שיר שכתב הקולנוען אסי דיין לסרטו האחרון "ד"ר פומרנץ", שיצא לאקרנים בשנת 2102 , שנתיים לפני פטירתו בחודש מאי השנה, נחשף לראשונה - כאן ובדף הפייסבוק לזכרו של דיין.

את השיר "נראתה לאחרונה", שאותו הלחין המוזיקאי נפתלי אלתר, הייתה אמורה לבצע השחקנית והזמרת נינט טייב, שגם השתתפה בצילומי הסרט כאחת המטופלות, אולם בסופו של דבר נגנז כל הקטע בהשתתפותה - כולל השיר החדש.

הסרט "ד"ר פומרנץ" הוגדר כקומדיה שחורה ומבריקה, אולם מדובר בסרט שהוא גם מרגש, נוגע ללב ועצוב מאין כמותו. בסרט מגלם דיין המנוח את כוכב הסרט - פסיכולוג קליני מיוסר ומיואש מהחיים שמשכיר את המרפסת שלו לפציינטים שלו המבקשים לקפוץ ממנה אל מותם.  


דיין בד"ר פומרנץ. פסיכולוג מיוסר ומיואש מהחיים. צילום: יח"צ 

הדוקטור מנצל את האירוע הראשון שבו אחד ממטופליו מתאבד מהמרפסת שבדירתו בקומה ה-21 בתל אביב, ומחליט להשכירה למטופלים הבאים אחריו, ששופכים בפניו את ייאושם ומר לבם ומבקשים לשים קץ לחייהם.

בסרט המדובר, כך מתגלה עכשיו, הייתה אמורה השחקנית והזמרת נינט טייב לגלם מטופלת ששמה קץ לחייה בקפיצה ממרפסת המוות.זאת בשל חדירת צלמי הפפרצי והרכילות הבלתי נסבלת אל תוך חייה, וחוסר היכולת שלה להתמודד איתם. השיר הגנוז שכתב דיין לנינט היה אמור להיות התשובה שלה לשאלתו של דיין בסרט - מדוע היא מבקשת להתאבד.

בסופו של דבר הוחלט מסיבות טכניות לגנוז את הקטע שבו משתתפת נינט, והוא הושאר מחוץ לסרט. הסרט ד"ר פומרנץ זכה לתמיכת קרן הקולנוע הישראלי בשיתוף חברת יס. מלבד דיין, שגם כתב וביים אותו, משחקת בו רשימה מכובדת של שחקנים, בהם שלמה וישינסקי, רבקה מיכאלי, יוסף כרמון, שמיל בן ארי, יבגניה דודינה, לוסי דובינצ'יק ואושיק לוי.

הסרט זכה לביקורות מעורבות וקהל מועט יחסית צפה בו. ביוני השנה, חודש לאחר מותו של דיין, הופץ הסרט לראשונה גם במהדורת DVD ביתית. דיין עצמו, בנו של שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה דיין, היה ידוע כתסריטאי, כפזמונאי וכבמאי מחונן, לצד היותו סופר, עיתונאי ופובליציסט. במשך עשרות שנים ועד מותו נחשב לאחד מאנשי הקולנוע הישראלים הידועים והחשובים ביותר, וזכה בפרסים רבים על סרטיו.

הוא כתב וביים בין היתר גם את הסרטים "גבעת חלפון אינה עונה", "שלאגר", "החיים על פי אגפא", "מר באום" ו"שמיכה חשמלית ושמה משה". בחודשים האחרונים פועל בפייסבוק עמוד מרגש לזכרו של אסי דיין, תחת השם - Assi Dayan. בעמוד מועלים קטעי ארכיון מיוחדים שנתגלו לאחר מותו - ובין היתר גם תסריט המשך ל"גבעת חלפון". בימים הקרובים יעלו בו מפעילי העמוד את השיר לזכרו של דיין.

ליאור דיין, בנו של אסי, אמר אתמול: "עם או בלי נינט, דוקטור פומרנץ היה ונשאר סרט מצוין. הייחוד של השיר הזה והסיבה שבגללה נראה לי שרצוי ושכדאי להתעכב עליו ולהעלות אותו מתוך הארכיונים הוא מפני שהיכולות הקומיות והסאטיריות של אבי באות בו לידי ביטוי במלוא עוצמתן. כך למשל בשורה 'מה עם לחמנייה ליודה' אפשר לסכם עשר שנים של רכילות ישראלית". את תגובתה של נינט לא היה ניתן להשיג.

מילות השיר: "נראתה לאחרונה", מילים: אסי דיין: