האברך שייע מליק (31) מקהילת חסידי בעלז באנטוורפן נפצע אתמול אחרי שהותקף ברחוב ברובע היהודי באנטוורפן שבבלגיה. הרקע למעשה עדיין אינו ברור, אולם בחודשים האחרונים נרשמה עלייה חדה במספר התקריות האנטישמיות במדינה. מליק שוחרר אמש מבית החולים, לאחר שהרופאים תפרו את החתכים בגרונו.

לפי הדיווחים, בעת שצעד אתמול בבוקר עם אדם נוסף מתחת לגשר רכבת ברחוב פליקאן, התנפל עליו לפתע אלמוני ונעץ חפץ חד בגרונו לפני שהסתלק מהמקום. תחילה נמסר כי נפצע באורח קשה, אולם הרופאים הצליחו לייצב את מצבו ונמסר כי אין סכנה לחייו וכי חומרת פציעתו קלה משסברו. חשוד במעשה שתאם לדיוקן של מבצע התקיפה נעצר בתוך זמן קצר, אולם שוחרר לאחר שהתברר כי אין לו כל קשר לאירוע.

מליק ועד ראייה שהיה לא רחוק מהמקום סיפרו כי לתוקף היה מראה אירופי ולא מזרחי. המשטרה אומרת כי סיבות התקיפה אינן ידועות עדיין, אך פתחה במצוד לגילויו של האיש ש"עלול לתקוף שוב". בשעות הערב מסר מליק עדות נוספת במשטרה. חותנו סיפר ל"מעריב-השבוע" כי לא היו לאחרונה איומים על בית הכנסת באנטוורפן, אבל בקהילה היהודית משוכנעים שמדובר באירוע אנטישמי,
משום שלא היה ניתן לטעות במראהו של הנתקף.

"רוצח פוטנציאלי מסתובב ברחובות. ובקהילה פוחדים מתקיפות נוספות", אמר ל"מעריב-השבוע" ראש אגף ההצלה של הקהילה, שמואל מרקוביץ', שהיה בין הראשונים שהגישו סיוע רפואי לנתקף. לפי דוח שפרסמו החודש הרשת הבינלאומית נגד ביטויי שנאה ברשת והליגה הבינלאומית נגד גזענות ואנטישמיות, נרשמו 37 תקריות אנטישמיות בבלגיה בין החודשים ינואר לאוגוסט, כאשר מחצית מהתקריות התרחשו בחודשים יולי ואוגוסט, במקביל למבצע צוק איתן.

האירוע הבולט ביותר התרחש ב-24 במאי, כאשר פעיל הג'יהאד, הצרפתי מהדי נמוש, פתח באש במוזיאון היהודי בבריסל ורצח ארבעה בני אדם - בני הזוג עמנואל ומירה ריווה מישראל, עובד מקומי ומתנדבת מצרפת. העיר אנטוורפן, שבה כ-18 אלף יהודים, הייתה עדה לעלייה בתקריות האנטישמיות בחודשים האחרונים. בזמן צוק איתן, נערכו הפגנות גדולות נגד ישראל, שבחלקן אף
נשמעו קריאות "מוות ליהודים!".

חנות מקומית הגדילה לעשות והודיעה כי היא מסרבת למכור סחורה ליהודים. בחודש מרץ צוירו צלבי קרס על בית ספר יהודי של קהילת ויז'ניץ החרדית.

ניאו נאצי דרש לדעת "כמה יהודים מתגוררים בעירי ואיפה?"

האנטישמיות בגרמניה שוב זוקפת את ראשה המכוער: חבר מועצת עיריית דורטמונד מטעם מפלגה ניאו נאצית דרש לאחרונה מהרשויות בעיר לספק את המידע לגבי מספר התושבים היהודיים המתגוררים בעיר "ואת כתובותיהם".



המקום בו נדקר החסיד, אתמול באנטוורפן, בלגיה. צילום: רויטרס

הבקשה השערורייתית נדחתה כמובן על הסף, והרשויות שוקלות כעת דרכים להוצאת המפלגה מחוץ לחוק. דניס גימץ', חבר מפלגת "די רכטה" (הימין), הציג במהלך ישיבת המועצה ביום רביעי בלילה רשימה של 25 שאלות, ביניהן, כמה יהודים גרים כעת בדורטמונד ומהם האזורים שבהם הם מתגוררים.

לטענתו של גימץ', מדובר בשאלות "רלוונטיות", מאחר שהמפלגה אליה הוא משתייך רוצה לברר מה החשיבות של כל הדתות עבור העיר. הבקשה לא זכתה למענה מצדו של ראש העירייה, ומכתבו של גימץ' הועבר למשרד הפנים של מדינת צפון ריין-ווסטפליה, שכעת בוחן דרכים כיצד להוציא את המפלגה מחוץ לחוק.

התגובות לבקשה היו נזעמות. חנה ספרלינג, שעומדת בראש התאחדות הקהילות היהודיות במדינת צפון ריין־ווסטפליה, אמרה כי מדובר בניסיון להטיל פחד על יהודי העיר. "זה שלב חדש", אמרה. "דבר כזה מעולם לא היה בגרמניה שאחרי המלחמה".

מנהיג מפלגת הירוקים בצפון ריין־ווסטפליה, סוון להמן, הזהיר כי "אחרי הבקשה הזו, הדרך להחזרת הטלאי הצהוב היהודי אינה רחוקה".