במופע הסטנד-אפ החדש שלו, טל פרידמן, בניגוד למרבית הסטנדאפיסטים, לא יורד על הקהל. למה? כי הוא טל פרידמן, והוא רוצה להיות מקורי. אז במקום זה, הוא יורד על הכיסאות הריקים של אלו שהבטיחו שיבואו, ולא באו. הוא צורח על הכיסאות הריקים, פדחתו מאדימה, ורידיו בולטים.

פרידמן, כמו פרידמן, נותן את כולו על הבמה. כמו סטנדאפיסט מתחיל, אשר לא ידע את לובה הקופאית או את חלי יחימוביץ'. הוא במסע לגילוי עצמי לאחר הפרישה האמיצה מכור מחצבתו, "ארץ נהדרת", אחרי 11 שנים. הוא בוטה, אך מרבה להתנצל.

אחרי כל בדיחה הוא מטה אוזן, בודק, ממצמץ בעיניים מול הזרקורים המונעים ממנו לראות את הקהל. הוא מודה שהוא לא הולך למופעים של סטנדאפיסטים אחרים כדי לא להיות מושפע. הוא רוצה לעשות משהו לגמרי חדש. והוא בדרך לשם.


כל בדיחה היא חלוץ שצריך לתת גול. פרידמן. צילום: יוסי אלוני.

ובדרך יש גם רגעים פחות מצחיקים וקטעים, כאלה שהוא משלב בהם מוזיקה, שבהם הוא מאבד את המומנטום. אתה נראה מהוסס במופע, כמו ילד שמנסה משהו חדש ובודק איך מגיבים אליו. "מעניין, אני לא מרגיש מהוסס. כל דבר שאני אומר במופע נבדק בקפדנות, למעט האלתורים שאני מתעקש עליהם כדי לשמור על המופע תוסס. אני בהחלט מרגיש כמו סטנדאפיסט מתחיל, אבל בתוספת ידע עצום שצברתי בתחום הקומדיה.

המהוססות שהבחנת בה באה יותר מניסיון לא לראות שום בדיחה כמובנת מאליה. יש לי רק שנה וחצי ניסיון בתחום הסטנדאפ, ועם זאת, ההתקדמות היא מאוד מרתקת ומעשירה. ניסיתי לעשות מופע סטנד־אפ שלא ידבר על הנושאים הרגילים, לכן בחרתי לא ללכת לראות הופעות של אחרים.

ניסיתי לעשות משהו שמתחיל במה שמרתק ומסקרן אותי. כל בדיחה במופע היא כמו שחקן הרכב בקבוצת כדורגל - אני מאמן אותה עד לרגע ההופעה. במקרה שלי, כל בדיחה היא חלוץ שצריך לתת גול - בדיחה שמתעייפת הולכת לנוח בספסל".

במופע אתה לרגע חסר רסן, בטירוף טוטאלי, ולרגע מרסן את עצמך. יש בתוכך מלחמה? "במופע הזה אני לבד על הבמה - אני צריך איתי מישהו שפוי שירסן ומישהו שידליק אש. אני מקווה שהמינון טוב - אי אפשר להיות על הקצה שעה וחצי".

לחזור לנגן בגראז'

פרישתו של פרידמן מ"ארץ נהדרת" בסוף העונה האחרונה אומנם הייתה צפויה, שכן נוכחותו על המסך הלכה והצטמצמה בתקופה האחרונה שם, אך בכל זאת, היה בה גם משהו מפתיע. אף שלפניו כבר עזבו אותה כוכבים גדולים - אורנה בנאי שערקה למתחרים, ואסי כהן - זו עדיין הבמה הכי נחשקת בשביל כל קומיקאי ישראלי באשר הוא.

אבל לפרידמן היו שאיפות אחרות - מופע הסטנד-אפ, כמובן, וגם הקריירה המוזיקלית שאותה הוא מטפח בהתמדה בשנים האחרונות.

מה מביא קומיקאי בסדר גודל שלך, בעל משפחה ומחויבויות, לקום בוקר אחד ולהתנער מהכל?
 "הרגשתי מיצוי שלווה בתחושה שאני לא מבטא או מתבטא באופן חופשי ומשוחרר כמו שאני רוצה. אי אפשר להמשיך לדרוך במקום, אף על פי שמולי שגב (העורך הראשי של "ארץ נהדרת") היה על הכיפאק וניסה לתת לי מה שיותר במה לנסות ולחפש - הרגשתי שזה כבר לא מתאים.

רציתי לחזור קצת לנגן בגראז', כמו שאומרים בעולם הרוקנרול, לעמוד מול קהל ולנסות להמציא את עצמי מחדש.זכיתי לתמיכה מדהימה מבת הזוג שלי, והנה אני ממשיך ונוסע בדרכים מהופעה להופעה".

כשעזב את "ארץ נהדרת" אמר על עצמו פרידמן: "אומרים 'הוא הולך לעשות מופע סטנד-אפ וזה מביך, כי הוא בטח יחזור על ארבע לתוכנית הזו'". אז לתוכנית ההיא הוא לא חוזר, לא כרגע, אבל למרות הדרך החדשה שלו, פרידמן שוב מוצא את עצמו כחלק מתוכנית בידור ומערכונים בשם "הכל הולך" - הפעם אצל הזכיינית המתחרה, "רשת".

שוב משתף פעולה עם נבחרת - הפרומו של "הכל הולך": 

בתוכנית, שתעלה בשישי הקרוב, ישתף פרידמן פעולה עם נבחרת מפורסמים הכוללת את אליאנה תדהר, שחר חסון, דביר בנדק, קרן מור, עוז זהבי, יוסי מרשק, מולי שולמן ונעמי לבוב; ואם זה יצליח להם, אז פרידמן שוב יהיה חלק ממדורת השבט.