ועדת הכלכלה של הכנסת דנה אתמול בנושא העסקתם של קציני בטיחות בחברות  שמפעילות כלי רכב כבדים כמו משאיות ואוטובוסים. קציני הבטיחות אמורים לפקח על כשירותם והכשרתם של הנהגים ועל כשירות כלי הרכב הכבדים, והשאלה המרכזית שבה צריכה הוועדה להכריע היא דרך העסקתם - ישירות על ידי החברה, או באמצעות קבלני כוח אדם חיצוניים.

יו"ר העבודה ח"כ אבישי ברוורמן, מתח ביקורת על משרד התחבורה ואמר כי מנכ"ל המשרד עוזי יצחקי הוזמן לדיון כדי לתת תשובות לחברי הכנסת בכל הנושאים, ובכלל זה על תפקוד משרד התחבורה באשר לקציני הבטיחות, אך בחר שלא להגיע.

ח"כ מיכל רוזין ביקשה לדעת האם משרד התחבורה בדק את שני המודלים השונים ויש לו נתונים באשר להשפעת ההעסקה על הבטיחות. סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, טען שלמשרד אין נתונים מדויקים באשר להשפעת אופן ההעסקה על הבטיחות.

ח"כ דוד צור, שמכהן גם כיו"ר תת הוועדה לבטיחות בדרכים, אמר שלכאורה צורת ההעסקה לא אמורה להשפיע על הבטיחות, וכי הוועדה צריכה לעסוק גם בתפקידיו המהותיים של  קצין הבטיחות. נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, הסכים עם ח"כ צור ואמר כי אם העסקה ישירה הייתה תורמת למניעת תאונות, אז זו תכלית ראויה, אך הדבר לא תורם מאומה לבטיחות. "שכיר לא יעשה עבודה טובה יותר מנותן שירות חיצוני. כשאדם הוא שכיר, מתפתחים יחסים אישיים בינו לבין העובדים עליהם הוא אמור לפקח", אמר.


בחר שלא להגיע. יצחקי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מנגד, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, טען שהניסיון המר של קציני הבטיחות בחברות הקבלניות מצביע על רשלנות פושעת. בן הרוש מתח ביקורת על משרד התחבורה, אשר לא מיישם את דו"ח ועדת סגיס מ-2002. מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב, צידד בבן הרוש ואמר כי "חופש ההעסקה יבוא על חשבון הבטיחות. כמו שיש מנהל כספים בחברה, צריך להיות גם מנהל בטיחות".

עו"ד רונאל פישר, שייצג את איגוד קציני הבטיחות בתעבורה, אמר כי עלול להיווצר מצב לפיו במקום שהנאמנות של קצין הבטיחות תהייה למקום העבודה, היא תינתן לקבלן כוח האדם שמעסיק אותו.

בתום הדיון דרש היו"ר ברוורמן ממשרד התחבורה להגיש לוועדה נתונים ראויים והוסיף כי בכוונתו לכנס דיון רק עם נציגי הממשלה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שבו יתקיימו ההצבעות בנושא.