משרד החוץ היה הפעיל המרכזי במניעת כניסתם לעזה של חברי ועדת האו"ם של וויליאם שאבאס. דוברו של שר החוץ אביגדור ליברמן אמר כי "ועדת החקירה של המועצה לזכויות אדם הנה ועדה שתוצאותיה ידועות מראש". בעניין מסקנות הוועדה, הוא כנראה צודק. אבל במקרה של ליברמן, אין טעם לצפות ממנו להיות חכם נאור במקום צודק גס רוח. מה גם וגם שבחשבון הסופי, באורח שבו העולם מקבל את תוצאות דוח הוועדה, מדינת ישראל עשויה לצאת גם טיפשה, גם גסת רוח ובעיקר לא צודקת.

וזה לא כל קציר השבוע של ליברמן. מה בדיוק יוצא לו כאשר הוא מונע משרת החוץ של קולומביה מריה אנג'לה הולגין לבקר ברמאללה? לא ברור. למתבונן הסביר מן הצד לא ברור מדוע נזעק שר החוץ של מדינת ישראל כדי למנוע את ביקור הגברת במוקטעה. תשובה אחת עשויה להיות שזה ליברמן. כל מספר זוכה. משרד החוץ בבוגוטה מסר בהודעה שפרסם כי ישראל התנתה את הגעתה של הגברת הולגין לרמאללה בכך שתבקר במקביל גם בירושלים. אלא שלכבוד השרה הולגין ולקולומביה יש שיקולים משלהם. בכיר במשרד החוץ בירושלים אישר את הדברים ואמר כי מדובר בהנחיה ישירה של שר החוץ אביגדור ליברמן.
כאילו מה? מניעת ביקורים של שרי חוץ ברמאללה אמורה לסייע למלחמה בטרור? למנוע הקמת מדינה פלסטינית? להראות לבוחרי ליברמן שאצלו מילה (יובדפיומט!) זו מילה? להוכיח לפקידים המתפלצים של משרד החוץ מי כאן הבוס? סתם כי בא לו והוא משועשע מהתעלול היומי? כל התשובות נכונות, ושום תשובה אינה עונה על השאלה המרכזית: מה ליברמן בכלל עושה שם במשרד החוץ, ומי צריך משרד חוץ שהשר העומד בראשו מתנהג כמו אחרון הבסטיונרים?

כתבים דיפלומטיים אומרים שמניעת הביקור של הולגין גרמה לתקרית דיפלומטית שיצרה מתיחות ביחסים עם קולומביה. לא ברור בדיוק מה זו "מתיחות" ביחסים בין מדינות. האם כאשר אזרח ישראלי או קולומביאני עובר בביקורת הגבולות פקידי ההגירה מזעיפים פרצוף? אני מניח שאיש בשתי הארצות לא ישן על הספה או מאבד את תאבונו, אבל מצבנו הדיפלומטי באמריקה הלטינית לא משהו.
"מצב דיפלומטי" זולג לפעמים ממסיבות הקוקטייל וממסדרונות הכוח לרחוב, ועדיין קולומביה נחשבת מדינה ידידותית לישראל. אגב, לידיעתו של מר ליברמן כמגן העם היהודי, קולומביה עוד לא הכירה בפלסטין - בעוד כל מדינות אמריקה הלטינית פרט לפנמה כבר הכירו בה. סביר להניח כי ליברמן, בהבנתו המעמיקה ביחסי כוחות בינלאומיים, מעריך שבביקורה של הולגין במוקטעה היא תבחן את בעיות האזור, תבדוק אם אכן יש לאבו מאזן קרניים של "טרוריסט דיפלומטי" כפי שליברמן כינה אותו ותמליץ על הכרה בפלסטין. אז יופי, איווט. הקדמת מכה במכה.