היום אנחנו רואים שיותר ויות אנשים, באשר הם, מסתובבים עם בקבוק מים פשוט ו"חד-פעמי" או מעוצב: בעבודה (במשרד ממוזג או בחוץ - בשטח), במכונית, בתיק, במהלך פעילות גופנית ובטח עם ילדים המשחקים מחוץ לבית. זו בהחלט תופעה מבורכת. המים הכרחיים לבריאות הגוף בכל ימות השנה, ובאקלים של חודשי הקיץ על אחת כמה וכמה. 

כשני שלישים מגופנו הם מים, והם חשובים לתפקודו התקין של הגוף. הם חיוניים לכל תא, רקמה ואיבר, שומרים על טמפרטורת הגוף, משתתפים בתהליכים רבים כמו עיכול והובלה של חומרים מזינים לתאים מחד, ופינוי חומרי פסולת מהם החוצה מאידך - באמצעות מערכת העיכול (מעיים), השתן והעור (זיעה), והם בעלי תפקיד גם בהגנה על חוט השדרה והמפרקים.  

איבוד נוזלים מתקיים כל הזמן במספר נתיבים: בתנאים רגילים נאבד כמעט חצי ליטר ליום בנשימה, דרך העור כחצי ליטר ליום, בצואה כרבע ליטר ליום ובעיקר בשתן כליטר וחצי ליום. כיוון שכך, יש לדאוג תמיד לאספקה קבועה של מים. שתייה של מים חשובה עוד יותר במזג אוויר חם במיוחד, לאחר מאמץ גופני או במקרים של איבוד נוזלים, בהקאות ושלשולים או חום (גוף) גבוה. 

8-10 כוסות ביום?  

כמות הנוזלים המומלצת משתנה מאדם לאדם, בהתאם למכלול הנתונים: מין, גיל, משקל הגוף והרכבו (יחס רקמת שריר לרקמת שומן), תנאי הסביבה, אופי הפעילות הפיזית (אם יש כזו בכלל), המצב הבריאותי. ההמלצה המקובלת לגברים היא 10-12 כוסות ביום (כוס = 250 מ"ל) ולנשים 8-10 כוסות ביום. על נשים הרות ומניקות לצרוך יותר. את הנוזלים מקבלים לא רק במים, אלא גם במזונות עתירי נוזלים.


6 סיבות לשתיית מים  

1. מים במקום אכילה מיותרת: ראשית, השתייה מסייעת להגדלת נפח הקיבה ולתחושת שובע מהירה. הדבר יעיל אף יותר אם משלבים מזונות המכילים כמות נוזלים גדולה כמו מרק או דייסה. שנית, לעתים הרגשת הצמא מפורשת כרעב. שתייה מספקת תצמצם אכילה מיותרת. שלישית, המרה במים של כל המשקאות המכילים סוכר (מיצים, נקטרים, קפה/תה קר, מים בטעמים, משקאות תוססים, תרכיזים) מפחיתה משמעותית את סך הקלוריות היומית.

2. שמירה על איזון נוזלי הגוף: כאמור, מרבית גופנו מורכב ממים. בלוטת יותרת המוח מאותתת לכליות כמה נוזלים ניתן להפריש בשתן ואיזו כמות להשאיר בגוף. עובדה זו מקבלת משנה תוקף לפני פעילות גופנית, במהלכה ובסיומה, על מנת לשמור על מאזן נוזלים ומלחים שהגוף מאבד בזיעה, והשתייה אף משפרת את פעילות השרירים. יחד עם זאת, יש לזכור כי תרופות מסוימות כמו גם שתיית אלכוהול משבשות את התקשורת במוח ועלולות להוביל להפרשת נוזלים ולהתייבשות. 

3. פינוי חומרי פסולת: על מנת שהכליות יפנו את הפסולת המטבולית בצורה יעילה, יש לספק לגוף כמות נוזלים מספקת. אחרת, במקום לפנות את חומרי הפסולת, הם יצטברו בגוף. 

4. פעילות מעיים תקינה: שילוב סיבים תזונתיים ומים בתפריט הינו חיוני ומועיל להמרצת פעילות מעיים ותפקודם התקין. במעי הגס חלה ספיגה של נוזלים, וללא שתייה מספקת עלולה להיגרם עצירות. עצירות כרונית גוררת לעתים להתפתחות טחורים, דימום פנימי וסיבוכים. 

