מי היה באמת תיירי ליין, שקפץ ביום חמישי שעבר אל מותו מדירתו בקומה ה-23 של מגדלי YOO בתל אביב? המהנדס ואיש העסקים המיליונר בעל האזרחות הצרפתית והישראלית נודע בסביבת העסקים שלו כמקצוען, אינטליגנטי ומוכשר, אך גם כאדם ואיש עסקים חסר מעצורים, וכן כיהודי שומר מצוות שאיבד לפני שלוש שנים את אשתו באותן נסיבות טרגיות בדיוק. האם שלח יד בנפשו בגלל מצב נפשי קשה שנוצר עקב האירוע הטרגי ההוא או בגלל ההסתבכות בעסקיו?

בפריז, שבה כאמור לא היה ליין דמות מתוקשרת במיוחד, מתעניינים במותו בעיקר בגלל הקשר לשותפו המפורסם - דומיניק שטראוס-קאהן, מי שהיה יו"ר קרן המטבע הבינלאומית ומועמד בטוח לנשיאות צרפת, בטרם הסתבך בשערוריית המין הרועשת של ניסיון אונס החדרנית במלון סופיטל בניו יורק באפריל 2011 , ואחר כך בעוד פרשיות.

ייתכן שגורלו של תיירי ליין הוא רק מראה, סמל לגורלו של האיש שהציבור מסרב להפסיק להתעניין בו, וכבר יש היום כאלה שאומרים שלו היה נבחר לנשיא, מצבה העגום של הכלכלה הצרפתית היה בוודאי טוב יותר. על פי הדיווחים מהאירוע הטרגי, היה קשה לזהות את גופתו של ליין בגלל מצב הגופה וזאת בגלל הגובה הרב שממנו נפל.

החוקרים מצאו בדירתו המפוארת מכתב, ובו פירט את הסיבות למעשה: דיכאון ומצב בריאותי קשה. ממשטרת תל אביב נמסר כי לא נבדק כל חשד לפלילים משום שהמנוח "לא פירט במכתבו כל בעיות פיננסיות, אלא נושאים אישיים פרטיים שהביאו אותו לשים קץ לחייו".

בפריז היו כאלה שהרימו גבה, ומתחתיה השתחררו הלשונות הרעות שידעו לספר על הלוואות שלקח, לכאורה, המנוח מאזרחים מזרח-אירופים, במיוחד רוסים, ושאולי לא יכול היה להחזיר. עוד התברר ששלושה ימים לפני מותו של ליין התפטר דומיניק שטראוס-קאהן מנשיאות חברתם המשותפת.


ליין, מה הוביל למותו? צילום: אתר LSK

שטראוס-קאהן עצמו, אחרי שחזר מלוויית שותפו לשעבר, שנערכה למחרת התאבדותו בירושלים, הפר את שתיקתו הרועמת באמצעי התקשורת הצרפתיים ומיהר לומר כי "אין להסתיר שליין לקח כמה הלוואות מוגזמות" וכי "קשה לומר מדוע התאבד". עוד אמר כי פרט להסתבכות העסקית, "יש, כמובן, סיבות אישיות, שאת חלקן לא הכרתי, אך כל אחד יודע שמות אשתו פגע בו מאוד".

אתר החברה, שבו הופיעו שני השותפים מחייכים בתמונה משותפת, לא פעיל מאז היום שלמחרת ההתאבדות. מכריו של שטראוס-קאהן אמרו כי הוא "היה מאוד מודאג בתקופה האחרונה", לאחר שגילה כי ליין "הסתיר ממנו דברים". לטענתם, הם התפלאו שנכנס בקלות לשותפות עם ליין וסירב לשמוע את האזהרות. מקורות דיווחו שאנשי עסקים בארץ חששו מנטייתו של ליין לקחת סיכונים.

בין האור והצל

תיירי ליין היה בן 49 במותו. הוא בוגר לימודי הנדסה אזרחית בטכניון בחיפה, למד גם בבית הספר הפוליטכני בבריסל וקיבל דיפלומה מהחברה הצרפתית של מומחי הפיננסים. "הוא הרוויח הרבה כסף כשהיה צעיר מאוד ולא יכול היה לוותר על אורח חיים של מותרות", אומרים מיודעיו. הוא היה אלגנטי בלבושו והעביר חלק גדול מזמנו בטיסות, רכש דירה מפוארת ברובע ה-16 היוקרתי בפריז ואחר כך גר עשר שנים בז'נווה ולבסוף בתל אביב.

הוא הקים חברה אחר חברה בתחומים שונים, וחברת אקספין להשקעות באינטרנט הייתה סיפור הצלחה ונמכרה בהון עתק. סניפים של החברה נפתחו בבריסל, בוקרשט, ז'נווה, לוקסמבורג, מונקו ותל אביב. במקביל השקיע גם באורח תמוה וכושל, כנראה מתוך רצון להיחשב כחלק מהחוג הנוצץ. בין היתר הקים את חברת אופנועי טקסי עם הזמר והשחקן היהודי-צרפתי פטריק ברואל ופתח מסעדת צמרת כשרה בעיר הקיט דוביל, שבה רכש גם בית ובית מלון.

