משחקי גביע העולם בכדורגל שנפתחו אמש גורמים להתרגשות רבה בקרב מיליוני אוהדים ברחבי העולם, קל וחומר בקרב עשרות אלפי האוהדים שנמצאים בברזיל כדי לצפות במשחקים מקרוב. אך מעבר להיותו טורניר הכדורגל החשוב ביותר בעולם, המונדיאל הפך ברבות השנים גם לעסק כלכלי ענק, שמגלגל סכומי כסף עצומים.

על פי כל ההערכות, הטורניר בברזיל צפוי להיות הגדול והמכניס ביותר (מבחינה כלכלית) להתאחדות הכדורגל העולמית (פיפ"א) אשר מארגנת את המשחקים. הטורניר הנוכחי צפוי להכניס סכום כולל של 4 מיליארד דולר - 66% יותר מההכנסות בסיכום הטורניר הקודם, אשר נערך בשנת 2010 בדרום אפריקה.

המונדיאל הקרוב צפוי להיות אירוע הספורט הרווחי ביותר בעולם, כשהוא משאיר מאחור אפילו את משחקי האולימפיאדה ואת משחקי הסופרבול השונים, ובסופו של דבר בפיפ"א מצפים לרווח נקי של כ-2 מיליארד דולר מהמונדיאל הנוכחי.

גביע העולם בכדורגל לא סתם עשוי מזהב. הוא שווה עשרות מיליונים. צילום: רויטרס

אז מהיכן מגיעים סכומי העתק הללו? מבדיקת הנתונים עולה כי חלקו הארי של הסכום מגיע ממכירת זכויות השידור והסכמי שיווק עם חברות ענק מרחבי העולם. מכירת זכויות השידור תכניס כ-1.7 מיליארד דולר, והסכמי החסויות אשר נחתמו עם מגוון חברות דוגמת אדידס, סוני, ויזה, יונדאי, קוקה קולה וחברת התעופה "אמירייטס", מוערכים יחדיו בסכום של 1.35 מיליארד דולר.

לאחר משחקי גביע העולם בשנת 2010, ערכו בפיפ"א מחקר מעמיק לבחינת נתוני הצפייה בשידורי המשחקים ברחבי העולם. המחקר, אשר נערך למעלה משנה, העלה כי 909 מיליון איש ברחבי העולם צפו בלפחות דקה ממשחק הגמר (בין נבחרות ספרד והולנד), ו-619.7 מיליון צפו בלפחות 20 דקות רצופות של המשחק.

אחד הנתונים המדהימים גורס כי 3.2 מיליארד איש (קצת פחות מחצי מאוכלוסיית העולם) ברחבי העולם נחשפו, ולו לדקות בודדות, לשידורי המונדיאל. מספר הצופים הממוצע למשחק עמד על 188.4 מיליון.

הכסף הגדול - בפרסומות ובחסויות. צילום: רויטרס

אחד מהנתונים שמשפיעים במיוחד על המפרסמים הוא העלייה החדה בפופולריות של המונדיאל גם בקרב אזרחי ארה"ב, אשר נחשבים לקהל יעד מבוקש במיוחד עבור החברות המפרסמות. למרות שארה"ב מעולם לא נחשבה כ"אומת כדורגל", וענפי ספורט שונים (דוגמת כדורסל פוטבול, בייסבול והוקי) זכו לאחוזי רייטינג גבוהים בהרבה לעומת הכדורגל, נראה כי הענף הפופולרי מתחיל לתפוס תאוצה גם בקרב אזרחי ארה"ב. משחקי המונדיאל בשנת 2010 משכו 3.26 מיליון צופים אמריקאים בממוצע למשחק - עלייה של 31% ביחס למשחקי המונדיאל בשנת 2006. במשחק הגמר צפו 15.6 מיליון אמריקאים.

הנתונים האלה הביאו גם את חברות השידור להיאבק על רכישת זכויות השידור של המשחקים - והסכומים אשר הציעו הרשתות השונות עלו בהתאם. בחודש שעבר זכתה רשת "פוקס ספורט" במכרז על רכישת זכויות השידור למשחקים בשנת 2018 (שייערכו ברוסיה) ובשנת 2022 (אשר ייערכו בקטאר), לאחר שעלתה את הצעותיהן של רשתות ESPN ו-NBC.

פרטים רשמיים על העסקה אמנם לא פורסמו, אך הערכות של גורמים שונים בארה"ב גורסות כי בפוקס שילמו סכום הנע בין 400 ל-500 מיליון דולר עבור הזכויות - סכום גבוה בהרבה מ-100 מיליון הדולר אשר שילמו ברשת ESPN עבור זכויות השידור של המונדיאל הנוכחי ושל הטורניר הקודם.

יש גם הוצאות

אך לצד המספרים המרשימים הללו, גם הוצאות לא חסרות להתאחדות הכדורגל העולמית. השנה צפויה פיפ"א לשלם סכום שיא של 576 מיליון דולר לשחקנים וחברי סגל הנבחרות, לעובדים מטעם הארגון וכו'. מדובר בעלייה של 37% ביחד לסכומים אשר חילקה פיפ"א במהלך הטורניר הקודם.

סכום כסף משמעותי נוסף תחלק פיפ"א בדמות פרסים כספיים לנבחרות המשתתפות - אשר יעמדו השנה על סך של 70 מיליון דולר (75% יותר מאשר במונדיאל הקודם). הנבחרת אשר תזכה במונדיאל תשלשל לכיסה 35 מיליון דולר, כשיתר הסכום יחולק בין הנבחרות השונות לפי השלבים אליהן יצליחו להעפיל.

אין ספק כי הצלחתו הכלכלית של המונדיאל חשובה ביותר לעולם הכדורגל. לאחר הרווחים הצפויים, תקציבה המתוכנן של פיפ"א לשנים 2015-18 צפוי לעמוד על 4.9 מיליארד דולר - מהם 3.8 מיליארד (78%) יופנו לקידום הענף באופן ישיר (בניית מתקנים, תמיכה בארגונים מקומיים שונים, תקצוב תחרויות בין-לאומיות, ועוד). מנגד, על רקע הדיווחים השונים בדבר שחיתויות והסכמים מפוקפקים אשר נסגרו במסדרונות פיפ"א, יש כאלה שהיו שמחים אם הארגון היה נמנע מלנהל נכסים והסכמים בשווי מיליארדי דולרים.