"אני לא ערס", מצהיר יותם פפו, מייסד "אריסה", ליין סופר-מצליח של מסיבות מזרחיות להומואים, הנחשב כרגע למספר 1 בתל אביב. "ברור שיש משהו במה שאני עושה שנחשב ערסי, אבל אם תשאלי את החברים שלי, הם בטח לא יגדירו אותי ערס". 

מספיק להסתכל איך פפו נראה, כדי להתבלבל, פנים אדמדמות, שיער בהיר ועור פנים חיוור שלא ראה הרבה שמש. גם העובדה שהוא סטודנט לתואר שני בהיסטוריה (ולא של המזרח התיכון) מוסיפה לדיסוננס. כי הוא, איך נגיד זאת בלי להעליב - אשכנזי. "אני אשכנזי שעושה מסיבות מזרחיות, ומחובר לתרבות המזרחית", הוא מחדד את הנקודה, "יותר מזה, אני מרגיש מחויב למאבק המזרחי, והרוב המוחלט של החברים שלי הם מזרחים". 

פפו הוא חלק מהדמויות המעטרות בחן את "המתמזרחים", הפרק השלישי באנתולוגיה הדוקומנטרית "ערסים ופרחות- האליטות החדשות". פפו (28), הנחשב למתמזרח, הוא בן למשפחה אשכנזית אקדמאית מהכרמל החיפאי, "שכונה של עשירים", לדבריו. אמו, ד"ר אריאל פרידמן-פפו היא ראש החוג לתקשורת במכללת אורנים. אביו איש הייטק. הקשר שלו ל"פרענקים" נולד, לדבריו, בזכות העובדה שחיפה היא עיר אקלקטית מבחינה אתנית. "הבדלי המעמדות לא ניכרים בה", הוא מסביר, "יוצא שכבר מגילקטן שמעתי את המוזיקה המזרחית והתחברתי אליה". 

התנערת מהגפילטע פיש? 

"אני אוהב חריימה, אבל גם אוכל של בית. אני לא מתבייש במוצא שלי, להפך. התרבות האשכנזית מפוארת. אבל אני מעדיף להיות בצד שמתקדם. ולפי מה שאני רואה - האשכנזים מאבדים גובה, והמזרחים בעלייה. זה מה שמעניין". 

לפני עשור זה לא היה מובן מאליו שאשכנזי יעוף על זהבה בן. 

"ברור שהיו תקופות כאלו. זה היה כשהייתי היפסטר תל אביבי מצוי. מי את חושבת הפך את המוזיקה המזרחית למגניבה? אנחנו! לפני 'אריסה' זה היה הכי בזוי והכי לא הומואי שיש". 

פעם "הומו" הייתה קללה נפוצה בקרב גברים מזרחיים. 

"אני מניח שגם עכשיו יש ערסים שאומרים 'הומו' על תקן קללה, אבל אז הם ילכו וישמעו ויתלהבו מהשיר 'תל אביב', שהוצאנו עם עומר אדם. אנחנו, באריסה, הראנו שאין התנגשות בין ערסים לגייז". 

לא רק עומר אדם משתף פעולה עם "אריסה". גדולי הזמר המזרחי הופיעו במסיבות השמחות שלהם. אפילו מרגול בחרה להנפיק שם את עצמה מחדש. "מרגול הופיעה במצעד הגאווה ב-96', עוד לפני שזה היה אופנתי", מעיד פפו, "היא אדם אמיץ וגם חולה על הומואים". רק הזמר האהוב על פפו, עופר לוי, עדיין לא הופיע בליין של "אריסה". "לא עלה על דעתי לפנות אליו", הוא מסביר. "אבל בחתונה שלי הוא יופיע. הוא יכניס אותי לחופה". 

מי הקהל שמשתתף במסיבות שלכם? 

"רוב הקהל במסיבות הם הומואים מזרחים. חלקם הגדול מגיעים מהפריפריה, ועל זאת גאוותנו. זאת לא מסיבה להיפסטרים תל אביבים". 

מרגיש כמו קול של תקופה? 

"נדמה לי שזה מוגזם קצת. אבל אני חושב ש'אריסה' היא חלק מההתעוררות של המזרחים. של אותם אנשים שמבינים שהדברים יכולים להיות אחרת, ובאופן מהותי. אנשים שהפנימו את העובדה שהאשכנזים לא חייבים לשלוט כאן לנצח". 

אתה מתכוון לייצא את האג'נדה הזאת לתחומים אחרים?

"אנשים ממעיטים ביכולת של שמחה וכיף לשנות דברים. 'אריסה' זה החיים שלי, ומוזיקה זה מה שאני אוהב. אם יהיה מאבק ספציפי, כמובן אביע את העמדה שלי. אני לא מפחד".