טבח בבית כנסת: 2 מחבלים ממזרח ירושלים נכנסו הבוקר (ג') לבית הכנסת "בית תורה קהילת יעקב" שבשכונת הר נוף בירושלים, ותקפו מתפללים באמצעות גרזנים ואקדח, ופתחו בירי חסר הבחנה לעבר המתפללים. 2 שוטרים שהגיעו במהירות לזירה ניהלו קרב יריות עם המחבלים, בסיומו המחבלים חוסלו.

לאחר מכן התבררה עוצמת הזוועה:  4 הרוגים  ו - 8 פצועים בהם גם שני השוטרים, אחד מהם באורח אנוש. 4 מתוך 8 הפצועים נפגעו באורח קשה, ופונו לבתי החולים הדס עין כרם ושערי צדק.
שני המחבלים הם ע'סאן (27) ועודאי (22) אבו ג'מל, בני דודים מג'באל מוכבר שבמזרח ירושלים. שניהם חברים בחזית העממית. דודם של השניים ג'מאל אבו ג'מל, בכיר בחזית העממית ששוחרר על ידי ישראל כמחווה כתמורה לבניית אמון עם אבו מאזן, מחווה אשר לא הושלמה. 

אלברט אלבוקעי, חובש מארגון החובש הר נוף שהגיע ראשון לזירה מספר: ״התפללתי בבית כנסת סמוך בעת שהתקבלה הקריאה במוקד החובש הר נוף. מחוץ לבית הכנסת מצאתי נפגע ראשון פצוע בראש. הודעתי שמדובר באירוע חריג עם נפגעים רבים.
בעקבות הדיווח הצטרפו מיד פראמדיקים וחובשים רבים מארגון החובש הר נוף. כוחות משטרה הגיעו לזירה מהר מאוד והחל ירי ולאחר מכן המחבלים נוטרלו. לאחר אישור המשטרה להיכנס לבית הכנסת טיפלנו בנפגעים רבים בדרגות פציעה שונות בהם לצערינו הרוגים״.
 על פי הדיווחים נראו מראות קשים בזירה -  של אנשים עם תפילין וטליתות ללא רוח חיים. מדובר בשכונה בתוך שכונה חרדית. יוסי, מתפלל שהיה הבוקר בבית הכנסת, מספר: נשמעו יריות באמצע התפילה, מחבל אחד החל לירות טרם כניסתו לבית הכנסת. כולם הבינו ישר כי מדובר בפיגוע. שני המחבלים צעקו אללה אכבר. הם הגיעו חשופי פנים". 
ד"ר ג'ויס מורל, רופאה המתנדבת באיחוד הצלה וגרה בשכונה שהגיע אף היא מהראשונים לזירת הפיגוע מסרה: "כשהגעתי לזירה נתקלתי בזירה קשה מאוד, מתפללים שוכבים עם טליתות ותפילין לראשם כשהם ללא רוח חיים, חלק מהנפגעים היו במצבים שונים בהם קשה בינוני וקל, הנפגעים סבלו מפצעי ירי ודקירות, המתפללים מסרו לי כי המחבלים נכנסו במהלך תפילת שחרית והחלו לטבוח בהם עד להגעת כוחות משטרה שניטרלו אותם".
שר הביטחון ביטל סיור הבוקר במחווה אלון ונסע לקריה לקיים הערכת מצב עם שאר גורמי הביטחון ובהמשך הם צפוים לעלות לירושלים להתיעצות עם ראש הממשלה. גורם ביטחוני "אני לא מופתע. כשאבו מאזן לא עוצר את ההסתה ברחוב כלום לא מפתיע"  עוד מעריכים במערכת הביטחון כי מדובר בפיגוע שיצא ממזרח ירושלים בהמשך להסתה פרועה שיוצאת מרמאללה.
דובר חמאס מושיר אל מסרי הגיב על הפיגוע בירושלים הבוקר: "הפיגוע של הבוקר הוא תגמול לציונים בעקבות הרצח של חסן יוסף רומני (נהג האוטובוס של אגד). לא אכפת לנו שיהיו עוד שאהידים״.
גורם ביטחוני מסר כי "שני המחבלים הם פלסטינים משכונת גאבל מוכאבר ועובדים בסביבת בית הכנסת, ולכן ידעו על זמני התפילות ותיכננו את הפיגוע הזה היטב. הדבר שולל את התגובה של החמאס על כך שמדובר בנקמה על הנהג שנמצא אתמול תלוי. הם הגיעו חמושים בסכינים ובגרזנים. במערכת הביטחון אומרים כי נעשו ביממה האחרונה מאמצים גדולים מאוד להעביר מסר לרשות הפלסטינית כי הנהג שם קץ לחייו ולא נרצח".
ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, הגיב על הפיגוע הקשה: "ירושלים כואבת ומרכינה ראש ביום קשה זה. מתפללים נטבחו בבית תפילה במרכז ירושלים ברצח נורא באכזריותו. לא נעבור על כך לסדר היום.
אני קורא לממשלת ישראל ולכוחות הבטחון להקצות את כל הכוחות והמשאבים הדרושים ועיריית ירושלים תסייע להם ככל הניתן. לא ניתן לטרור לנצח ועם כל הקושי של כולנו אני קורא לכולם להמשיך בשגרת חיינו ולגלות ערנות בכל מקום בעיר. אני מבטיח לתושבי ירושלים שנמשיך להילחם במלא העוצמה ונעשה כל שביכולתנו כדי להשיב את השקט לעיר".
השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ דיבר הבוקר בזירת הפיגוע בירושלים: "פיגוע קשה. המטרה להחזיר את המקום לשגרת חיים תקינה. חלק מרצף של פיגועי טרור פח"ע עממי של בודדים. קשה מאד לדעת מראש על כל אירוע. התפקיד שלנו ה לעשות הכל כדי להחזיר את הביחון. האזרחים צריכים לגלות ערנות. אין לנו פתרון קסם. התפקיד שלנו הוא מצד אחד לייצר הרתעה ומצד שני השבת הביטחון. 
 השר הוסיף: "אנחנו לא יכולים למנוע ארועים כאלו לחלוטין אבל אני חושב שעצם הגברת הפעילות עושה את שלה. מתוך הידוע לנו כרגע, כנראה מדובר בטרור בעממי - לא משהו שאפשר היה לדעת מראש. אנו רואים שהמחבלים התכוננו לאירוע מבחינת הציוד" . 
שגריר האיחוד האירופי לישראל לארס פאבורג אנדרסן פרסם בטוויטר הודעת גינוי לפיגוע בה כתב: " אני מזועזע מהפיגוע ומגנה את התקפת הטרור המתועבת על מתפללים בירושלים".