5. הכל כלול ובחינם: המים הם נטולי תרומה קלורית, וכמעט ללא עלות כספית. בישראל איכות מי השתייה טובה, ולכן אני בעד מי ברז שמחירם שווה לכל נפש.  

6. רעננות וערנות: מים חיוניים לכל מערכת בגוף. הם מרעננים ומשפרים את הביצועים וההישגים של הגוף והנפש. יתרון שאי אפשר להתעלם ממנו, לתשומת לב הנהגים שבינינו. 

מיתוסים הקשורים למים 

1. אפקט האנטי-אייג'ינג: צריכה מספקת של מים לא תמנע קמטוטים או תגהץ את הקיימים. מעבר לכמות הנדרשת לגוף, לא מוכח כי שתיית מים נוספים משפיעה על לחות העור בקרב אנשים בריאים. העור מורכב משלוש שכבות - השכבה החיצונית (האפידרמיס), השכבה הבסיסית (הדרמיס) ורקמות שומן תת-עורי. כאשר השכבה החיצונית ביותר של האפידרמיס אינה מכילה מספיק מים, העור מאבד גמישות ונהיה מחוספס. חשוב לזכור כי רמת הלחות של העור מושפעת בעיקר מגורמים אחרים כמו מספר בלוטות השומן ותפקודן (מפיקות יותר או פחות שומן), איכות הניקוי של העור, רמת זיהום האוויר של הסביבה או חשיפה לאוויר יבש, למשל. 

2. לא מומלץ לשתות בזמן האכילה, ובמיוחד במהלך אכילת אבטיח: מיתוס עתיק. אפשר וכדאי לשלב שתייה במהלך הארוחה, לפניה ואחריה. אין בעיה לאכול אבטיח או כל פרי אחר ולשתות מים במקביל. 

3. סימנים להתייבשות - שתן צהוב כהה ו/או צימאון: לא בהכרח. לא כל שתן צהוב כהה מעיד על התייבשות. אומנם התייבשות גורמת לריכוז גבוה יותר של השתן, וצבעו מתכהה, אבל נטילה של מולטי ויטמין, למשל, עשויה אף היא להוביל לשינוי של צבע השתן. הזדמנות להזכיר כי אכילה של סלק משפיעה על צבע השתן, מה שיוצר לעיתים בהלה ללא הצדקה.  

4. משקאות ספורט עדיפים על מים, כי הם חשובים לשיפור ההישגים: משקאות אלה נהנים מיחסי ציבור טובים. בנוסף הם גם מתוקים ולכן טעימים. העוסקים בפעילות מאומצת כמו מרתון או טריאתלון יצטרכו להשלים את צריכת המים במשקאות המכילים מלחים. אבל לרוב האנשים שעוסקים בפעילות גופנית בחדר כושר, מים הם המשקה הראוי והחשוב להובלת חומרי מזון ואנרגיה ולצינון הגוף במהלך הפעילות. 

5. אפשר לשתות מים ללא הגבלה: גם אם תופעה זו נדירה, כדאי לדעת כי שתייה מוגזמת של חמישה ליטרים ויותר ביום בתנאי אקלים ומאמץ רגילים, יכולה לגרום לדילול הדם ולפגיעה במאזן המלחים. אוכלוסיות מיוחדות, כמו אנשים הסובלים מיתר לחץ דם, בצקות, בעיות בכליות או מחלות מסוימות, לעתים מוגבלות אף הן בכמות המים שהן יכולות לצרוך. 

איך נצליח לשתות יותר? 

1. בקבוק מים תמיד בהישג יד. להצטייד בעבודה בבקבוק מים של ליטר וחצי ולשאוף ללגום ממנו עד תום בסוף היום.

2. לשתות "תוך כדי": נהיגה, צפייה בטלוויזיה, קריאת עיתון או צעדה. 

3. לשפר את טעם המים על ידי תוספת פלחי לימון ו/או צמחי תבלין כמו נענע ולימונית, תה צמחים או חליטות חמות או מצוננות. 

4. לשתות מכוסות גדולות.  

5. לשתות בלגימות קטנות לעתים קרובות.

6. אפשר להקפיא את הבקבוק במשך הלילה כדי ליהנות ממים צוננים מאוד (לפחות בתחילת היום).

nava@avocados.co.il

נאוה רוזנפלד היא חברה בעמותת "עתיד"