עדותה של שולה זקן, הסתיימה היום (ראשון) בשעות אחה"צ בבית המשפט המחוזי בירושלים. זאת לאחר 5 ימי דיונים, ביניהם 4 הוקדשו לחקירתה הנגדית של זקן, שנערכה בפני השופטים צבי רוזן, רבקה פרידמן פלדמן ומשה דרורי.  

עדותה של זקן ניתנה במסגרת הסכם עד המדינה עליו חתמה עם הפרקליטות: עדות נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בתמורה להקלת עונשה בפרשת הולילנד בצמוד להקלטות שמסרה לפרקליטות. החקירה הנגדית הבוקר עסקה ביומניה של זקן.
עד כה העידה זקן כנגד ראש הממשלה לשעבר וסיפרה כי לאורך כל השנים בהם עבדו יחד הוא לימד אותה לשקר, וטענה כי קופת המזומנים שישבה אצל עו״ד אורי מסר שימשה לצרכים אישים כגון סיגרים וחליפות. בנוסף העידה על ניסיונות, לכאורה, של ראש הממשלה לשעבר להניא אותה מלתת עדות בפרשת טלנסקי, בהליכים הקודמים במסגרתן זוכה אולמרט.

עורך דינו של אולמרט, עו״ד אייל רוזובסקי ניסה באמצעות שאלותיו להוביל לתמונת מצב אחרת, לפיה עדותה של זקן אינה מהימנה, וההקלטות אינן מספרות את הסיפור שהפרקליטות מבקשת לספר, אלא להפך: מוכיחות כי קופת המזומנים הייתה פוליטית, אולמרט לא ניסה למנוע מזקן להעיד, אלא רק ייעץ לה, כפי שייעצו לה גם עורכי דינה. בנוסף רוזובסקי הוביל את זקן כבר להודות במספר סתירות בעדותה, שעשוים להוביל להגדרת עדותה כבעייתית או לא אמינה.
את השאלות הבוקר פתח רוזובסקי במעבר על יומניה של שולה כאמור. רוזובסקי ניסה לבדוק עם זקן על אודות רישומים שונים ביחס לכספים המופיעים ביומה של זקן. הם עברו לדבר על ההקלטה שעוסקת בכספים שקיבלה זקן מהקופה שישבה אצל עו״ד מסר, וזקן ואולמרט משוחחים על כספים אלה באחת השיחות המוקלטות.
רוזובסקי פתח את השאלה בציון עובדה משמעותית מבחינת ההגנה, ״את דיברת אל המיקרופון, הוא דיבר באופן אותנטי ואמיתי, בשיחה בה התווכחתם של מי היה הרעיון לקחת את הכסף״, שאל רוזובסקי וזקן השיבה, ״אני לא ביקשתי, הוא הציע״, השיבה זקן, "אם אהוד לא היה מדבר, הייתי שותקת כמו דג".
קודם לשאלות אלו ניסה רוזובסקי, כבר בפתח החקירה הבוקר, להצביע על כך שזקן קיבלה את הכסף על פעילות פוליטית, זקן מצדה, לא שיתפה פעולה וצמצמה את תפקידה לצדו של אולמרט בהכנת סנדוויצים.
רוזובסקי: "כשאת אמרת שהוא היה מפעל חייך ותעשי הכל למען בחירתו לראש ממשלה, זה לא היה רק דאגה לסנדוויצים, אלא גם, למשל, לרכך את היחס שלו עם פעילים פוליטיים, אמרו שהוא יהיר" ושחצן. זקן: "הוא לא יהיר ושחצן, ואל תזלזל בסנדוויצים.״
בהמשך רוזובסקי ביקש להצביע על קשר לקוי בין רישומי היומנים לבין קבלת כספים, תוך שהוא מצביע על מקרים בהם קיים רישום אולם לא קיימת אינדיקציה לקבלת כספים. זקן הסבירה מצדה כי ״אין עוררין, זה כסף שקיבלתי״, ביחס לכספים שקיבלה מקופת המזומנים, ולבסוף הציע לרוזובסקי, ״בוא נלך להקלטות. אני יודעת והוא יודע. אז למה הוא אומר, ׳מה תגידי על השלושים׳, שאני מקליטה אותו ב-2011 הוא זוכר שהוא נתן לי כסף והוא לא זוכר כמה. אל תעליב אותו. הוא לא היה רוצה שתעליב אותו״ .
