ההודעה על יום הקולנוע שחל היום - ובו בכל רשתות הקולנוע יוצגו כל הסרטים, לא רק הישראליים, במחיר 10 שקלים בלבד - אולי עוררה התלהבות, אבל גם עוררה זעם בקרב רבים והעלתה חזרה לכותרות את סוגיית העמלה בת ה-4-4.5 שקלים שגובים בתי הקולנוע על כרטיסים המוזמנים באינטרנט, היא שתעלה את מחירו של כרטיס בודד ביום זה לכ-14 שקל. 

המחאה נגד העמלה של כרטיסים באינטרנט היא לא חדשה. לפני כמה חודשים פרסמה הרשות להגנת הצרכן הודעה המבשרת כי תבוטל עמלה על הזמנת כרטיסים באינטרנט, אלא שבתי הקולנוע החליטו לא לבטל את העמלה, אלא לייקר את הכרטיסים הנמכרים באינטרנט. גם ח"כ מיקי רוזנטל כבר פנה בעבר בעניין לממונה על ההגבלים העסקיים, אך דבר לא השתנה. כעת הדבר שוב צף ברשת. 

אלא שיוזמי יום הקולנוע לא מבינים את פשר הסערה. "ברגעים אלו ממש עשרות אלפי לקוחות בכל הארץ נהנים ממחיר כרטיס של 10 שקלים בקופות ו-14.5 שקלים באינטרנט", אומר אפי ליפשיץ, סמנכ"ל גלובוס מקס, "העמלה לא מגוחכת והטענה כאילו בהזמנה מקוונת יש משום חיסכון לבתי הקולנוע שגויה לחלוטין, ואין בה ממש. המודל העסקי של בתי הקולנוע מורכב ומסובך ואינו מודל קמעונאי שגרתי. מי שלא בקיא ברזיו ודאי ייכשל בניתוח הסיבות לתמחור, גם אם הוא חבר כנסת וגם אם אני לא מכיר בפרוטרוט את טענותיו. 

"אני אשמח לשמוע מה לדעתו של ח"כ רוזנטל, שאותו אני מעריך, צריך להיות מחיר כרטיס קולנוע בקופות ובאינטרנט, ויותר אשמח לשמוע ממנו ישירות מהם הנתונים הפיננסיים שעליהם הוא מבסס את טענותיו. הן הצרכן והן בתי הקולנוע לא עושים טובות זה לזה. אנחנו עסק המספק שירותי בילוי למטרות רווח. אנו מקפידים להעמיד בכל עת את כל האלטרנטיבות הראויות לרכישת שירותים אלו, בתמחורים המעניקים תשואה הוגנת וסבירה על השקעה רבת-תשומות ורבת-סיכון. 

"שירותי כרטוס באינטרנט מעניקים לצרכן שירותי ערך מוסף - חיסכון מהגעה לקופות, אפשרות לבחור את הכיסאות המועדפים עליו, אפשרות להיכנס ישירות לאולם עם כרטיסי הקולנוע או במילים אחרות חוויית קנייה טובה בהרבה. בשירותים אלו, כמו בשירותים נוספים אחרים, משקיעים בתי הקולנוע תשומות רבות". 

לדברי דני כפרי, מנכ"ל התאחדות ענף הקולנוע בישראל, "הצרכן אינו עושה טובה לקולנוע, שכן בבתי הקולנוע יש מספר רב של קופות, שערוכות להיענות לקהל רב. מה גם שמרבית הכרטיסים נמכרים גם כיום בקופות הקולנוע. 

"בתי הקולנוע פועלים תמיד בהתאם להנחיות הרשות להגנת הצרכן, וכך גם בנושא זה. כפי שהובהר בהנחיות הרשות, גביית העמלה ברכישה מרחוק היא מותרת ונעשית על פי החוק, כאשר היא מוצגת באופן כולל במחיר הכרטיס", מוסיף כפרי. "יש להבהיר כי מהות ההנחיה דנה באופן הצגת המחיר בלבד ולא בעצם גביית העמלה המותרת. מחירי כרטיס הקולנוע בארץ הם מהנמוכים בעולם המערבי ומעניקים חוויה ושירות ברמה הגבוהה ביותר, במחיר שווה לכל נפש. ח"כ רוזנטל מודע לכל האמור לעיל". 

