ירדן טרם החזירה את שגרירה וואליד עובידאת לישראל, וזאת על אף הפגישה שהוגדרה חיובית בין ראש הממשלה בינימין נתניהו, המלך עבדאללה ושר החוץ האמריקאי ג'ון קרי אתמול (ה').

ירדן החזירה את השגריר להתיעצויות מוקדם יותר החודש במחאה על צעדי ישראל בהר הבית, כולל תגובתה למפגינים האלימים והסגר בן היום שהטילה ממשלת ישראל על האזור. ישראל נקטה בצעדים אלו לאחר ניסיון ההתנקשות של ערבי ישראלי חמוש בפעיל הימין יהודה גליק.

את הפגישה אתמול הוביל מזכיר המדינה ג'ון קרי, שלפניה אף נפגש בירדן עם אבו מאזן כדי לבדוק את האופציה לחידוש היחסים והמשא ומתן. הפגישה המשולשת נולדה עקב לחץ של הממשל האמריקאי על הירדנים ועל אבו מאזן ששוהה בירדן. המלך עבדאללה נפגש עם אבו מאזן והשניים הסכימו כי המלך עבדאללה ייצג את אבו מאזן בפגישה עם נתניהו בכל הנוגע לענייני הר הבית.


הבטיחו להרגיע את האווירה. נתניהו ועבדאללה. צילום: קובי גדעון, לע"מ

אחרי הפגישה הכריז קרי כי נתניהו ועבדאללה הבטיחו לנקוט בצעדי הרגעה לאור האלימות המתגברת בירושלים, שהתפשטה כבר לגדה המערבית. נתניהו גם הבטיח לעבדאללה כי אין לו כוונה לשנות את הסטוס-קוו באזור, במסגרתו מסגד אל -אקצא נתון בשליטתו של הווקפ המוסלמי. עד כה, מוסלמים הורשו להתפלל במקום, ואילו יהודים ונוצרים יכולים לבקר במקום אך לא להתפלל.

לאחר  הפגישה בעמאן אמר שר החוץ הירדני נאסר ג'ודה כי דבריו של נתניהו היו חיוביים, אבל הוסיף כי ירדן מחכה לראות אילו פעולות ינקוט. "בירושלים", הוא הוסיף, "ישנה הסלמה אחר הסלמה, במיוחד בשנתיים האחרונות, ובעיקר בשבועות האחרונים". 


מפגינים ירדנים מול השגרירות הישראלית בעמאן. צילום: רויטרס