בשנים האחרונות אנו חווים צמיחה מרשימה של סטארט־אפים המציעים שירותים פיננסיים מבוססי טכנולוגיה - או בשם התעשייתי: פינטק (Fintech).

לצד הפריחה של חברות הסייבר הישראליות בשנים האחרונות והצלחתן העולמית, גם תחום זה אמור להוביל את ההייטק הישראלי בשנים הקרובות להצלחה מרובה. תחום הפינטק אמור, ללא ספק, להכניס חידושים מעניינים במערכות הבנקאיות והחוץ־בנקאיות אשר נתמכו בעשרות השנים האחרונות על ידי טכנולוגיות כבדות ומיושנות.

קבוצת חברות הפינטק הראשונה באה לעולם על מנת לסייע לשיפור תהליכים בקשר בין המערכת הבנקאית וקהל הלקוחות, הדורש שינויים טכנולוגיים מואצים. אלו חברות הפינטק הטכנולוגיות ה"ברורות" במהותן, שעוסקות בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות לטובת הבנקים וגופים פיננסיים אחרים בישראל ובעולם, ורובן יסייעו לשיפור ההגנה על פרטיותו של הלקוח ולחווייתו כמשתמש.

חברות הנמנות עם הקבוצה הראשונה באופן טבעי ינסו למצוא את הדרכים לשיתוף פעולה עם המערכת הבנקאית, הן לטובת הגדלת חשיפתן, הן במימון להמשך פעילות וכו'.


שרותים בנקאיים ללא תיווך ועמלות דרך מכשירים הסמארטפון. צילום: רויטרס


הקבוצה השנייה, מעניינת לא פחות, כוללת סטארט־אפים אשר "המציאו" תעשייה חדשה של ממש, תעשייה אשר גילתה צורך אצל הצרכן הסופי הנמנה עם דור הסילון. אלו החברות אשר יצרו את תחום השירות הפיננסי נטול המתווכים, או בהגדרה אחרת, שירותים פיננסיים מהירים ללא מעורבותה של המערכת הבנקאית. בתעשייה זו נאתר חברות העוסקות בשיטות תשלום ישירות מהלקוח לספקים, בהלוואות שבין אנשים, בהעברות כספים ועוד.

אלו חברות הטכנולוגיות הפחות "ברורות" בהגדרתן, חברות הנמצאות על התפר שבין היותם גופים פיננסיים וגופים טכנולוגיים, תפר שיכול לבלבל ולהצר את צעדיהן של אותן החברות המביאות עמן בשורה של ממש: בקיצוץ עמלות ודמי ניהול, בביטול דמי העברה, בהפחתה משמעותית של ריביות, בשיפור השירות ובתחומים נוספים אשר יסייעו, ואפילו במעט, בסוגיית יוקר המחיה ויקלו על העול הכלכלי המוטל על מעמד הביניים.

 חברות אלו הוקמו על מנת להצליח ולהתפרנס, ואף על פי כן הצליחו לייצר מודל המאפשר להן להרוויח ולקהל הלקוחות שלהם, הסוחר ללא מתווכי ביניים, לחסוך סכומים נכבדים.

נכון, תעשיית הפינטק לא מביאה את בשורת התחרות לשוק הבנקאי בישראל, אך תמיכה בה, הן מצד המדען הראשי (אשר מוזמן לסייע לסטארט־אפים במימון), הן מצד הרגולטור (אשר יבחן אותן בקפידה, אך יעניק להן קצת חבל), וכמובן קבלתה על ידי הצרכנים, עשויה לחולל כאן שינוי של ממש.

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת תמוז - נאמנות פיננסית משפחתית