יש לציין כי אף שהיה חלק מהקהילה העסקית בז'נווה, לא פורסמה בשבוע שעבר שום תגובה על מותו של ליין - לא מקרב הבנקאים ולא מקרב הקהילה היהודית שם, כך לדברי עיתונאי מקומי. גם מבנה אישיותו התפצל בין האור והצל. לפי עדויותיהם הסותרות לפרקים של מכריו, הוא יכול היה לעבור מהתנהגות מנומסת לגסות רוח, ולצד המקצועיות והשם הטוב שצבר בעסקיו  המרכזיים, יצא לו גם שם של "כריש", הפועל על גבול התחום האפור. הוא היה, אמרו אותם עדים, דתי מאוד, וציציותיו הציצו מעל הטי שירט שלבש.

התאבדותה בז'נווה של קרן, אשתו ואם ארבעת ילדיו, בקפיצה מגג חניון, לפני שלוש שנים אחרי שעזב אותה, העיקה על מצפונו אך הוא מצא בת זוג חדשה - פרסומאית ומשפטנית שהייתה גם ידידה של שטראוס-קאהן. היא שהפגישה בין השניים, והפגישה הובילה לשותפות שהסתיימה עתה באופן דרמטי. החברה המשותפת שלהם עסקה בניהול נכסים, מימון תאגידי והשקעות הון, וכן גיוס באמצעות קרן גידור, הון סיכון, של 2 מיליארד דולר בסין ובמזרח התיכון. גם בתו ונסה, פרופסור לכלכלה, עמדה להשתתף בפרויקט.

המצב בחברה ערב מותו של ליין כלל תביעות מכמה כיוונים. בלוקסמבורג פסק בית המשפט לטובת חברת הביטוח "בלואז וי", שתבעה 2 מיליון דולר, ובשווייץ התלוננה קרן גידור על שחברתם של ליין ושטראוס-קאהן ביצעה פעולות לא מורשות בכספיה כשהשתמשה בהם לרכישת מניות חברת הביטוח "פירסטקושן" - אף היא בבעלותם של השניים - והגישה תלונה לרשויות הרגולציה.


שטראוס קאהן, מספר תביעות הוגשו נגד החברה המשותפת. צילום: רויטרס

"רק הבטחות"

כאמור, שטראוס-קאהן התפטר מנשיאות החברה שלושה ימים לפני התאבדותו של ליין. "אני לומד על ליין היום יותר ממה שידעתי לפני מותו. הכרתי אותו מעט מאוד זמן", אומר שטראוס-קאהן.

"אומרים לי שהוא היה קשה בעסקים, אבל איש לא יכול היה לפרט בדיוק במה. פרשתי מנשיאות החברה כי נוכחתי שהפרויקט לא תאם את מה שתכננו ואת מה שאני רוצה לעשות. תיירי הקים חברת ניהול פיננסי ללא בנק השקעות. אני הייתי אמור להקים אותו כדי שיעסוק בעיקר בייעוץ לממשלות ובעדיפות שנייה לחברות. אבל, בסופו של החשבון, רק אני הבאתי את העסקאות, וזה לא התאים למה שציפיתי משותפות".

"תיירי ליין היה המנכ"ל והוא שניהל את החברה. הוא נכנס למדיניות של גיוס הלוואות שגיליתי בחשבונות של שנת 2013 ולא יכולתי להסכים לה. ליין הכריז שלרשות הקרן מאות מיליוני דולרים, אבל היה מדובר רק בהבטחות, כי הקרן עוד לא הייתה קיימת. לא ידוע לי על הון לא נקי בחלק מן החברות. אני רוצה להתרכז עכשיו בפעילות החברה שלי במרקש. איבדתי, כנראה, את השקעתי, וגם לא קיבלתי מעולם שכר. בקנה המידה שלי זה הרבה מאוד כסף".


ליין ושטראוס קאהן בתמונה מאתר החברה המשותפת. צילום מסך

לפי מקורות פיננסיים, שטראוס-קאהן מדבר על השקעה של כ-600 אלף יורו, ונראה כי הוא מבקש להצטייר בפרשה כראש קטן, שנמנע מסיכון - דבר שמאכזב את אלה שראו ועוד רואים בו המציל האולטימטיבי של הכלכלה הצרפתית.

שטראוס-קאהן לא חושש עוד לתדמיתו. הוא כבר עשה את הקפיצה הגדולה שלו מצמרת המדיניות והכלכלה העולמית אל חדרי החקירות. אף שמאז שוקמה במשהו תדמיתו, בצרפת עדיין מצפים לראות אם הצרות של האיש שמסרב לרדת מן הכותרות יקבלו עכשיו מפנה חדש.