בני בן ה-8 נמצא על הרצף של ה-ADHD , והוא סובל מהפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות. אנחנו נותנים לו את כל המענה שהוא צריך ויודעים איך להגיב אליו, אבל הבעיה היא שאחיו הקטן בן ה-3.5 מעריץ אותו ומחקה את כל מה שהוא עושה. אנחנו לא יודעים איך להגיב לקטן, אני מנסה להיות רכה כלפיו אך בעלי קצת יותר תקיף ואסרטיבי ממני, ולפעמים הוא מתנהג אליו באגרסיביות שמתבטאת באחיזה חזקה של היד או משיכה שלו. הוא כמובן לא מכה את בננו אבל אני לא אוהבת את הגישה שלו בכלל. מה לעשות?

"ההתנהגות של בנך מובנת ושכיחה. בנך הקטן רואה רק את הרווח מההתנהגות של אחיו, הוא לא יכול להבין את הקושי שלו. כשבנך מחקה את אחיו ומתנהג כמוהו, את צריכה להגיב בצורה שונה לכל אחד מהם, גם אם ההתנהגות שלהם זהה. תבהירי לקטן שלעומת אחיו, הוא מסוגל להתאפק וממנו את דורשת יותר. אם הוא ישאל למה את מוותרת לאחיו תסבירי לו שבנך הגדול הוא ילד אחר, ילד שקשה לו, ובו אתם מטפלים אחרת.

לגבי בעלך - בן זוגך מאוד תקיף כלפי בנכם הקטן ומוותר לגדול, כי את הקושי של הגדול הוא יכול להכיל אך לקטן אין שום קושי אז הוא מצפה ממנו ליותר. בעלך חלילה לא מתעלל בילדים, לכן כל זמן שההתנהגות שלו היא לא התעללות בעינייך תעזבי את זה, כי מדובר בקשר בין אב לבנו.

בעלך יודע שאת לא אוהבת את ההתנהלות שלו, את יכולה לבקש ממנו למתן את ההתנהגות שלו למענך ולא להגיד משפטים פוגעניים. אך כאמור, אם הוא לא מסוגל להתאפק תשימי אטמי אוזניים ותתעלמי. שוב, מדובר במערכת היחסים בין בנך לאביו ורק אם לא תצאי להגנת הילד באותן סיטואציות, הילד יבין שזה נטו הוא ואבא, ולכן עליו ללמוד איך להסתדר עם אביו.

כל זמן שאת קופצת ומתערבת ביחסים שלהם הילד לא ישתפר, ההשתדלות של בעלך תהיה לשווא, ואז הוא גם יכעס על עצמו בלילה כי שום אבא לא אוהב לעשות את זה. נשמע שיש לך בטן מלאה על בעלך, אני מציעה שתפנו להדרכת הורים, וכך תקבלו כלים שיעזרו לכם להתמודד עם הילד ולהגיע לעמק השווה".

בני בן 10 וחצי. כבר תקופה ארוכה הוא משתתף באימוני ג'ודו, אבל לאורך כל החודש האחרון הוא יושב בצד ולא מוכן להתאמן. אני יודע שיש לו כישרון, מכיוון שאני צופה בו על בסיס קבוע משום שאני החובש בחוג. כיצד אוכל לגרום לו לחזור ולהתאמן?

"בנך נכנס בצעדי ענק לגיל ההתבגרות, והגיל הזה מתבטא בכל מיני צורות. אחת מהן היא לא לרצות לשתף פעולה עם המבוגרים ולעשות מה שבא לי. לדעתי, אם אתה לא רוצה לוותר לו ולאפשר לו להפסיק להשתתף באימונים, אתה צריך לצמצם את הנוכחות שלך בחוג הג'ודו ולשבת מאחורי הדלת.

כך מצד אחד לא תהיה נוכח מבחינתו, אך בכל זאת תהיה אפשרות לקרוא לך למלא את תפקידך במידת הצורך. יש סיכוי שבנך יתעשת, אבל אל תדבר איתו על זה יותר, תן למאמן לדבר איתו כי יכול להיות שהיחסים ביניכם משפיעים עליו וגורמים לו להביע חוסר רצון ולעשות דווקא. תוריד את הפרמטר הזה ואולי כשאתה לא תהיה שם המאמן יצליח להוציא ממנו דברים.

גם אם אתה נכנס במקרה לאולם ורואה אותו מתאמן אל תגיד כלום, אל תחייך ואל תחמיא לו, תן לו את המקום שלו".

להשאיר למאמן את האחריות בשעות החוג צילום אילוסטרציה: אינג אימג '

מתוך תוכניתה של מיכל דליות, כל יום שישי ב-10:00 ב"רדיו ללא הפסקה". הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי.