לא מעט דתיים השתתפו בתוכניות ריאליטי שהן בבואה נאמנה של החברה הישראלית על כל גווניה. היו גם כאלה שהשתתפו בתוכניות המוזיקה למיניהן, אך מתמודד כמו אייל כהן, המככב כרגע ב"דה וויס", לא היה. הוא ב 29, אב לשלושה ילדים, ומתגורר בכפר תפוח, התנחלות דתית שהוקמה ב-1978 הבנויה כיישוב קהילתי במזרח השומרון, ליד אריאל.

זאת ועוד: הבחור הביישן והרגיש, שלא פעם הזיל דמעות התרגשות מול המצלמות, בחר באביב גפן למנטור שלו, ואפילו הצליח לגרום לאחד המותגים של השמאל הישראלי, לבקר ביישובו, הממוקם מאחורי הקו הירוק. 

איך מגיע בחור כמוך לתוכנית פריים טיים כמו "דה ווייס"?
"בשנה שעברה, אחרי שנים של התלבטויות לגבי הדרך הפרקטית שבה אוכל לממש את המוזיקה שלי, התחלתי להרגיש שאני בשל. שיש לי מספיק שירים בשביל אלבום ושאני מוכן. חבר רשם אותי למועדון שאליו מגיעים מלהקים של 'דה ווייס', וזהו, עליתי על הבמה עם הפסנתר, ניגנתי, ומשם הכול התחיל".

לא חשבת איך תצליח להתמודד, בחור ביישן שכמוך, עם הפריים טיים המסנוור?
"על השיקולים האלו, כמו איך אני הולך להתמודד, פחות חשבתי. הרגשתי שיש לי מה לקחת ומה לתת, והלכתי על זה. עד היום אני מרגיש קצת זר וחריג שם, אבל אני יודע שאם הייתי משקלל את כל השיקולים, אולי הייתי חוטף פיק ברכים ומסרב לעשות את זה".

גם בבחירה שלך באביב, נראה היה שאתה לא חושב יותר מדי, אלא פשוט עושה את זה.
"נכון. על הבמה הרגשתי פתוח, והמטרה הייתה לפתוח את האוזניים ולשמוע. הרגשתי שהוא מדבר אל הלב שלי".


"סיפורים גדולים על אנשים קטנים". כהן. צילום: טל גבעוני, יח"צ

הרבה פעמים מתייחסים לחיבור ביניכם כאל הקול השפוי של ישראל האחרת.
"כן, אני שומע את זה הרבה, והגעתי למסקנה שלא אכפת לי אם רואים בנו דברים כמו גשר או שלום. זה לא מעסיק אותנו. אנחנו באים לעשות מוזיקה. אם על הדרך אנשים מקבלים השראה, זה הכי טוב בעולם. כשאביב הגיע לתפוח, הרגשתי שהוא בא בשבילי ובשביל אשתי, לשוחח איתנו ולשתות איתנו קפה, הוא לא בא על רקע אידיאולוגי, להכיר את השטחים, או מילים מפוצצות. הוא בא לתלמיד שלו, לחבר שלו, למקום אישי. זה מסר חזק".

מה המסר?
"שהסיפורים הגדולים הם על אנשים קטנים".

האמנת שתגיע לרבע גמר?
"האמת היא שלא. לא יודע. לא חשבתי על זה. הרגשתי שאני בא ממקום שונה, והשאלה הייתה כמה אצליח להשתלב בנוף הזה".

תגיע לגמר?
"באמת שאין לי מושג, וזה לא נמצא בראש מעייני. בכל מקרה, עוד רגע זה נגמר. העיקר שההתעסקות שלי נמצאת עכשיו בשלב הבא: לחפש מפיק ולארגן הופעות".

מה עם הילדים שלך, הם כבר מגלים נטיות מוזיקליות?
"הילדים מתים על זה, במיוחד הגדולה. אנחנו משתדלים לתת להם לפרוח לבד ולא לכוון אותם. לגבי התוכנית, אנחנו מנסים לא להפוך את זה לאישיו. גם ככה אין לנו טלוויזיה. לא נראה לנו בריא שהחיים המשפחתיים יצטמצמו למה שאבא עושה בתוכנית".

איפה אתה עוד חמש שנים?
"הכתיבה שלי היא אישית ופחות פונה לקהל מסוים. אני מאמין שבני אדם יכולים להתחבר לשירים, בין שהם מתל אביב, או מהשומרון. אני מקווה שזה פחות ירגיש לאנשים כמשהו ציבורי. אשמח להמשיך לחקור את עצמי ואת העולם, לכתוב ולשיר, ולהתקדם לאלבום אחד ועוד אחד, ולהופעות. בסוף הכול מגיע ממשאלה פנימית ומסקרנות כלפי הקיום. משם אני משתדל ליצור, ומקווה שזה לא יהיה רק בידור, אלא גם פרנסה".

THE VOICE - חצי גמר. 8.11 , מוצ"ש, 21:00 , ערוץ 2 (רשת)