראל ובדבר מיקומם של פירי היציאה. "יצויין כי נעשה מאמץ אינטנסיבי משותף לחשיפת האיום שנשקף לתושבי עוטף עזה מהמנהרות", נכתב בהודעה.

בשירות הביטחון הכללי מבקשים לציין כי בזמן המבצע, שיתפו שב"כ וצה"ל פעולה, דבר שהציל חיי אזרחים וחיילים רבים במבצע "צוק איתן". צה"ל ושב"כ ימשיכו לעבוד בשיתוף פעולה מלא גם בעתיד לשמירה על בטחונה של המדינה. 

"רעידת אדמה"

"מעריב השבוע" חשף אתמול את גודל השבר והטלטלה בין שני ארגוני הביטחון החשובים הללו, צה"ל ושירות הביטחון הכללי, משבר שכונה בידי בכירים בצה"ל כ"רעידת אדמה עם פוטנציאל הרס עצום". בהמשך, פורסם באתר מעריב אונליין על מכתב ששלח גנץ לראש הממשלה בעקבות העימות בין הארגונים. עיקרו של המכתב: "אין לי אמון בראש השב"כ, בלי אמון אי אפשר להמשיך לעבוד ביחד". 

בכירים בצה"ל הדגישו אמש כי הצבא לא מתכוון לחזור לסדר היום על האירוע. "יש לנו מחויבות למשפחות שכולות, יש לנו מחויבות לציבור הישראלי, לאמהות של החיילים, שירות הביטחון הכללי צריך להתנער מהפרסום הזה ולהתנצל", אמרו הבכירים. 

במקביל, מופעל על ראש הממשלה לחץ כבד לנזוף בראש השב"כ או לנקוט באמצעים אחרים כנגד האחראים לפרסום ולשיתוף הפעולה של בכירים בשב"כ עם תוכנית הטלוויזיה, שהפיצה את הידיעה הדרמטית לפיה "הייתה התראה למלחמה ואף אחד לא עשה איתה שום דבר". 

כמה בכירים בשב"כ התקשרו אתמול לעמיתיהם בצה"ל והביעו, בשיחות פרטיות, בושה אישית מהאירוע כולו ומהעובדה שהשב"כ נטל חלק באותה תוכנית טלוויזיה ושיתף פעולה עם הפרובוקציה, לדבריהם.

נתניהו כבר נזף?

על פי כמה גורמים מדיניים, נתניהו כבר נזף בראש השב"כ יורם כהן על האירוע. נתניהו אמור להיות אחד הנפגעים הראשיים של אותה תוכנית, שהרי אם הייתה התראה בינואר, איך זה שראש הממשלה לא ניהל שום דיון, לא כינס קבינט ולא התייחס לאותה התראה דרמטית?  

"נכון לעכשיו", אמרו אתמול גורמים בכירים בצה"ל, "אין לנו כוונה לחזור לסדר היום. יש לנו חוזה עם הציבור הישראלי. אם הייתה התראה בינואר ולא נעשה איתה דבר, צריך לתחקר את זה לעומק. אם הייתה התראה שלא הגיעה למקבלי ההחלטות, כנ"ל. אבל אם לא הייתה, כל הנוגעים בדבר צריכים להתנצל". 

בניגוד למה שפורסם אתמול, ראש הממשלה לא נזף ברמטכ"ל ובראש השב"כ יורם כהן בפגישה המשותפת שקיים איתם אתמול אחר הצהריים. הפגישה הוגדרה כ"קשה ובוטה", במהלכה הוטחו דברים קשים משני הצדדים. ראש הממשלה הורה לשניים להוריד את הלהבות ולהרגיע את הסיפור. 

יחד עם זאת, בלשכת ראש הממשלה התקבלו אתמול לא מעט הבהרות מטעם צה"ל כי במצב האמון הנוכחי בין הארגונים, לא תהיה חזרה לסדר היום, עד שהאמת לא תצא לאור. אמש הסתמן שראש השב"כ יפרסם הבהרה באשר לדברים שהובאו מפי שב"כ בכתבה.