"לפני פחות משנתיים קיבלנו משק בסכנת קריסה עם תחזית גירעון של יותר מ-5%. עצם העובדה שלאחר תקופה כל כך קצרה הצלחנו לחזק את המשק ולאשרר את דירוג האשראי הגבוה שלנו - זו תעודת אמון", השיב שר האוצר יאיר לפיד למבקריו והגן על הצעת תקציב המדינה ל-2015 שתובא ביום שלישי לאישור הממשלה. "הצעדים שעשינו אז הם אלה שמאפשרים לנו עכשיו להגיש תקציב שמשפר את התקציבים האזרחיים ונותן שירות לאזרח, ולא תקציב של גזירות והעלאות מסים", טען.

בישיבת סיעת יש עתיד הדגיש לפיד, לנוכח טענות האופוזיציה כי התוספות התקציביות למשרדי הממשלה הן רק פועל יוצא של הגידול הטבעי: "אנחנו מגישים תקציב עם תוספות משמעותיות לא רק לביטחון, אלא גם למשרדים החברתיים, מעבר לגידול הטבעי: תוכנית לאומית למען ניצולי השואה, הרחבת מפעל ההזנה בבתי הספר, שיפור איכות הטיפול הרפואי וקיצור תורים, רפורמה בבריאות הנפש, פרויקט ליווי אישי וכלכלי של משפחות תומכות רווחה, הגדלת קצבה לקשישים מקבלי הבטחת הכנסה, תוספות משמעותיות לביטחון פנים והרשימה עוד ארוכה".

שר האוצר התייחס גם לחוק "מע"מ 0%" על רכישת דירה ראשונה, שממנה הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו הסתייגות פומבית בסוף השבוע, ועקץ את נתניהו. "במשך שנים איש לא עשה פה דבר וחצי דבר ביחס למשבר הדיור, ונתנו למפלצת הזאת לגדול ולגדול", טען לפיד. "לא רק 'מע"מ אפס' שיעבור בתחילת המושב הבא יוזיל את מחירי הדירות, אלא סדרה שלמה של תוכניות שאותן גיבשנו בקבינט הדיור, ובהן הגדלה מאסיבית של ההיצע שתאפשר לזוגות צעירים יוצאי צבא לרכוש דירה במדינת ישראל במחיר שפוי".

לפיד. צילום: משה אסרף

משבר הדיור לא ייפתר

במהלך הישיבה התייחס לפיד לשאלת ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) על מסיבת העיתונאים שערך במהלך השבת לפני שבועיים מחוץ לביתו כדי להודיע על הסכמה קרובה בינו לבין ראש הממשלה על התקציב. "טעיתי, לא הייתי צריך לגרום לאנשים אחרים לחלל שבת", אמר לפיד.

באופוזיציה מתחו ביקורת על דברי לפיד ויו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה בתגובה: "יוקר המחיה יירד רק בעולם הפנטזיה של לפיד ומשבר הדיור לא ייפתר עם חוק 'מע"מ אפס' האווילי. במציאות התקציב הגרוע הזה ימשיך לייקר את חייהן של משפחות צעירות שייאלצו לשלם יותר על השירותים שהמדינה מקצצת - גביית תשלומי הורים על צהרונים, דחיית יישום יום לימודים ארוך והחמרת התנאים לקבלת דמי אבטלה - הם רק חלק מהצעדים הפוגעניים בתקציב".

למרות הסתייגות של שרים נוספים בממשלה מהצעת התקציב, היא צפויה לעבור לאחר שבערב ראש השנה הגיעו לפיד וראש הממשלה נתניהו להסכמה על מתווה התקציב, שבבסיסו הגדלת הגירעון ל-3.4% ללא העלאת מסים ישירים, כשמערכת הביטחון תקבל תוספת של 6 מיליארד שקל לשנה הקרובה, מעבר לתוספת מיוחדת של 7-8 מיליארד שקל בשל ההוצאות במבצע צוק איתן.

אחד השרים שצפוי ככל הנראה להתנגד בהצבעה הוא השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ (התנועה). פרץ הבהיר כבר בשבוע שעבר בכינוס עם תושבים בדרום את עמדתו: "למעשה אנחנו רק עכשיו מתחילים את המאבק על התקציב, ואני אהיה האיש שלכם במאבק הזה". פרץ רמז כי לא יוכל להשלים עם תקציב שאינו כולל את יישומן של מרבית ההמלצות של ועדת אלאלוף למיגור העוני, והודיע כי הוא מתנגד לקיצוץ מתוכנן בשעות הנוספות של עובדי המדינה, שעתיד, לדבריו, לפגוע בעיקר בעובדים חלשים.

צפוי להתנגד. פרץ. צילום: מרק ישראל סלם

לפיד בניסיון 'לסגור חשבון'

פרץ מתנגד גם לקיצוצים הצפויים במשרדו, בהם קיצוץ מחצית מתקציבה של קרן הניקיון, והוא צפוי לדרוש גם הקמת מנגנון פיקוח על יישום החלטות הממשלה לתוספות התקציב לעורף האזרחי במערב הנגב, שספג את עיקר ירי הרקטות מרצועת עזה במבצע צוק איתן ואת הפגיעה הכלכלית בעקבותיו. עם זאת, מלבד השר פרץ, מרבית שרי הליכוד וישראל ביתנו צפויים להצטרף לשרי יש עתיד בתמיכה בהצעת התקציב.

בבית היהודי לעומת זאת לא צפויים לעשות לשר האוצר חיים קלים וגם לאחר שהתקציב יעבור בממשלה הוא יגיע לדיוני ועדת הכספים בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), שכבר הבהיר כי יזמן את לפיד לוועדה כדי "לתת הסברים" לחברי הכנסת. זאת לנוכח הקיצוצים בתקציב בסעיפי תמיכת המדינה בהקמת בתי כנסת ומקוואות וקיצוצי 'מענקי ההקפאה' להתנחלויות, על התקופה בה הוקפאה הבנייה בהן בממשלה הקודמת.

גורמים בבית היהודי מאשימים את לפיד בניסיון 'לסגור חשבון' עם בעלת הברית הפוליטית לשעבר משום שגם משרד השיכון בראשות השר אורי אריאל (ראש תקומה בסיעת הבית היהודי) נאלץ לספוג קיצוץ של 16 מיליון שקל בתקציבו, בעוד מרבית התוספות התקציביות ניתנו למשרדים החברתיים בראשם שרים מיש עתיד. משרד הדתות בראשו עומד השר נפתלי בנט יספוג קיצוץ של כ-25 מיליון שקל. בבית היהודי טענו כי הצליחו למנוע קיצוץ מתוכנן בשירות הלאומי ולהקטין את הקיצוץ בתקציב להתנחלויות ביו"ש. בנוסף הם טוענים כי לפחות חלק מהקיצוצים שנקבעו בבסיס התקציב במשרדים שבשליטת המפלגה יוחזרו בשנת התקציב באמצעות תוספות דרך ועדת הכספים.