החקירה חוזרת בשלב זה שוב לבחינת השימושים של הכספים שהתקבלו בטלנסקי ושואל את זקן מדוע אמרה בחקירות כי הכספים היו גם לשימושים פרטיים, וזקן השיבה לשאלה, מדוע לא סיפרה מהם אותם שימושים פרטיים: ״כי התביישתי״. רוזובסקי ניסה להקשות, ״לימים שאת נשאלת על זה, באת ואמרת כל מיני שימושים, למשל אמרת, ׳מר אולמרט קיבל כסף לצורכי מכבסה׳״, וזקן השיבה, ״קודם תגיד לי איפה ומתי אמרתי את זה״, ורוזובסקי השיב לה, ״אנחנו לא משחקים פה, תשיבי. את אמרת שהעברת את הכספים לכובס בשם שלמה זהר״, וזקן מיד ירתה, ״זה לא נכון. אני לא זוכרת״.
רוזובסקי המשיך: ״את אמרת, שאת היא זו ששילמת למכבסה, במזומנים, עבור אולמרט. בואי תראי לי איפה ביומן יש את ההוצאה למכבסה עבור אולמרט״, וזקן הודתה: ״אתה צודק, יש הוצאות שלא רשמתי וזה בניהם״, ואז רוזובסקי ספק שאל, ספק קבע, ״נכון. יש דברים שלא רשמתי. אבל אני במו ידיי שילמתי כספים במזומנים״.
רוזובסקי הציג אז את חקירתם של עובדי המכבסה שאמרו, ״הם הפסיקו לעבוד איתנו אחרי עיריית ירושלים. גב׳ זקן הייתה באה אלי ומביאה גם דברים אישיים שלה. והוא אומר גם, לפעמים שילמו לי בצ׳קים, ולפעמים במזומן. גב׳ זקן שילמה לי תמיד במזומן על הדברים שלה, ועל הדברים של אולמרט, הנהג היה מעביר צ׳קים, ולפעמים שולה הייתה מביאה מזומן.
"זה בדיוק ההפך ממה שאת אומרת״, ירה והמשיך לשאלה הבאה, ״את גם הפנת לאברהם מרקו, בעלים של מתפרה, שהציג חשבוניות של אולמרט ושם תמיד היה התשלום בצ׳קים״, וזקן מיד השיבה, ״אז אני אומרת לך, שאני במו ידי נתתי לו. אני בעצמי במו ידי נתתי לו כסף מזומן. מדובר בשני אחים, מבוגרים, אנשים טובים. מה הם יגידו שהם קיבלו כסף מזומן. לפעמים אני הבאתי לו בדים שאולמרט קנה בחו״ל.
לאחר מכן החל שלב החקירה החוזרת. עו"ד אורי קורב, התובע בתיק, אמר לבית המשפט: "היו לשולה הצעות במיליונים כדי שלא תחתום על הסדר הטיעון ולא תעיד". בשלב זה ניסה אולמרט להגיד משהו, אך קורב השתיק אותו ופנה אל בית המשפט: "אני מבקש שהוא לא ידבר כעת. מרגע שהגשנו את הקלטות והיומנים, לשיטתנו צריכה להיות הרשעה על פי אלו בלבד".
קורב שאל את זקן, בין היתר, על התעסקותה בעניינים הקשורים בעליזה אולמרט, אשת ראש הממשלה לשעבר, "הדוגמה העיקרית היתה להזמין אנשים לתערוכות שלה. הזמנתי עשרות אנשים", השיבה זקן ובהמשך התייחסה גם לתוכן של קלטת נוספת, שעליה חל איסור פרסום, ואמרה כי אולמרט ״הבטיח לי שידאג לי עד יום מותי, הוא הבטיח עשרת אלפים דולר בכל חודש", אמרה תוך שהיא מציינת את שמו של איש העסקים רמי אונגר.
מצוות ההגנה של אולמרט נמסר ביחס לטענה זו כי, ״רמי אונגר, כמו גם אנשי עסקים אחרים, נתבקשו על ידי זקן עצמה לסייע לה לאור מצוקתה כפי שטענה, כיוון שהייתה עתידה להכנס לכלא בגין דברים שהיא בעצמה ביצעה. הגברת זקן ציינה כי אין לבני ביתה מה לאכול ומכאן ההסכמה לסייע לה. בכל מקרה, השיחה המדוברת התקיימה רק ב- 1 לינואר 2013, אחרי שזקן ואולמרט סיימו להעיד בפרשת הולילנד, ולפיכך אין כל קשר להשפעה על עדותה. דבריו של התובע ושל הגברת זקן חסרי שחר מיסודם״.
עדותו של אולמרט צפויה להתחיל ב-11 בדצמבר.