"מישהו צריך להפסיק עם הפופוליזם הזול ולומר לצרכנים שהאינטרנט עולה כסף, אחרת מאיפה גוגל היו עושים כסף?" מתרעם אבי אדרי, מנכ"ל סינמה סיטי, לנוכח "החוצפה לבוא אל המיטיבים בטענות". "מאיפה עשרות ומאות חברות אינטרנט היו מרוויחות כסף, ומאיפה היו משלמים משכורות לכל אותם אנשי הייטק שעובדים בענף? גביית עמלה באינטרנט על שירותים היא סטנדרט בכל ענפי השירותים באינטרנט, זה מקור ההכנסה של השירותים הללו. האשליה היא שלעתים העמלות הן נסתרות ולעתים הן גלויות. 

"מתן שירות באינטרנט עולה כסף רב וכרוך לא רק ביצירת מערכות טכנולוגיה שצריכות להתעדכן חדשות לבקרים, אלא גם בעלויות אבטחת המידע, עלויות המחשוב, אנשי המחשוב הרבים שצריכים לתחזק ולשמר את המערכת הללו. 

"בתי הקולנוע הם לא חברות הייטק ולא חברות תוכנה, וכל מערכות האינטרנט הללו עולות להם הרבה מאוד כסף, הרבה יותר ממה שעולה להחזיק קופאים בקופות. כאשר אנחנו מוכרים כרטיסים באינטרנט, הלקוח מקבל מאיתנו שירות מצוין בכל הפלטפורמות האינטרנטיות העדכניות בצורה מאובטחת ובטוחה וכך מתאפשר לו להבטיח את המקום שלו, לבטל מקומות וכו'. 

"חשוב גם לציין שמחירי הכרטיסים בישראל לא השתנו משנת 2009", מוסיף אדרי, "בנוסף, עמלת הכרטיסים בישראל בקולנוע היא מהנמוכות בענף". 

"לא בגלל ההכנסות" 

זו הפעם השנייה שיום הקולנוע יתקיים, לאחר שבשנה שעברה הוגדר כהצלחה גדולה. 

"לאחר ההיענות היוצאת מגדר הרגיל מצד הקהל בשנה שעברה, שגדש את בתי הקולנוע עד אפס מקום, השנה אנו נערכים הן מבחינת שעות הפעילות, הן מבחינת היצע תכנים רחב לכל הטעמים, הן מבחינת כמויות כוח האדם, והן מבחינת הצעות אטרקטיביות נוספות במזנונים", אומר ליפשיץ. מבחינתו, גם המחירים היחסית גבוהים במזנון של בית הקולנוע לא סותרים את העובדה שמדובר בבילוי "שווה לכל נפש". "הבילוי בקולנוע נגיש לכלל האוכלוסייה", הוא אומר, "צריך לזכור שבתי הקולנוע הם עסק למטרות רווח. אם לא תהיה תשואה להשקעה העצומה בהקמת בתי קולנוע ובתחזוקתם השוטפת, לא תהיה כל הצדקה לקיומם". 

"בשנה שעברה היום הזה היה מאוד מוצלח, אולם לא הגיע לכלל האוכלוסייה בגלל פרסום, ולכן השנה השקענו יותר בפרסום ובשיווק על מנת להביא את כלל האוכלוסייה ליום הזה", אומר אדרי. 

"מטרת יום הקולנוע היא לאו דווקא ההכנסות", מוסיף כפרי, "המטרה היא לערוך היכרות של רוב הציבור עם בתי הקולנוע החדשים כדי שיוכלו להתרשם ולהניע אותם להגיע לביקורים נוספים". 

לדברי כפרי, בשנה שעברה נמכרו ביום הקולנוע כ-150 אלף כרטיסים, שהכניסו כ-1.5 מיליון שקל. השנה הצפי הוא למספר גדול יותר של צופים ולמכירת 180-200 אלף כרטיסים. ביום הקולנוע הישראלי, שבו הוקרנו רק סרטים ישראליים, נמכרו כ-120 אלף כרטיסים. 

