לאחרונה התחלתי לשנות את הרגלי התזונה שלי והחלטתי לצרוך יותר דגים. איזה סוגי דגים הם מומלצים? כמו כן, אם אני מעשיר את התזונה שלי בדגים, האם זה בסדר שאני לא נוגע בבשר?

"כל דג הוא מקור חלבון וזה לא משנה איזה דג, מה שמשנה הוא שיש דגים מסוימים שיש להם ערך מוסף וזה האומגה 3. להבדיל מחלבון, לא כל הדגים מכילים את חומצות השומן אומגה 3, והיא קיימת רק בדגים שגדלו או עברו חלק מהחיים שלהם במים קרים".

"סלמון מנורווגיה, למשל, גדל במים קרים ולכן מכיל אומגה 3, סלמון שגדל בסין הוא דג רגיל והוא אינו מכיל אומגה 3. אני ממליצה שתיכנס לאתר האינטרנט של מגדלי דגי הבריכה, שם ישנה רשימה המציינת כמה אומגה 3 יש בכל דג".

"על פי הסברים שמופיעים באתר, מגדלי הדגים בעצם מוסיפים אומגה 3 לאוכל של דגי הבריכה, ולכן חלק מהם מכילים אומגה 3. יש דגים שלא יכולים לצבור את חומצות השומן הללו, כמו מושט למשל, ויש דגים שכן יכולים לצבור אותן".

"ולכן אם אתה רוצה תוספת ערכית של אומגה 3 לדג, אתה יכול לבחור לפי הרשימה הזו את דגי הבריכה שיש בהם יותר אומגה 3. כאמור, דג הוא מקור מצוין לחלבון. החלבון מובדל לפי הערך הביולוגי שלו, כלומר כמה חומצות אמינו יש בתוך אותו חלבון, ואם חומצות האמינו האלה מתאימות לחומצות האמינו שלנו ולא חסר משהו".

"יש כמה מקורות של חלבון עם ערך ביולוגי גבוה כמו בשר, דגים, מוצרי חלב וביצים. הערך הביולוגי של חלבון בביצים הוא גבוה מאוד. שאר סוגי המזון שציינתי מכילים חלבון בערך כמו דגים. לחלבונים שמגיעים מן הצומח יש כל מיני חוסרים, וצריך לשלב תזונה נוספת שתשלים את אותם החוסרים".

"לשאלתך השנייה, לדגים יש ערך ביולוגי מצוין, זה בסדר שתצרוך אותם במקום בשר".

אני בן 69 , המשקל שלי תקין מאוד, ואני פעיל גופנית ועושה ספורט בקביעות. למרות שאני בריא ולא סובל משום בעיה הנראית לעין, כבר כמה שנים אני מתעורר בלילה שטוף זיעה. זה קורה לי פעם־פעמיים בשבוע, בעיקר באזור החזה והצוואר, וזה לא משנה אם זה קיץ או חורף או אפילו אם אני ישן עם מזגן. התזונה שלי היא רובה צמחונית־טבעונית, ואני כמעט לא אוכל בשר. ערכתי בדיקות דם, וכל הממצאים היו תקינים. האם שינוי תזונתי יכול לעזור לי לפתור את הבעיה?

"לצערי, שינוי תזונתי לא בהכרח יעזור במקרה הזה. התקפות זיעה בלילה יכולות להיגרם מאכילת
מאכלים חריפים במהלך היום. כמו כן, הזעה יכולה בהחלט להיות תופעה הורמונלית, זה לא קורה רק אצל נשים אלא גם אצל גברים, וייתכן מאוד שזה הגורם לתופעה המטרידה".

"אי אפשר כל כך לבדוק רקע הורמונלי אצל גברים, אבל זו בהחלט יכולה להיות הסיבה. אני ממליצה שפשוט תלך לדבר עם הרופא שלך. כל הכבוד לך שבגיל 69 אתה לא צורך תרופות ולא סובל משום מחלות. זה מדהים בעיניי ואני מאחלת לך שהתקפת הזיעה תהיה הבעיה הבריאותית היחידה שלך".

אני סובלת מריפלוקס שמתבטא בכאבי גרון חזקים והרגשה קשה מאוד. התרופות שקיבלתי עד עכשיו לא היטיבו עמי ואפילו החמירו את מצבי, ולכן בהוראת הרופא הפסקתי אותן. אני מתמקדת כרגע במזון שלא מפריע ואפילו מיטיב לי, ואוכלת בעיקר דייסות של שיבולת שועל עם חלב עזים מלא 4.5% שומן. האם 2.5 ליטרים של חלב כזה בשבוע זה יותר מדי?

"חלב עזים מלא הוא מצוין ומומלץ, וכמות כזו של חלב היא ממש בסדר גמור. אם את מחלקת 2.5 ליטרים לשבוע זה לא הרבה חלב עזים ליום. בנוסף, זה רוב האוכל שלך, אם היית צורכת כמות כזו של חלב עזים בנוסף לעוד מאכלים, זה כבר סיפור אחר.


2.5 ליטרים של חלב עיזים בשבוע, אילוסטרציה. צילום: אינג' אימג'

אדם הוא הרופא הכי טוב של עצמו, ואם זה טוב לך, אז זה מה שצריך להיות כי אף אחד לא צריך להכריח אותך לאכול משהו שלא טוב לך. כמה עצות נוספות שיכולות לעזור לך עם בעיית הריפלוקס: אל תאכלי או תשתי דברים חמים מדי או קרים מדי, ואל תשתי שתייה מוגזת.

חשוב שתחלקי את הארוחות שלך ותאכלי כל שעתיים־שלוש כמויות קטנות. אם תעשי זאת, מערכת העיכול לא תפריש יותר מדי חומצה ולא תעלה ותגרום לך כאבי גרון. גם אורז בסמטי לבן יכול להיות מצוין עבורך. בנוסף, בכל פעם שאת מסיימת לאכול (כל דבר), תעמדי עשר דקות על הרגליים, אל תשבי ואל תשכבי".