לפעמים בחיים צריך טיפת מזל, אבל רצוי שיהיה בה כישרון. זה בדיוק סיפורן של טלי רובינשטיין וטל אבן צור, מוזיקאיות ג'אז צעירות בוגרות "רימון" ו"ברקלי", שעושות חיל בעולם. רובינשטיין (30), נגנית החלילית היחידה בעולם המתמחה בג'אז, השתתפה בשנה שעברה בגראמי הלטיני בשיר שעיבדה.

"האמת היא שלא ממש הבנתי את גודל האירוע, ולא הכרתי את אלחנדרו סאנס, הזמר שאיתו ניגנתי", היא משחזרת, "מתברר שהוא כוכב ענקי בעולם המוזיקה הלטינית. אבל ההתרגשות הגדולה באמת הגיעה כשביקשו ממני לעבד את השיר לתזמורת. מעולם לא כתבתי עיבוד לתזמורת, אפילו לא בתור תרגיל, וזה די מלחיץ להתנסות בזה בביצוע חי מול מיליוני צופים".
לאחרונה נבחרו השתיים, מתוך 4,000 תלמידים, כנציגות בית הספר למוזיקה "ברקלי", באירוע שנערך בקנדי סנטר בוושינגטון. "ב'ברקלי' זיהו את מה שיש לנו להציע, בין שזו המוזיקה, או העבודה שאנחנו משקיעות", מעידה אבן צור, "אנחנו מרגישות המון תמיכה מהם, וזה כבוד גדול לקבל את האמון, הן מ'ברקלי' והן מ'רימון', שמלווה אותנו כבר שנים".

"מהרגע שטל וטלי הגיעו ל'רימון' היה לנו ברור שהן נועדו לגדולות", מפרגן יהודה עדר, נשיא "רימון", "שתיהן מנגנות ברמה גבוהה ביותר, והשילוב המופלא של שתיהן חסר תקדים וייחודי מאין כמותו. אנחנו מאוד גאים בהן, והצלחתן היא חלק ממגמה חסרת תקדים של הצלחות מטאוריות של תלמידי 'רימון' בעולם וב'ברקלי' בפרט, שמביאים הרבה כבוד לישראל".
בחזרה ל'ברקלי', שזימן להן מפגש משנה חיים עם חוויאר לימון, גראנד מאסטר בעל שם בינלאומי לפלמנקו ומוזיקת עולם. הוא לימד אותן במסגרת אנסמבל, התרשם עמוקות, והציע להן לטוס לאולפן שלו במדריד ולהקליט שם אלבום שכולו שלהן - דואו לפסנתר וחלילית.
התוצאה: Tal y Tali, אלבום השזור במוזיקה שנעה על קו התפר בין ג׳אז למוזיקת עולם. "עם השפעות ממה שספגנו בדרך", אומרת רובנשטיין ומפרטת "ג׳אז, מוזיקה: ישראלית ומוזיקה קלאסית, עם אלמנטים קצביים ומלודיים מזרח תיכוניים".
"האלבום הוא למעשה תיעוד רגעים מיוחדים, משונים, כנים וספונטניים, שקרו לנו באולפן בדינמיקה בינינו", מוסיפה אבן צור, "יש רגעים וירטואוזיים ויש רגעים פשוטים. יש מתוכננים בקפידה ויש מבולגנים. יש יפים ונעימים לאוזן. ויש גם צורמים. ניסינו לתפוס את הרגע בשלמותו ובחוסר שלמותו".
איך התנהל תהליך העבודה ביניכן? 
"את היצירות המקוריות כתבנו בנפרד ועיבדנו יחד. לעתים הבאנו יצירות בשלבים שונים של הכתיבה, ועזרנו אחת לשנייה לסיים. שם האלבום 'Tal y Tali' נהגה מתוך ההתכתבויות באימייל עם חוויאר והצוות שלו בספרד. משום שהשמות שלנו דומים, אנשים מבלבלים בינינו הרבה. לפעמים אפילו חושבים שאנחנו אחיות. אין לי מושג למה. באמת שלא. לפעמים אנחנו אפילו מתבלבלות בשמות שלנו, וזה כבר ממש מדאיג".
מתוסכלות מהעובדה שבישראל אתן אנונימיות לחלוטין?
"סיימנו ללמוד לפני לא הרבה זמן, ואנחנו עדיין לומדות המון דברים על איך לעשות מוזיקה ומה לעשות איתה. עם כל פרויקט, אנחנו קצת יותר גדלות ומתפתחות. מבחינתנו זה הקצב המושלם. יותר חשוב לנו שימשיכו ליפול לחיקנו הזדמנויות מוזיקליות מעניינות ומאתגרות. רק השבוע הייתה לנו חזרה עם יוני רכטר, לקראת ההופעה שלנו, שבה הוא מתארח, ובשבוע שעבר ניגנו עם התזמורת האנדלוסית של אשקלון עיבודים ותזמורים שאנחנו עשינו, ונבצע אותם בסיבוב הופעות עם התזמורת".
טל וטלי והתזמורת האנדלוסית אשקלון. 19.11, רביעי, 20:30, תיאטרון גבעתיים