ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, פירסם הבוקר (ו') סטטוס בעמוד הפייסבוק שלו, בו התייחס לעימות המתוקשר בין השב"כ לצה"ל על רקע מבצע צוק איתן, עימות שנחשף בתכנית "עובדה", בערוץ 2.

הססטוס נפתח במילים: "מודה שמאוד לא אהבתי את תכנית עובדה האחרונה ואת העובדה שהשירות בחר את התכנית להצגת עמדתו בסוגיה הנמצאת עדיין בתחקירים שאני מקווה שעיקרי מסקנותיהם יובאו לידיעת הציבור.  ברור כי אילנה דיין עשתה מבחינתה עבודה עיתונאית מצוינת ושיחקה כרצונה בשני הצדדים, שנראים כילדי גנון מתקוטטים ונעלבים". 

בהמשך הסטטוס ביקר דיסקין בחריפות את התנהלות הצבא: "לצערי ומניסיוני ייגרם נזק ואפילו חמור, משום שהאווירה בין הארגונים וראשיהם משפיעה מאוד על רמת השת"פ התוצאות בשטח. ויש גם עוד זווית והיא הפטרונות והצביעות התקשורתית של צה"ל, שבאה לידי ביטוי במכתב התלונה של הרמטכ"ל המלין בין השאר על חשיפת סודות על ידי השב"כ.

"עמוס הראל מציין את זה במאמרו המצוין (כרגיל...) ואני מצטט מהמאמר: "... פחות משכנעת היתה תלונתו על חשיפת מידע רגיש ושיטות פעולה מצד השב"כ בתוכנית. החששות הללו לא הפריעו לצבא לשתף את התקשורת בפרטי הפרטים של ההתנקשות בבכיר חמאס, אחמד ג'עברי, לפני שנתיים. ורק לפני שנה, ב"עובדה", פורסמו הקלטות רשת הקשר הצבאית ממבצע ההתנקשות באבו־ג'יהאד, שם נשמע מפקד סיירת מטכ"ל בשם בוגי מתאר כיצד ירה ברב־המחבלים".

בסיום הודעתו כתב דיסקין: "אין לדעת אם מישהו בצבא בדק כיצד הגיעו הקלטות הללו לידיה של אילנה דיין, אבל ברור שהן הועילו למעמדו של יעלון בעיני חברי מרכז הליכוד יותר מעשרה ראיונות במוספי סוף השבוע". סוף ציטוט".

השבר הגדול

כזכור, "מעריב השבוע" חשף ביום רביעי את גודל השבר והטלטלה בין שני ארגוני הביטחון החשובים הללו, צה"ל ושירות הביטחון הכללי, משבר שכונה בידי בכירים בצה"ל כ"רעידת אדמה עם פוטנציאל הרס עצום". בהמשך, פורסם באתר מעריב אונליין על מכתב ששלח גנץ לראש הממשלה בעקבות העימות בין הארגונים. עיקרו של המכתב: "אין לי אמון בראש השב"כ, בלי אמון אי אפשר להמשיך לעבוד ביחד".

בכירים בצה"ל הדגישו אמש כי הצבא לא מתכוון לחזור לסדר היום על האירוע. "יש לנו מחויבות למשפחות שכולות, יש לנו מחויבות לציבור הישראלי, לאמהות של החיילים, שירות הביטחון הכללי צריך להתנער מהפרסום הזה ולהתנצל", אמרו הבכירים.

במקביל, מופעל על ראש הממשלה לחץ כבד לנזוף בראש השב"כ או לנקוט באמצעים אחרים כנגד האחראים לפרסום ולשיתוף הפעולה של בכירים בשב"כ עם תוכנית הטלוויזיה, שהפיצה את הידיעה הדרמטית לפיה "הייתה התראה למלחמה ואף אחד לא עשה איתה שום דבר".

כמה בכירים בשב"כ התקשרו אתמול לעמיתיהם בצה"ל והביעו, בשיחות פרטיות, בושה אישית מהאירוע כולו ומהעובדה שהשב"כ נטל חלק באותה תוכנית טלוויזיה ושיתף פעולה עם הפרובוקציה, לדבריהם.

הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ שיגר, אתמול ביום שלישי מכתב תלונה חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, על מה שמכונה כ"חציית כל הקווים" בידי השב"כ, כפי שבאו לידי ביטוי בתכנית "עובדה" בערוץ 2 השבוע.

כעת מוגדרת מערכת היחסים בין השב"כ לצה"ל כ"מלחמת עולם". הנושא, שנחשף הבוקר במעריב, מעורר סערת ענק במערכות הבטחון והמודיעין של ישראל.

בצה"ל רותחת כל המערכת, מהרמטכ"ל דרומה, על כך ששירות הביטחון הכללי שיגר לשידור טלוויזיה שניים מאנשיו, ביניהם גורם בכיר מאוד המכהן בתפקיד בכיר בשב"כ, רק כדי "לתפור אליבי לשירות הביטחון", כדברי גורמים בכירים בצה"ל, ו"כדי להטיל רפש בצה"ל, באמ"ן ובכל השאר".