פי חמישה מיום רגיל  

הקהל הישראלי, מתברר, אוהב את הקולנוע. כ-14 מיליון מבקרים פקדו את הקולנוע במהלך 2013. מדובר בעלייה של מיליון צופים בהשוואה לשנת 2012; עלייה של כ-50% בהשוואה ללפני ארבע-חמש שנים; ועלייה של כ-80% לעומת לפני עשר שנים. ב-2014 מצפים לכ-15 מיליון מבקרים לאורך השנה. 

האם יום אחד של קולנוע ב-10 שקלים יכול לדעתכם להשפיע על המציאות שבה רבים רואים סרטים בבית במחשב או בכבלים? 

"סרט אפשר לראות בכל מקום, אבל קולנוע וחוויה קולנועית אפשר רק בקולנוע", אומר אדרי, "זה בדיוק כמו קפה, עם כל הפריחה של מכונות הקפה. ניתן לשתות קפה טוב בבית, אבל מספר בתי הקפה ותדירות הביקור בהם רק גדלה. קולנוע זה לא רק הסרט: זו היציאה מהבית , החברה, המסך הגדול, הסאונד. 

"הניסיון מוכיח שיום הקולנוע מוצלח באופן בלתי רגיל. ביום זה נמכרים פי חמישה כרטיסים מאשר ביום רגיל. אנו בטוחים בהצלחתנו לגרום לציבור להתאהב בקולנוע". 

אחת מאלו שיחגגו היום כל הדרך לקולנוע היא עמית שאטו, 17, עורכת בידור ותרבות באתר הצעירים "פרוגי". "אני נורא אוהבת קולנוע וחייבת לצפות לפחות בסרט אחד או שניים בשבוע", מספרת שאטו, "אני לומדת שמונה שעות בשבוע במגמת קולנוע, אז במסגרת לימודי יוצא לי לצפות במספר רב של סרטים. בנוסף, אני אוהבת ללכת לקולנוע באופן קבוע כדי לראות את הסרטים החדשים שיצאו". 

זה לא בילוי יקר? 

"ידוע שכרטיס לסרט הוא לא זול, ובמיוחד אם את רוצה לשלב עם זה פופקורן ושתייה. בשביל לא להגזים אני הולכת מתי שבאמת יש לי זמן, ומתי שיש סרט טוב בקולנוע". 

האם את שותפה לדעה שמחיר כרטיס לסרט כיום הוא מופקע?  

"אני חושבת שמחיר הכרטיס לסרט הוא יקר, אבל מה שבאמת יקר זה הפופקורן והשתייה שמצטרפים אליו. אם זה היה נגמר רק בכרטיס לסרט, הכל היה יותר טוב. בתי הקולנוע עושים בעצם את הכסף הגדול שלהם ממכירת הפופקורן והשתייה". 

מה זה בשבילך יום הקולנוע? 

"יום הקולנוע בשבילי זה יום כיף נטו. אני מתכננת ללכת עם חברותי לצפות בסרטים החדשים שיצאו, ואפילו לראות יותר מסרט אחד". 

את חושבת שיום זה אכן יעודד את תרבות צריכת הקולנוע בישראל בשאר ימות השנה? 

"תמיד יהיה ביקוש לקולנוע, כי זה מקום בילוי זמין. התושבים בישראל אוהבים את הקולנוע וצופים בו, הם משלמים כרטיס כדי לראות את הסרט הכי חדש שיצא לאקרנים ונהנים בסך הכל. לא משנה מה - אנשים תמיד יבואו לקולנוע".  

מדוברו של ח"כ מיקי רוזנטל נמסר בתגובה: "אנו מקדמים חקיקה שתמנע את המצב האבסורדי שבתי קולנוע גובים עמלות מיותרות ברכישה אלקטרונית. לאחר המאמצים של הרשות לסחר הוגן להסדיר את נושא העמלות המיותרות ובהמשך לפניות ח"כ רוזנטל לממונה על ההגבלים על תיאום מחירים מונופוליסטי בין בתי הקולנוע, מתכוון ח"כ רוזנטל למנוע את הגזל של העמלות בחקיקה במושב החורף הקרוב".